printlogo


آینده و سرنوشت  سامانه‌های دفاعی
مهدی جهان تیغی

برای درک این که آینده و سرنوشت سامانه‌های دفاعی ایران پس از حمله صهیونیست‌ها چگونه خواهد بود، صرفاً نیازمند اطلاعات و جزئیات محرمانه از پایگاه‌های نظامی موردهدف قرارگرفته شده نیستیم و می‌شود از روندهای شکل‌گرفته در میدان نبردهای اخیر، درباره آینده و سرنوشت آن سخنان قابل‌اعتنایی گفت.
1- ایران در عملیات وعده صادق یک، عملیاتی بزرگ را طراحی کرد و سپس برپایه آن تجربه گران‌قدر، به یک جهش بزرگ در  فرود و اصابت موشک‌ها و شکست سامانه‌های دفاعی اسرائیل و همه متحدانش، دست‌یافت. این تجربه مهم نظامی همچنین یک ذهنیت بزرگ در میزان آسیب‌پذیری و قدرت آسیب رساندن به رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. فرامتن آن نیز این بود که قدرت و اراده انجام اقدامات تهاجمی در ایران علیه اسرائیل را تعمیق کرد و بسیاری از ذهنیت‌های انحرافی و دست‌وپاگیر را هم از بین برد. ضمن این که ماهیت و روش‌های عملیات روانی اسرائیل را لو داد و واقعیت آن‏چه در میزان و توانایی قدرت دفاع از خود به تصویر می‌کشاندند، نیز نمایان کرد.
2- اینک بخشی از اقدامات نظامی اسرائیل علیه برخی اهداف نظامی در ایران را از همین منظر می‌توان دید. ایران یک تجربه پدافندی جدید در یک مواجهه حقیقی با یکی از عملیات‌های تهاجمی و سطح بالای جهانی  ولو محدود یافته، کسب کرد. گرچه عملکرد و میزان موفقیت هیچ سامانه پیشرفته دفاعی در جهان بی‌نقص و صددرصد نیست ولی در برآوردهای اولیه رسمی اعلام شده، تجربه جدید پدافندی ایران با موفقیت‌های خوبی هم همراه بوده است. تجربه آموختن و ارتقای دفاع و سامانه‌های پدافندی، برطرف‌کردن نقاط ضعف در میانه نبرد، بخش تکمیل یافته و ناگزیر جنگ‌های نوین است. این خود یک فرصت به شمار می‌آید و ایران نیز از دفاع مقدس تاکنون نشان داده که در میدان نبرد قدرت پیداکردن و ارتقایافتن نظامی را خوب بلد است. همانند وعده صادق 1 و 2، اینک در ایران بسیاری از ذهنیت‌های انحرافی دست و پاگیر و بزرگ‌نمایی شده دشمن در انجام عملیات‌های تهاجمی از بین خواهد رفت. ضمن این‎که حجم عملیات روانی اسرائیل و واقعیت آن‎چه در قدرت تهاجمی از خود به تصویر می‌کشاندند، نیز خواهد شکست و میزان آن حقیقی‌تر خواهد شد.
3- دقیق‌ترین محاسبات و تصورات نظامی نیز، باید در میدان واقعی راستی‎آزمایی شوند. اگر برخی نیز تصور می‌کنند که بر اساس آن‎چه از تحلیل‌ها و در ورق‌ها پیش‌ازاین درباره ابعاد و آینده‌پژوهی تقابل نظامی ایران و اسرائیل خوانده یا نوشته‌اند و صرفاً بر همان اساس در حال نسخه‌پیچیدن در شرایط فعلی هستند، سخت در اشتباه هستند؛ زیرا هم متفکران و طراحان نظامی در ایران و هم در رژیم صهیونیستی ضمن رجوع و انجام طراحی‌ها و تجربه‌های قبلی، درحال به‌روز کردن و کسب تجربیات و آزمون‌های جدید و برآوردهای مجدد میدانی درباره یکدیگر هستند. به همین دلیل باید با این نبردها همراه و به‌روز شد و منقطع از یکدیگر آن‎ها را نباید دید و سپس آن را تحلیل کرد. این‌گونه وقتی نگاه کنیم، سلسله اتفاقات از وعده صادق یک و دو تا این هجوم غیرقانونی اسرائیل به ایران، یک فرایند درحال طی‌شدن برای دو طرف است و تقریباً هیچ نسخه قدیمی از قبل تعیین شده‌ای ضمانت صددرصدی برای تعیین تکلیف همه ابعاد نبرد میدانی در شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی فعلی را ندارد و تجربه این چندماه دوطرف نیز همین را نشان می‌دهد. بااین‌حال کسی پیروز است که با فرایندهای جدید همراه شود، به‌روز شود، طراحی جدید کند و سپس در صورت لزوم  جسارت اجرای تجربه جدید داشته باشد و البته در همه این مسیر نه دچار تعلل و نه شتاب‌زدگی شود.