printlogo


پاسخ رئیس سازمان بازرسی  به 3 سوال جنجالی


امینی- رئیس سازمان بازرسی کشور در نشست خبری، نتیجه پیگیری‌های این سازمان را در خصوص  3 سوال به شرح زیر تشریح کرد.
مسدودسازی سپرده بانکی برای تسهیلات خلاف قانون است 
به گزار ش انتخاب، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص انسداد سپرده‌ها در زمان ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها گفت: گزارش‌هایی دریافت شد مبنی بر این که برخی بانک‌ها در زمان پرداخت تسهیلات، مبلغی را به‌صورت سپرده مسدود می‌کردند یا بخشی از تسهیلات را تا پایان اقساط آزاد نمی‌کردند که این اقدامات برخلاف مقررات بانک مرکزی بود. با ورود همکاران ما و هشدارهای لازم، با همکاری بانک مرکزی اصلاحاتی در سامانه‌های مرتبط با تسهیلات، از جمله سامانه سمات، صورت گرفت. اکنون بانک مرکزی به‌سرعت متوجه این تخلفات می‌شود و از ادامه آن ها جلوگیری به عمل می‌آید. در صورت مشاهده تخلف از سوی بانک‌ها در آینده، برخوردهای لازم انجام خواهد شد. همچنین، بازرسی‌های متعددی درباره عملکرد بانک‌ها صورت گرفته و ادامه دارد.
جریمه برخی از بانک ها که تسهیلات مسکن ندادند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات این سازمان درباره پرداخت تسهیلات مسکن گفت: در خصوص ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، برخی دستگاه‌ها اراضی مازاد خود را نگهداری کرده بودند. بررسی‌های لازم انجام شد و به وزارت راه و شهرسازی و دولت هشدارهایی برای بازپس‌گیری این اراضی در جهت تولید مسکن داده شد. همچنین، برخی استانداران که در اجرای این طرح کوتاهی داشتند، شناسایی و اسامی آن‌ها به دولت اعلام شد.وی افزود: هشدارهایی در مورد خرید و فروش غیرقانونی امتیازات مسکن، بازار مسکن و اجاره‌بها، عدم پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها، و تغییر کاربری اراضی کشاورزی درجه یک و دو در برخی استان‌ها صادر شد. برخی بانک‌ها که از پرداخت تسهیلات مسکن سر باز زدند، جریمه شدند.
فرجام رسیدگی به مسئله سورن های پژویی
خداییان در پاسخ به سوالی درباره بلاتکلیفی ۵ هزار  ثبت‌نام کننده برای خودروی سورن و اقدامات سازمان بازرسی در این زمینه گفت: یکی از گله‌های مکرر مردم و شکایات واصله به سامانه  ۱۳۶ مربوط به عملکرد وزارت صمت و خودروسازان است. این شکایات بیشتر در زمینه کیفیت خودرو، قیمت‌ها و خدمات پس از فروش است. یکی از موارد مهم، مشکلات متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در سال ۱۴۰۱ بود.
وی گفت: حدود ۵ هزار نفر برای خودروی سورن با موتور EF7 ثبت‌نام کردند، اما خودروسازان به دلیل ناتوانی در تأمین این تعداد خودرو، فراخوانی برای تغییر خودرو صادر کردند. پس از پیگیری‌های سازمان بازرسی، وزارت صمت تأیید کرد که اعلام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تنها جهت تشکیل فهرست انتظار خودروی انتخابی بوده است. طبق این اعلامیه، تعهد خودروساز برای تأمین خودرو پس از فراخوان، واریز وجه و انعقاد قرارداد به‌صورت رسمی ایجاد می‌شود.
وی افزود: شورای رقابت نیز در مصوبه شماره ۶۴۷ تأکید کرد که ثبت‌نام در سامانه به‌خودی‌خود تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند و تنها پس از اتمام ثبت‌نام و انعقاد قرارداد، این تعهد الزام‌آور می‌شود.