printlogo


گزارشی از اعلام قیمت مصوب جدید 4 قلم کالای لبنی تنظیم بازار و تاثیر آن بر بازار مشهد
پایان شیر توشیر بازار لبنیات؟

 پس ازکش وقوس های فراوان، مصوبه قیمت جدید 4 قلم کالای لبنی بالاخره منتشر شد تا اندکی از تکانه های قیمتی عجیب وغریب این چند وقت اخیر لبنیات بکاهد تا حداقل با شیب کمتری شاهد کاهش مصرف سرانه لبنیات در کشور باشیم. طبق بررسی های میدانی صورت گرفته برخی از شرکت های تولید کننده محصولات لبنی به صورت غیرقانونی اقدام به گران کردن این کالاها حتی پیش از ابلاغ این مصوبه کرده بودند، برخی برند ها پیش ازاین پنیری که باید 44400 می بود را تا 54000 تومان و برخی شیر یک لیتری بطری کم چرب را تا 36 هزارتومان هم در بازار به فروش می رساندند اما مطابق این مصوبه قیمت شیر باید به 28 هزارتومان برگردد که این مسئله موید لزوم پایش جدی تر بازار درروزهای آینده است، همچنین با توجه به این که کارخانجات موظف به اختصاص حداقل 50 درصد از شیر خام خریداری شده خود به تولید کالاهای با نرخ مصوب هستند میزان تولیدات کارخانجات نیز باید به صورت شفاف مورد بررسی قرار بگیرد. نکته مثبت این مصوبه در امسال، مشخص کردن قیمت شیرغنی شده با ویتامین D3 است که راه را برای افزایش قیمت های بی حساب و کتاب کارخانجات بسته است. روزنامه خراسان پیش از این و درگزارش های متعددی وضعیت بازار لبنیات پس از زمزمه های افزایش قیمت را بررسی کرده بود، همچنین محورجلسه اخیر سلسله نشست های اقتصادی روزنامه خراسان با عنوان «صمت و سو» نیز به همین موضوع اختصاص داشت. پیش از این دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی درگفت وگو با خراسان گفته بود که احتمالا قیمت های دستوری حذف خواهد شد و یا افزایش قیمت ها دراین کالا ها بیش از30 درصد خواهد بود، همین باعث شد که کم و کیف این مصوبه را از او جویا شویم. 
دنده عقب قیمت شیر
هدایت نیا با اشاره به رد درخواست انجمن صنایع لبنی مبنی بر حذف قیمت های دستوری توسط دولت می گوید: ما ازدولت درخواست کردیم که قیمت های دستوری اعلام نشوند وحذف شوند که درخواست ما اجرایی نشد و همان30 درصدی که از ابتدای سال اجازه افزایش قیمت لبنیات را داده بودند درقیمت کالاهای مصوب هم اعمال کرده اند. ما مخالف قیمت های دستوری هستیم و آنالیزی هم که پیش از این به دولت داده بودیم برای افزایش قیمت ها مبالغ حدود ۷ تا ۸ هزارتومان از این بیشتر بود و تولید این کالاها با این قیمت ها اصلا برای ما توجیه اقتصادی ندارد. قبلا ارزان ترین شیر بطری ۳۱۵۰۰ فروخته می شده و الان باید برگردد و بشود ۲۸۰۰۰ تومان. با توجه به این که قیمت جدید اعلام نشده بود حتی برخی کارخانه ها تا ۴۶۰۰۰ تومان هم شیر را می‌فروختند که الان باید بشود ۲۸۰۰۰ تومان. با توجه به این که تولید این کالاها توجیه اقتصادی ندارد احتمالا کارخانه ها یا دیگر تولید نمی‌کنند و یا شیر پرچرب را تولید می‌کنند.
دور زدن ممنوع!
وی با اشاره به اعلام قیمت دستوری برای شیرهای غنی شده با ویتامین D3 ادامه داد: قبلا کارخانجات وقتی قیمت کالایی اعلام می‌شد با اضافه کردن D3 اصطلاحا این قیمت ها را دورمی‌زدند و الان دولت با قیمت گذاری دستوری برای این 2قلم شیر پا‌کتی ۸۰۰ گرمی و بطری یک لیتری کم چرب دارای ویتامین D3 جلوی این کار را گرفته اند.
پیگیر حذف دستوری ها هستیم
وی با اشاره به پیگیری های بخش خصوصی درجهت حذف قیمت گذاری دستوری تصریح می کند: قیمت های دستوری باید حذف شوند و ما از کانال های مختلفی مثل تشکل های بخش خصوصی مثل اتاق بازرگانی کشور درحال پیگیری هستیم تا دولت دخالتی نداشته باشد و دراین راه به طور شفاهی قول هایی از رئیس جمهور هم گرفته شده است تا با حذف قیمت های دستوری، کارخانجات بتوانند روی کیفیت تولیدات خود کارکنند و محصولات متنوع تری روانه بازار کنند. 
شیب کاهش سرانه مصرف
وی با اشاره به تبعات افزایش قیمت لبنیات درکاهش سرانه ادامه داد: سرانه مصرف کمتر خواهد شد و همانند دوره های گذشته طبیعتا این بارهم مردم به این افزایش قیمت ها عکس العمل نشان می‌دهند وچند روزی مصرف نمی‌کنند و کالاهای ما برگشت می خورد، بعد که واحدها تولید را کم می کنند دوباره بازتقاضای بازار به حالت ثابتی برمی گردد وکارخانجات پاسخگوی این تقاضا خواهند بود.
پیگیر هستیم!
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف استان نیز درباره اعمال شدن این قیمت های جدید در بازار به «خراسان رضوی» می گوید: مصوبه اعلام وتوسط کارخانه ها درقیمت ها اعمال شده است و این افزایش قیمت ها از نظر ما قانونی است. وی در پاسخ به سوال خبرنگارخراسان مبنی بر این که برخی از کالاهایی که قیمت مصوب دارند چرا حتی پیش از ابلاغ این مصوبه با قیمت بیشتری در بازار عرضه می شده اند می گوید: ما درحوزه قیمت گذاری کارخانجات امکان برخورد نداریم و فقط واحدهای صنفی را بررسی می‌کنیم. اما اگر در مواردی بازرس های ما به این تخلفات برخورد کنند حتما با توجه به همکاری که با اداره صمت داریم به دوستان اطلاع رسانی خواهیم کرد. اما بازرسان ما اصلا به این مسئله برخورد نکرده اند و اگر چنین چیزی باشد به نهاد های ذیربط اطلاع خواهیم داد. وی در پایان با توجه به گزارش خبرنگار خراسان مبنی بر قیمت های غیرقانونی برخی از شرکت ها در کالاهای دارای قیمت مصوب در بازار، قول بررسی و پیگیری داد.​​​​​​​