printlogo


همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری شیرین کام، کارگری ناکام

صادق غفوریان
m.gafoorian@khorasannews.com
از این خبر به بعد، بازنشستگان کشوری و لشکری به طور رسمی باید خاطرجمع باشند که امسال به میزان 40 درصد به حقوقشان افزوده می شود و با اجرای قانون همسان سازی طی 3 سال از 1403 تا پایان 1405 سطح حقوقشان به 90 درصد شاغلان خواهد رسید. البته که در این موضوع همچنان، بازنشستگان تامین اجتماعی، حرفشان این است که تبعیض چرا؟ چرا بازنشستگان تامین اجتماعی از این اطلاعیه ها و خوش خبری ها محروم اند؟
خبر چیست؟
سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در خبری اعلام کرد: «با توجه به اهمیت بالای موضوع معیشت بازنشستگان عزیز و در اولویت قرار داشتن اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برای دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور، اجرای این قانون به‌زودی از طریق صدور احکام و پرداخت مطالبات بازنشستگان، سرعت می‌گیرد. به این ترتیب، با تنظیم قواعد و رویه‌های لازم و تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای قانون همسان سازی در سال جاری، ۴۰ درصد از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان انجام می‌شود.
فرایند قانونی 1404 هم طی شد
به نظر در فرایند این خبر، خبر مهم تر دیگری هم وجود دارد که بابت آن باید خوشحال بود. البته اگر در میانه راه و در ماراتن سخت لایحه بودجه 1404 و چالش های نقدینگی دولت، دست اندازی پدید نیاید که به نظر می رسد همسان سازی به دلیل پشتوانه های قوی «قانون برنامه هفتم توسعه» هر مانعی را کنار خواهد زد.
حال این خبر چیست؟ «با پیش‌بینی منابع مالی لازم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ برای اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی به میزان ۳۰ درصد، بخش دیگری از فرایند قانونی پیموده شده است.»
پرداخت ها به زودی انجام می شود
سازمان برنامه و بودجه در خبر روز گذشته خود اعلام کرده است، با توجه به تأمین منابع مورد نیاز و طراحی سازوکار‌های عملیاتی مورد نیاز، به‌زودی و پس از صدور احکام جدید در دستگاه‌های اجرایی، پرداخت مستمری بازنشستگان بر مبنای احکام جدید صورت می گیرد.
گلایه بازنشستگان کارگری چیست؟
اما ناگفته نماند به همین مقدار که بابت رفع مشکلات همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری خوشحال هستیم، از چالش ها و دست اندازهای پیش روی اجرای کامل همسان سازی برای بازنشستگان کارگری نگرانیم. در همین زمینه روز گذشته با علی دهقان کیا رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران گفت و گو کردیم و گلایه هایش را شنیدیم.
دهقان کیا با اشاره به خبر روز گذشته سازمان برنامه و بودجه مبنی بر رفع مشکل بودجه ای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشور و لشکری، گفت: به طور جدی معتقدیم همان طور که دولت این تصمیم را برای این گروه بازنشستگان اتخاذ کرده، برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید رفع مشکل و تصمیم گیری شود بلکه در این امر، باید تسریع هم داشته باشند. خواسته ما اکنون این است که دولت باید لایحه دوفوریتی (اختصاص 10 درصد حقوق برای حقوق بگیران حداقلی) را به مجلس تقدیم و منابع آن را هم تامین کند.
این فعال حوزه کارگری درباره تامین منابع اجرای همسان سازی از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، این طور می گوید: چطور می شود در یک کشور از منابع عمومی برای یک گروه از بازنشستگان، افزایش حقوق لحاظ شود اما برای گروه دیگری از بازنشستگان این منابع پیش بینی نشود و به آن ها (تامین اجتماعی) بگوییم افزایش حقوق بازنشستگان رااز محل درآمدهای خودتان تامین کنید. قطعا این عدالت نیست بنابراین باید اجرای قانون همان طور که برای بازنشستگان کشوری و لشکری صورت گرفت، برای بازنشستگان کارگری هم به همان شکل اجرا شود.
دهقان کیا، روند فعلی تامین منابع برای همسان سازی را نوعی «تبعیض» می داند و خاطرنشان می کند: اساسا این گونه مواجهه با بازنشستگان کارگری، عواقب مناسبی نخواهد داشت و امروز تمامی تامین اجتماعی ها و کارگری ها به این موضوع معترض و گلایه مند هستند.
همسان سازی تامین اجتماعی در جست وجوی سناریو
حال تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چیست و چه اقداماتی باید انجام شود؟در این خصوص، پایان هفته قبل جلسه بررسی مشکلات در زمینه اجرای مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ریاست عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این کمیسیون برگزار شد. پس از این نشست، مصری گفت: در حال حاضر برای صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی،  تامین منابع اجرای همسان سازی در قانون صورت نگرفته است. وی با بیان این که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی تقریباً برای اجرای مصوبه فوق به ۵۰ همت منابع نیاز دارد، ادامه داد: از این رو مقرر شد تا کلیه صندوق‌های زیر مجموعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی جلسه‌ای برگزار و با هم یک سناریوی مشخصی را برای این قانون و حداکثر تا هفته آینده، تهیه کنند.
100 همت برای تمامی بازنشستگان
این نماینده مجلس با بیان این که اگر مجلس، دولت و سران قوا بتوانند کسری منابع را برای اجرای قانون فوق فراهم کنند، مشکلات برطرف می‌شود، اظهار کرد: به موجب مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان باید در سال  اول اجرا، ۴۰ درصد از ۹۰ درصد فاصله ای را که بین حقوق بازنشسته و شاغل وجود دارد، پرداخت کنیم. لذا برای اعمال همین ۴۰ درصد در سال جاری و برای سه گروه بازنشسته، شاید نزدیک به ۱۰۰ همت منابع نیاز داریم.
دولت لایحه بدهد
مصری تاکید کرد: اگر دولت برای تامین منابع این بخش نیاز به مصوبه مجلس دارد،اگر لایحه ای دوفوریتی به مجلس ارائه دهند،این مسئله به سرعت در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، چرا که رفع مشکلات و سختی های بازنشستگان و سختی‌هایی که متحمل می‌شوند، در اولویت کاری همه مسئولان قرار دارد.