printlogo


چهار چرخ‌های قاتل‌!

حادثه تصادف خونین سه روز قبل در بزرگراه ساوه-همدان و انتشار عکس هایی ازاتومبیل های تکه پاره شده و متاسفانه جان باختن 11 سرنشین این خودروها، بار دیگر زخم کهنه کیفیت پایین خودروهای داخلی را باز کرد.
اتومبیل یا آهن پاره؟
چند نفره به عکس منتشر شده از صحنه تصادف بزرگراه ساوه-همدان خیره شده ایم بلکه از ماشین های این تصادف رمزگشایی کنیم. غلو و اغراق نیست اگر بگوییم، هیچ کدام از ماشین های این تصادف شناخته نمی شوند و غلو و اغراق هم نیست اگر بگوییم، نتیجه تولید اتومبیل کم کیفیت هم جز این گونه صحنه ها و آسیب ها به جان و سلامت مردم نیست.
در عین حال از گفته های پلیس دریافتیم که اتومبیل ها و شرح این حادثه مرگبار چه بوده است؟ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فراجا، در تشریح جزئیات بیشتر اعلام کرد: این حادثه دلخراش بر اثر برخورد سه دستگاه خودروی سواری سمند، پراید و تیبا رخ داد که متأسفانه ۱۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و ۶ نفر نیز مجروح شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که خودروی سمند به دلایلی که هنوز قطعی نشده، از مسیر اصلی منحرف و به لاین مخالف وارد شد که در این میان با دو خودروی پراید و تیبا به شدت برخورد کرد. یکی از عوامل موثر در وقوع این حادثه، سرعت بالای خودروی سمند و ناتوانی راننده در کنترل آن بوده است. سرهنگ خانپور با تأکید بر خطرات موجود در این بخش از آزادراه گفت: محل وقوع این تصادف از نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای است که متأسفانه فاقد علایم هشداردهنده و راهنمای مناسب است، اما علت دقیق این تصادف همچنان توسط کارشناسان پلیس راه در دست بررسی قرار دارد و جزئیات بیشتری در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.
  سالانه 20 هزار جان باخته در تصادفات
تصادفات جاده‌ای در کشور به یکی از مهم‌ترین بحران‌های اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده‌ است، طبق گفته سردار رادان فرمانده کل انتظامی، جان باختن سالانه حدود ۲۰ هزار نفر یک فاجعه است. او گفته است: «اعلام این آمار هیچ افتخاری برای هیچ کس ندارد اما اگر قانون هفتم را اجرا نمی کردیم الان باید از آماری بالغ بر ۵۰ هزار کشته صحبت می‌شد.»
البته که در کنار این تعداد مرگ و میر، بخشی هم دچار آسیب‌های شدید و نقص عضوهای دایمی می‌شوند. سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور گفته است: در سال 1402 شاهد 537 میلیون و 800 هزار تردد در سطح کشور بودیم که نسبت به 1401، 6.6 درصد افزایش داشته است. در سال 1402 متاسفانه با افزایش 4.9 درصدی جان باختگان تصادفات مواجه بودیم یعنی 17 هزار و 177 نفر از هموطنان  در تصادفات جان خود را از دست دادند.
تصادفات، 38 درصد مرگ های غیرطبیعی
اگر بخواهیم جزئی تر در آمار و ارقام فوتی های ناشی از تصادفات سرک بکشیم، گزارش جدید مرکز آمار ایران در این زمینه به ما کمک می کند: در تازه ترین گزارشی که مرکز ملی آمار ایران مربوط به بهار ۱۴۰۳ منتشر کرده است، در سه ماه نخست امسال ۱۲ هزار و ۴۱ نفر بر اثر مرگ غیرطبیعی جان باختند که از این تعداد چهار هزار و ۶۹۴ مورد مربوط به تصادفات و حوادث ترافیکی بود. طبق این گزارش، مرگ ناشی از تصادفات 38.9 درصد از مرگ و میر غیرطبیعی کشور را به خود اختصاص داده است که به تنهایی بیش از مرگ و میر ناشی از داروی مخدر، مواد مخدر، سقوط از ارتفاع، سوختگی، حوادث کار، غرق‌شدگی، سلاح سرد، مسمومیت دارویی و مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن است.
تعبیر فرمانده فراجا؛ این ارابه های مرگ
درباره این که کیفیت پایین خودروهای داخلی، امروز به یکی از عوامل اصلی آسیب های جانی سرنشینان تبدیل شده است، کارشناسان زیادی تاکنون اظهارنظر کرده اند. اما از میان تمامی این اظهارنظرها، اجازه بدهید ما سراغ سخنان سردار رادان، فرمانده فراجا برویم. سردار رادان فرمانده کل انتظامی به تازگی اعلام کرد که «وسیله نقلیه ۵۰ تا ۶۰ درصد در افزایش آمار فوتی‌ها موثر است.» این مقام ارشد انتظامی کشور، خودروهای داخلی را «ارابه‌های مرگ» توصیف کرده و گفته است: از آنجا که بیشتر خودروهای موجود در جاده‌های کشور خودروهای داخلی هستند، پس شاهد تصادفات بیشتر این خودروها هستیم که بعضی از آن ها ارابه مرگ هستند. بحث استاندارد و ایمنی خودروهای داخلی همواره مورد توجه پلیس بوده که باید در سطح بسیار زیادی بالا برود. فرمانده کل انتظامی کشور از فقدان استفاده خودروهای داخلی توسط مدیران سازنده آن انتقاد کرد و گفت: «چند درصد مدیران خودروساز و خانواده آن ها از خودروهای تولید خود استفاده می کنند؟ پیشنهاد من این است که مدیران شرکت های خودروساز و خانواده آن ها هم برای مدتی از پایین ترین خودروهای تولید شرکت خود استفاده کنند.»(ایرنا-21 مهر)

 اظهار نظر مرتبط
رد پای تولید دولتی در خودروهای کم کیفیت  
دراین که صنعت خودروی ایران با چالش‌های متعددی مواجه است، هیچ شکی نیست اما در این میان، بخش انبوهی از کارشناسان، حضور پررنگ دولت در این حوزه را از جمله دلایل کم کیفیتی خودروها و وضعیت آشفته امروز این صنعت به ویژه در تعامل با مصرف کنندگان می دانند. مسیح فرزانه، کارشناس حوزه خودرو می گوید: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، کمبود نقدینگی و ارز است. این موضوع باعث کاهش تولید و فروش شده است. همچنین خودروسازان و قطعه‌سازان با مشکلاتی مانند بی‌برقی و کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند. تصدی‌گری دولتی نیز یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های صنعت خودروست. دولت باید از تصدی‌گری در این صنعت دست بردارد تا قانون تجارت حاکم شود، نه دولت. این موضوع باعث‌شده خودروسازان داخلی نتوانند رقابت سالم با برندهای خارجی داشته باشند. امیرحسین برخورداری، دیگر کارشناس حوزه خودرو نیز می گوید: مشتری ایرانی تنها در بازار آزاد و جایی که قیمت‌ها واقعی نیست می‌تواند بین چندگزینه انتخاب داشته باشد، در حالی که اگر فضای رقابتی در بستر کارخانه یا شرکت‌ها شکل بگیرد و امکان عرضه توسط خود شرکت‌ها وجود داشته باشد، چندین گزینه رقابتی با قیمت‌های واقعی پیش روی مشتری قرار می‌گیرد و چرخه مالی بازار خودرو به جای تقسیم بین دلالان بازار خودرو در خود صنعت خودرو توزیع می‌شود و قطعا منجر به پویایی این صنعت خواهد شد.