printlogo


معیشت در اولویت

جعفر یوسفی
Political@khorasannews.com
جلسات منظم هفتگی میان رؤسای‌جمهور ایران و رهبر انقلاب اسلامی همواره در سال های اخیر پیرامون مسائل کلان کشور برگزار شده است اما جلسه اخیر رئیس‌جمهور پزشکیان با رهبر انقلاب، به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد از لحاظ قالب، محتوا و زمان خود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اولا برای اولین بار در تاریخ انقلاب، بلافاصله پس از خروج رئیس‌جمهور از این جلسه، رسانه دفتر رهبری مصاحبه‌ای کوتاه با شخص رئیس جمهور ترتیب داد که خود این اقدام دارای پیام‌هایی ویژه بود. ثانیا از حیث محتوا در حالی که  تمرکز   همه رسانه ها و مردم روی مسائل نظامی و دفاعی معطوف است، رئیس‌جمهور درباره مباحث مطرح شده در این جلسه گفت : «بیشترین موضوعات مطرح شده در جلسه امروز مربوط به مشکلات اقتصادی کشور و راه برون رفت از آن ها بود.» این اظهارات در حالی مطرح شد که ایران و منطقه غرب آسیا درگیر یکی از پیچیده‌ترین و چالش‌برانگیزترین دوره‌های خود است. از یک‌سو، تنش‌های نظامی در غزه و لبنان با مشارکت گسترده متحدان منطقه‌ای ایران همچنان در جریان است و از سوی دیگر، تحریم‌های اقتصادی و فشارهای بین‌المللی همچنان پابرجا هستند. این موضوعات، بیانگر چند نکته کلیدی درباره وضعیت داخلی و رویکرد ایران در این برهه زمانی است.
​​​​​​​ تمرکز بر مسائل اقتصادی در میان بحران‌های منطقه‌ای 
یکی از پیام‌های مهم جلسه هفتگی رئیس جمهور با رهبرانقلاب این است که جمهوری اسلامی ایران با وجود درگیری‌های نظامی و سیاسی در منطقه، همچنان به اولویت‌بندی و مدیریت مسائل داخلی خود ادامه می‌دهد. این مسئله نشان از قدرت و توانمندی ساختارهای مدیریتی کشور دارد که قادرند در شرایطی که برخی کشورها در مواجهه با بحران‌های خارجی به فلج اقتصادی دچار می‌شوند، به امور داخلی خود رسیدگی کنند. حتی در شرایطی که جنگ غزه و لبنان در جریان است و ایران به طور مستقیم درگیر این تحولات است، دولت ایران همچنان به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم توجه دارد و با قدرت و برنامه‌ریزی، به حل مشکلات داخلی می‌پردازد. در شرایطی که بسیاری از رسانه‌ها و افکار عمومی منتظر اقدامات تلافی‌جویانه اسرائیل در پاسخ به عملیات وعده صادق ۲ هستند، تمرکز سایت فرمانده کل قوا همچنان بر مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است. تیتر اصلی سایت دفتر رهبر انقلاب در این روزها به جای اختصاص به تحولات نظامی، به مشکلات اقتصادی، بودجه و معیشت مردم اشاره دارند. این رویکرد نشان‌دهنده این است که تنش های اخیر منطقه، مسئولان ارشد کشور را از موضوعات مهم روزمره مردم دور نکرده است.
 آغاز به کار چالش‌برانگیز دولت پزشکیان پس از خلأ سیاسی 
دولت پزشکیان در شرایطی روی کار آمد که ایران به تازگی از شهادت رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی عبور کرده و دوره‌ای دو ماهه از بی‌دولتی را پشت سر گذاشته بود. این دولت در حالی کار خود را آغاز کرد که نه تنها با مشکلات ناشی از دوره بی‌دولتی مواجه بود، بلکه یک روز پس از شروع به کار دولت، اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و برهم زدن تمرکز دولت جدید بود. این ترور نشان از آن داشت که اسرائیل تلاش دارد تا با ایجاد تنش‌های جدید، دولت تازه‌کار ایران را از پرداختن به مسائل داخلی و اقتصادی بازدارد اما برخلاف این تلاش‌ها، دولت پزشکیان با حمایت‌های ویژه رهبر انقلاب، به سرعت به مسائل داخلی کشور بازگشت و تلاش کرد تا مشکلات موجود را مدیریت کند.  نقش رهبر انقلاب اسلامی در حمایت از دولت پزشکیان از همان روزهای اول کاملاً مشهود بود. رهبر انقلاب با تصمیم‌های کلان و حمایت‌های ویژه، از جمله اجازه برداشت ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صورت قرض، به دولت کمک کرد تا مشکلات مالی و بودجه‌ای خود را حل کند. این اقدام مهم راه را برای پرداخت دیون گندم‌کاران، حل مشکلات کامیون‌داران و تامین برخی اقلام ضروری باز کرد. این حمایت‌ها نه تنها به دولت در عبور از بحران‌های اولیه کمک کرد، بلکه نشان‌دهنده اشراف دقیق رهبر انقلاب از نیازهای فوری کشور بود. همچنین در مسئله تشکیل کابینه رهبر انقلاب مثل همه دولت ها در دوره های گذشته از رئیس جمهور پزشکیان حمایت کرد.
پیگیری امور داخلی در کنار تقابل با دشمنان خارجی 
یکی از برداشت‌های نادرست از شرایط فعلی ایران می‌تواند این باشد که تصور شود تمام تمرکز مسئولان کشور بر روی مواجهه با اسرائیل و تهدیدات منطقه‌ای متمرکز است اما واقعیت این است که دولت و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی، حتی در شرایط اوج تنش‌های نظامی، همچنان پیگیری امور داخلی و روزمره مردم را در دستور کار خود قرار داده‌اند. سخنان رئیس‌جمهور پزشکیان در این مصاحبه کوتاه به‌خوبی این موضوع را منعکس می‌کند. مسئولان ارشد کشور ، دولت و سایر نهادها در حال کار و تلاش هستند تا امور داخلی کشور را بدون وقفه به پیش ببرند. توجه به مسائل اقتصادی و بودجه‌ای کشور، نشان‌دهنده این است که سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند به طور همزمان، از پس مدیریت چندین بحران داخلی و خارجی برآید.