printlogo


جادوی سطرهای مه آلود 
حیدر کاسبی


مثل ماجراهای شرلوک هلمز، دقیق، ظریف و درعین‌حال پیچیده، مثل لحظه‌های نفس‌گیر در یک فیلم سینمایی، درحالی‌که می‌دانی درگیر تماشای یک فیلم هستی و همه‌چیز بر اساس تخیل نوشته‌شده و پیش می‌رود اما فراموش می‌کنی که هیچ‌کدام از شخصیت‌ها واقعی نیستند و خودت را وسط یک سناریو می‌بینی.این خاصیت داستان‌ها و فیلم‌نامه‌های خوب است که شمارا وادار می‌کند خودتان را گول بزنید و بگذارید ذهنتان در اختیار نویسنده قرار بگیرد. کتاب «پیش از شناختنش» نوشته «پیتر سوانسون» یکی از همین کتاب‌هاست که همه این ویژگی‌ها را در خود دارد.
 فرورفتن در خلسه ندانستن
اگر فکر کرده‌اید که می‌توانید انتهای داستان را حدس بزنید، اشتباه می‌کنید. «پیتر سوانسون» استاد غافلگیرکردن و رو کردن شگفتی‌های عجیب است. کتاب، در ژانر روان‎شناختی، جنایی نوشته‌شده اما گاهی به فلسفه و گاه به موضوعات دیگر هم گریز می‌زند. رمان «پیش از شناختنش» حکایت زنی هنرمند به نام «هن» است که شخصیتی دوقطبی دارد و به همه‌چیز نگاه وسواسی و تردیدآمیز دارد. او که سرنخ یک ماجرا را در خانه همسایه‌اش کشف می‌کند، به‎خاطر بیماری که درگیر آن است اعتماد دیگران به حرف‌هایش را ازدست‌داده و همین باعث رنج بیش‌ازپیش او می‌شود تا آن‎جا که خودش هم به چیزهایی که دیده و باور دارد شک می‌کند. قطعاً نوشتن در ژانر جنایی کار آسانی نیست به‎خاطر آنکه نویسنده‌ای که می‌خواهد در این زمینه قلم بزند و اثرش مورد استقبال قرار گیرد، باید مثل یک تردست عمل کرده و هر بار مخاطبش را شگفت‌زده کند. او نمی‌تواند با درآوردن خرگوش از کلاه یا کبوتری از جیب بغل کت خود، مخاطبش را راضی نگه دارد و او را وادار کند که به حرف‌هایش گوش فرا دهد و تا آخر نمایش صحنه را ترک نکند.اگر «آگاتا کریستی» در تاریخ ادبیات جنایی ماندگار می‌شود، جدای از تکنیک‌های کم‌نظیرش در نوشتن داستان‌هایی ازاین‌دست، زندگی‌اش هم پر از فراز و نشیب است و در تمام عمر تصمیم‌های جسورانه‌ای چه در نوشتن و چه در زندگی شخصی‌اش می‌گیرد.
 شگفتی پس از شگفتی
کتاب «پیش از شناختنش» اگر مثل داستان‌های «آگاتا کریستی» نباشد، حرف‌هایی برای گفتن در این ژانر پرطرفدار دارد و قطعاً برای کسانی که منتظر یک نویسنده جدید با سناریوهای تازه‌ای هستند نمونه مناسبی است.در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آرامش «هن» بعد از آشنایی با همسایه جدید و تماشای یک شیء مشکوک در خانه آن‌ها ناگهان از بین می‌رود. جام ورزشی که آن‎جاست دقیقاً مثل جامی است که از خانه مرد جوانی که دو سال پیش کشته‌شده بود، مفقود شد. »تکنیک «تعلیق» در همه جای کتاب به چشم می‌خورد، «سوانسون» تا آن‎جا که بتواند ذهن مخاطبش را معلق نگه‌داشته و او را وادار می‌کند در فضایی مه‌آلود با چشم اندازهای مات و شطرنجی قدم بزند. همین ویژگی باعث شده شنونده خودش را در خلسه  ندانستن فرو ببیند و از این‎که نمی‌داند در صفحه بعد چه اتفاقی قرار است بیفتد، لذت می‌برد.‌رمان «پیش از شناختنش» در سال ۲۰۱۹ میلادی در اروپا منتشر و با اقبال فراوانی روبه‎رو شد. مجله وال‌استریت ژورنال درباره کتاب می‌نویسد: «سوانسون، این داستان رمزآلود را با قاطعیت و مهارت فوق‌العاده‌ای پیش می‌برد. غافلگیری‌ها به شکلی اجتناب‌ناپذیر یکی پس از دیگری از راه می‌رسند تا این‎که بالاخره شوک نهایی به مخاطب وارد می‌شود.»