printlogo


بررسی وضعیت کل مانده تسهیلات و سپرده های بانکی استان در پایان مرداد نشان می دهد
110 هزار میلیارد؛  سپرده ای که وام نشد
مسعود حمیدی



بنا بر داده‌های بانک مرکزی، از مجموع 377 هزار میلیارد تومان سپرده‌های شبکه بانکی خراسان رضوی پس از کسر سپرده قانونی بیش از 110 هزار میلیارد تومان به تسهیلات تبدیل نشده‌اند. بانک مرکزی  آمار و گزارش کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان‌های کشور در مرداد امسال را منتشر کرد.
 این اطلاعات مربوط به بانک‌های دولتی، خصوصی شده، خصوصی و همچنین مؤسسات اعتباری غیر بانکی دارای مجوز نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. بخش عمده سپرده‌های ریالی بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل  سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده سرمایه‌گذاری  ‌کوتاه‌مدت و بلندمدت، پیش دریافت‌های غیردولتی و بستانکاران موقت ریالی و سپرده‌های ارزی شامل سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌‌انداز و پیش دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی و بستانکاران موقت ارزی است و عمده تسهیلات شامل مطالبات از دولت ، خالص تسهیلات اعطایی اعم از ریالی و ارزی و مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول است. ضمن آن که سپرده قانونی شامل سپرده‌های ریالی است.
58 درصد منابع در اختیار تهران
این داده‌ها نشان می‌دهد در پایان مرداد امسال بالغ‌بر 9 میلیون و 951 هزار میلیارد تومان سپرده در شبکه بانکی کشور توسط مشتریان سپرده‌گذاری شده است که از این میزان 5 میلیون و 765 میلیارد تومان تنها در استان تهران متمرکزشده است و نکته جالب‌تر آن که از میان 8.3 میلیون میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده در کل کشور بیش از 5 میلیون میلیارد تومان در تهیه به وام تبدیل‌شده است و حدود 58 درصد کل منابع را در برمی‌گیرد. بعد از استان تهران استان‌های اصفهان و خراسان رضوی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
این داده‌ها نشان می‌دهد در استان خراسان رضوی، شبکه بانکی بیش از 377 هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را در پایان مرداد امسال در اختیار داشته که از این مبلغ تنها 267 هزار میلیارد تومان به وام تبدیل‌ شده است و نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در خراسان رضوی برمدار 71 درصد می‌چرخد درحالی‌که در استان تهران تنها این نسبت بیش از 87 درصد و برای کل کشور بیش از 83 درصد است.