printlogo


موسیمانه سرمربی جدید استقلال وارد می شود!
کابوس الهلال، شکارچی جام و رقیب گاریدو

سارا مسیحا
info@khorasannews.com
 سرانجام طلسم انتخاب سرمربی جدید و خارجی استقلال در شبی که این تیم باخت سنگینی را مقابل ذوب آهن تجربه کرد، شکسته شد و با اعلام رسمی باشگاه استقلال  پیتسو موسیمانه سرمربی ۶۰ ساله اهل آفریقای جنوبی با عقد قراردادی یک ساله به این تیم پیوست. موسیمانه که مربی شناخته شده ای در فوتبال خاورمیانه و آفریقاست، در حالی پیشنهاد استقلال را پذیرفت که پیش از او حداقل 10 گزینه اروپایی و آمریکایی مدنظر باشگاه بودند و مذاکراتی با آن ها انجام شده بود اما هر کدام بنا به دلایلی به نتیجه نرسید تا قرعه نشستن روی نیمکت آبی های بحران زده پایتخت به نام یک مربی آفریقایی بخورد. طبق اعلام منابع خبری، قرارداد این مربی یک سال و نیمه با شرط تمدید در صورت رضایت طرفین است و گویا دستمزد او با دستیارانش هم حدود یک میلیون و 200 هزار دلار است. موسیمانه بر سر دستیارانش هم با مدیران باشگاه استقلال به توافق رسیده و قرار است ماهیر دیویس، کابلو رنگوگا، موسی متلابا و کایل سالومون به همراه این مربی استقلال بیایند و البته سهراب بختیاری زاده مربی موقت آبی ها هم در کادر فنی او حضور خواهد داشت. موسیمانه پیش از این هدایت تیم‌هایی مانند سوپر اسپورت، مامیلودی سان داونز آفریقای جنوبی، الاهلی مصر، الاهلی و أبها از عربستان و الوحده امارات را بر عهده داشته است. او در مجموع 17 جام با تیم‌های مختلف کسب کرده که بخش بزرگی از آن با تیم‌های سان داونز و الاهلی مصر بوده است و در آفریقا به او لقب شکارچی جام داده اند.
رونمایی از موسیمانه در تهران یا دبی؟
پیتسو موسیمانه که جمعه شب رسما هدایت استقلال را بر عهده گرفت، هنوز وارد ایران نشده و مسئولان باشگاه در تلاش هستند تا مقدمات حضورش را در تهران پیش از سفر تیم به امارات برای دیدار با النصر عربستان در هفته سوم لیگ نخبگان فراهم کنند. این در حالی است که کاروان آبی ها امشب تهران را به مقصد دبی ترک می کند تا طی دو روز خود را برای دیدار با یاران رونالدو در تاریخ اول آبان آماده کند. با توجه به فرصت کمی که در اختیار مسئولان باشگاه است، احتمالا موسیمانه مستقیما به دبی می رود و در اردوی استقلال به اعضای تیم معرفی خواهد شد اما نکته اصلی این جاست که با وجود توافق رسمی موسیمانه و استقلال، او در دیدار با النصر هم روی نیمکت آبی ها نخواهد نشست و از روی سکوها تماشاگر این مسابقه خواهد بود. قرار است سهراب بختیاری‌زاده مثل دو بازی اخیر مقابل هوادار تهران و ذوب‌‌آهن هدایت آبی‌پوشان را بر عهده داشته باشد و موسیمانه پس از بازی به همراه اعضای تیم به تهران بیاید و رسما کارش را آغاز کند.
موسیمانه گزینه‌ پرسپولیس و رقیب گاریدو!
شاید از نظر بسیاری از فوتبال دوستان ایرانی پیتسو موسیمانه سرمربی جدید استقلال مربی چندان شناخته شده ای نباشد و حتی برای بسیاری عجیب باشد که یک تیم ایرانی سراغ یک مربی آفریقایی رفته باشد، اما حالا برخی منابع نزدیک به این سرمربی ادعای جالبی را درخصوص او مطرح کرده‌اند. گویا در تابستان که پرسپولیس به دنبال سرمربی جدید برای جانشینی اوسمار بود، به سراغ پیتسو موسیمانه رفته و به این مربی هم پیشنهاد داده بود. البته مذاکرات باشگاه پرسپولیس و پیتسو موسیمانه به مرحله دوم نکشید و در همان مرحله اول طرفین به توافق مالی نرسیدند و حضور این سرمربی در پرسپولیس منتفی شد.
کابوس الهلال ، زنگ تفریح النصر!
سایت های مختلف عربی خبر حضور «پیتسو موسیمانه» به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال استقلال تهران را بازتاب کردند.یک سایت عربستانی در مطلبی با عنوان «کابوس الهلال در استقلال تهران، هشدار زودهنگام پیش از دیدار با النصر» به حضور موسیمانه در استقلال اشاره کرد.سایت «vetogate» نوشت: یک باخت تاریخی، موسیمانه و استقلال را پیش از دیدار با النصر آزار می‌دهد. این سایت در ادامه مطلب خود به زمان حضور این مربی آفریقایی روی نیمکت تیم «ابها» عربستان پرداخته است که در مواجهه با النصر با ۸ گل شکست خورد و او حالا به عنوان سرمربی استقلال تهران باید در اولین تجربه حضور خود روی نیمکت آبی‌ها رو در روی النصر این بار در لیگ نخبگان آسیا برود. رسانه‌های آفریقایی و عربی در گزارش‌های خود به اهمیت این انتصاب پرداختند و تاکید کردند که موسیمانه نه تنها در لیگ داخلی، بلکه در رقابت‌های قاره‌ای چون لیگ نخبگان آسیا، نقش مهمی ایفا خواهد کرد. همچنین این رسانه‌ها از چالش‌هایی که در انتظار او و تیم فنی‌اش است، مانند بهبود عملکرد دفاعی استقلال و بازگرداندن تیم به جایگاه مناسب در جدول لیگ، صحبت کرده و به پتانسیل موسیمانه در تغییر سرنوشت این تیم اشاره کردند.
ورود وزیر نفت و احتمال سونامی مدیریتی
البته انتخاب سرمربی جدید پایان کار نیست و رصد منابع خبری حکایت از آن دارد که سونامی تغییرات مدیریتی در باشگاه استقلال هم در راه است. گویا اخبار و حواشی و اتفاقات باشگاه استقلال به خصوص وقایع دیدار این تیم با ذوب آهن و اعتراض شدید هواداران علیه مدیران هلدینگ خلیج فارس، از چشم و گوش وزیر نفت دور نمانده و بر اساس اعلام برخی رسانه ها، محسن پاک نژاد در جریان اتفاقات باشگاه قرار گرفته و به حواشی ماه های اخیر این باشگاه ورود کرده است و حتی به افراد زیرمجموعه خود اعلام کرده که موضوعات را بررسی و به وی گزارش کنند.البته این که ورود وزیر نفت چقدر می تواند درست باشد یا خیر در آینده مشخص می شود اما اخباری که از هلدینگ خلیج فارس به گوش می رسد، حکایت از این دارد که قرار است ظرف هفته های آتی تغییراتی در بدنه مدیریتی این باشگاه رخ دهد. دوشنبه هفته جاری هم قرار است مجمع عمومی هلدینگ خلیج فارس برگزار شود و گویا قرار است درباره وضعیت مدیریتی باشگاه استقلال هم صحبت هایی مطرح شود.