printlogo


تئاتر مشهد، گرفتار مثلث شوم
سعید برند


 خراسان همواره زادگاه و خاستگاه هنرمندان بزرگی در عرصه تئاتر بوده است. هنرمندانی که نقش بی بدیل و بدون جایگزینی در این هنر دارند، همچون داود کیانیان که می توان از او به عنوان بنیان گذار تئاتر کودک و نوجوان در کشور یاد کرد یا برادر کوچک ترش رضا که با بازی های درخشانش در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون، دیگر نیاز به معرفی ندارد. تئاتر مشهد و خراسان امثال داریوش ارجمندها کم ندارد که در این آب و خاک پرورش یافته و قد کشیده اند اما برای ادامه فعالیت هنری شان، به تهران رفته اند. سوالی که اکنون مطرح می شود، این است که واقعا چرا؟! مگر مشهد چه کم از تهران دارد؟ امیر نخاولی، پیش کسوت تئاتر مشهد با بیان این که تئاتر ما بسیار در مضیقه و تنگنا قرار دارد، در پاسخ به این سوال دو دلیل اصلی را یادآور می‌شود و به «خراسان آنلاین» می‌‎گوید: اولین دلیل توجه نکردن متولیان به این حوزه است و دومین عاملی که باعث دلسردی هنرمندان بزرگ می شود، بخل ورزی و ناتوانایی برخی ناهنرمندان است.
عباس جانفدا، نویسنده و کارگردان مشهدی نیز بر این موضوع صحه می گذارد و می گوید: ما خیلی سخت یکدیگر را تحمل می کنیم، متاسفانه برخی هنرمندان احساس می کنند اگر هنرمند دیگری در مسیر رشد قرار دارد، انگار جای او را تنگ کرده است. قطعا این عوامل باعث می شود که هنرمندان مطرح، به فکر مهاجرت بیفتند.
او همچنین موضوع زیرساخت و کمبود سالن های تخصصی در مشهد را عامل دیگری در این باره ذکر می کند و می گوید: باید با حمایت های دولتی و بخش خصوصی این مشکل برطرف شود و شاهد ارتقای مشهد در این باره باشیم. کاش مسئولان فرهنگی استان به خودشان بیایند و متوجه باشند که مردان بزرگی در این خاک رشد کرده اند.
چه باید کرد؟
برای آن که بدانیم چطور می شود، مشهد توان میزبانی همیشگی از بزرگان تئاتر را داشته باشد و با رفع بهانه ها از مهاجرت آنان جلوگیری کند به سراغ پدر تئاتر مشهد می رویم. دکتر لطفی اولین اقدام مهم در این عرصه را راه اندازی دانشکده هنر در مشهد ذکر می کند و به «خراسان آنلاین» می گوید: پیش از این نیز پیشنهاد داده ام که شورای هنر متشکل از استاندار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل آموزش و پرورش و مدیران فرهنگی تشکیل شود تا مشکلات تئاتر به ویژه مسائل مالی رفع شود.
وی همچنین پیشنهاد دیگری درخصوص سالن های نمایش که در اختیار دیگر نهادهاست، دارد و می گوید: در طول سال استفاده کمی از این سالن ها می شود، باید تدبیری کنیم که اقدامات فرهنگی سایر دستگاه ها، با حمایت و مشورت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
البته در این میان، هنرمندان دیگری هم هستند که اساسا معتقدند مهاجرت بزرگان تئاتر اتفاق مثبتی است به شرط آن که این مهاجرت باعث رشد هنرمند شود و از سوی دیگر هنرمند، شهر و دیار خود را فراموش نکند و بتواند با تجربیات و آموخته هایش، سطح تئاتر مشهد را نیز ارتقا دهد.
گزارش تصویری خراسان آنلاین را می توانید با اسکن این کد، مشاهده کنید.
​​​​​​​