printlogo


جملات ممنوعه به مبتلایان آلزایمر

«دانا ایبل» مدیر بخش «شبکه پرستاران آلزایمر» در میشیگان می‌گوید: «بیشتر مردم با مبتلایان به زوال‌عقل تعامل همیشگی ندارند، بنابراین دانستن بایدها و نبایدها درباره این که چه باید بگویند و چگونه باید رفتار کنند، دشوار است. » به گزارش نیویورک‌پست، کارشناسان تاکید می‌کنند که برای ارتباط با  آن ها از برخی سوالات که در این جا آمده است، اجتناب کنیم.
1 یادت نیست؟| به گفته کارشناسان، این سوال بدترین چیزی است که می‌توان از یک فرد مبتلا به زوال عقل پرسید. این سوال برای افراد مبتلا به زوال عقل خسته‌کننده و خجالت‌آور است، زیرا از دست‌دادن حافظه از علایم اصلی این بیماری است. این پرسش باعث می‌شود که آن ها در مواجهه با بیماری‌ احساس ناتوانی و ناراحتی کنند.
2  بگذار این کار را برایت انجام دهم| یکی از سخت‌ترین بخش‌های این بیماری درک و به‌یادآوری روزانه اموری است که دیگر نمی‌توان مستقل انجام داد. اغلب افرادی که نیت خوبی دارند، شاید دلشان بخواهد که کارهایی را پیش از موعد انجام بدهند بدون آن که بدانند آیا ضرورت دارد یا نه، اما این کار استقلال فرد مبتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. بهترین کار این است که به آن ها اجازه دهید تا آن کار را خودشان انجام دهند و اگر نیاز بود از شما کمک بخواهند، آن وقت می‌توانید به آن ها کمک کنید.
3 تو اشتباه می‌کنی| بهتر است از مباحثه و مجادله با افرادی که به آلزایمر دچارند، خودداری کنید، زیرا به احتمال زیاد عصبانیت و تحریک او را به دنبال خواهد داشت. وقتی فرد مبتلا به زوال عقل می‌‌گوید که امروز سه‌شنبه سیزدهم است و دوشنبه اول ماه نیست، نیازی به اصلاح ندارد، بنابراین او را آزاد بگذارید تا هر جور که راحت است، فکر کند.
4 این را به یاد داری؟ | به باور کارشناسان، درباره این که آیا فرد اطلاعات خاصی مانند تاریخ یا رویداد خاصی را به خاطر می‌آورد، پرسش نکنید، زیرا این کار او را تحت فشار قرار می‌دهد و احساس می‌کند در حال آزمودن او هستید.
5 پارسال فوت کرد، تشییع جنازه‌اش رفته بودیم| یادآوری مرگ هر یک از عزیزان فرد مبتلا به زوال عقل بسیار ناراحت کننده است، زیرا احتمالا فرد اطلاعات مربوط به آنان را به خاطر ندارد. هر بار یادآوری چنین واقعه‌ای می‌تواند برای او تازه باشد و با اندوه و غمی جدید واکنش نشان دهد. به جایش چیزی شبیه این بگویید: «انگار امروز خیلی به عمو فکر می‌کنی، از بچگی‌اش خاطره‌ای داری؟»