printlogo


یادداشت روز
لطفاً دقیق سخن بگویید! نمونه؛ ترمیم حقوق بازنشستگان!

سید محمدرضا دماوندی
از معضلات پررنگ در کشور علاقه مندی مسئولان به دیده شدن در رسانه‌هاست. این علاقه مندی اغلب موجب انجام مصاحبه‌های متعدد همراه با بیان جملات و کلی‌گویی‌های تکراری می‌شود که در آن اثری از ارائه گزارش یا توضیح ضروری با جزئیات از یک برنامه در دست اقدام دیده یا شنیده نمی شود. وقتی مردم از جزئیات یک تصمیم و یا برنامه در دست اقدام آگاهی کافی نداشته باشند بر اساس برداشت‌های شخصی یا شایعات که در چنین مواردی پرتکرار و طبیعتاً شنیدنی و اثرگذار هم خواهد بود واکنش‌هایی را از خود بروز می‌دهند که لزوماً مثبت و سازنده نیست. در چنین وضعیتی نباید جو عمومی جامعه را مقصر دانست. اجرای قانون ترمیم حقوق بازنشستگان یکی از مصادیق روشن اظهارنظرهای پرتکرار مقامات مختلف است و در مقابل بی اطلاعی مخاطبان از آنچه می خواهد رخ بدهد .
گفته شده است که پس از سال‌ها چشم انتظاری قرار است ترمیم حقوق بازنشستگان به زودی انجام شود . ابتدا اول آبان زمان اجرای قانون اعلام شد اما بلافاصله سخنگوی دولت از فرایند طولانی صدور احکام جدید حقوقی و اینکه نمی توان زمان دقیقی برای آغاز ترمیم حقوق بازنشستگان اعلام کرد خبر داد! و به همه این ها باید اضافه کرد که تمام این نوسانات در گفتار مربوط به بازنشستگان لشکری و کشوری است و بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل ابهام در تامین منابع مالی با مشکلات بیشتری روبرو هستند. در هر حال شاید پیش بینی غلطی نباشد اگر بگوییم موج جدیدی از اعتراضات بازنشستگان پس از اولین دریافتی آغاز خواهد شد و این بار اعتراض به مبلغ کم افزوده شده به حقوق خواهد بود .
مروری بر اظهار نظرهای مقامات دولت و نمایندگان مجلس در طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که متولیان امر بجای توضیح ساده قانون همراه با مثال ریالی به مخاطبان به دنبال انداختن توپ در زمین دیگری و رفع مسئولیت از خود به دلیل تاخیر در اجرای قانون بوده اند.
از میان تمام مصاحبه‌ها تنها به دست می‌آید که حقوق بازنشستگان قرار است به میزان ۹۰ درصد افراد شاغل در همان پست ارتقا یابد و این افزایش طی ۳ سال و به‌تدریج محقق خواهد شد .
اما میانگین این افزایش حقوق چه میزان است؟ این همان سوال اصلی است که پیش بینی می شود پس از اولین پرداخت به محل اختلاف میان بازنشستگان و دولت تبدیل شود.
۵ مهر ماه تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگویی اعلام کرد «طبق محاسبات هر بازنشسته به طور متوسط باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حقوق خود اضافه کند این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان این رقم را بین ۶ تا ۷ میلیون تومان می‌دانند.»
حال آن که دولت و‌ مجلس از میزان افزایش حقوق بازنشستگان به خوبی آگاهی دارند زیرا معادل ۶۵ همت برای انجام آن در بودجه عدد گذاری شده و برای تامین منابع مالی آن هم یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است. رسیدن به عدد ۶۵ همت قطعا با اطلاع از تعداد بازنشستگان و افزایش حقوقی است که به آن ها تعلق می گیرد . در این وضعیت چرا دولت از آگاهی بخشی قبل از اقدام خودداری کرده است ؟
به استناد گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصور بازنشستگان از افزایش حقوق با آنچه می خواهد رخ دهد چهار برابر است. این فاصله زیاد می تواند منشأ اعتراضات بعدی شود در حالی که به جای مصاحبه های تکراری می توان با عدد و رقم اجرای قانون را ساده توضیح داد. آیا انتظار نابجایی است اگر خواسته شود مسئولان شفاف با مردم سخن بگویند؟