printlogo


چرا طوفان الاقصی به نفع ایران شد؟
کمیل خجسته

​​​​​​​1.  کریدور شکست: اسرائیلی‌ها در حالی‌ آخرین گام‌های ساختن کریدور اقتصادی خطرناک «ای‌مک»را بر می‌داشتند که ناگهان با طوفان‌الاقصی روبه رو شدند. این کریدور، همان نقشه‌ای است که نتانیاهو در سازمان ملل به عنوان «راه برکت» به نمایش گذاشت و اعلام کرد که ایران مانع توسعه این راه است. با ایجاد این کریدور اقتصادی، راه شرق جهان به غرب آن با دور زدن ایران شکل می‌گرفت. دروازه‌ صادرات انرژی از منطقه به جهان غرب و شرق و واردات کالا و فناوری از غرب به منطقه توسط اسرائیل صورت می‌گرفت و این موجب می‌شد تا هم اقتصاد ایران گرفتارتر و هم با اعمال قدرت صهیونیست‌ها در کریدور، ورود تجهیزات فناورانه به داخل ایران سخت‌تر شود اما طوفان‌الاقصی عربستان و امارات را وادار کرد تا فعلا راه‌اندازی این کریدور را تا تعیین تکلیف وضعیت منطقه به تعویق بیندازند و عملا به نفع اقتصاد ایران ؛ به قول نتانیاهو طوفان اجازه نداد تا این کریدور شکل بگیرد.
2.  سر اختاپوس جواب نگرفت: اسرائیلی‌ها، از 2018م تمرکزشان بر «استراتژی سر اختاپوس» است. این استراتژی می‌گوید که تمرکز رژیم باید روی ایران قرار بگیرد. خیلی قبل‌تر از این، رژیم جنوب لبنان و جولان را در سوریه اشغال کرده بودند. بعد از آن، در دهه 2000م با حمله مجدد به لبنان و فلسطین برای آن سرزمین‌ها ویرانی، قتل و کشتار فجیعی به بار آورده بود که همان زمان آن چنان انتقادهای جهانی از این اقدامات وحشیانه اسرائیل بالا گرفته بود که کاندولیزا رایس وزیر وقت خارجه آمریکا در دفاع از آن‌ها گفته بود که این‌ها درد زایمان خاورمیانه جدید است اما بعد از ناکامی آن سال‌ها، در بازه 2010م تا 2018م اسرائیل بر حمایت از داعش اقداماتش را برنامه‌ریزی کرد. به یاد بیاورید آن عکس معروف نتانیاهو را که برای بازدید و عیادت از مجروحان داعشی به بیمارستانی در سرزمین‌های اشغالی رفته بود.
حالا بعد از 18 سال، اسرائیل با آن سابقه و عملکرد در منطقه می‌خواست تمرکزش را روی ایران بگذارد. حمله به نفتکش‌های ایرانی، ترور دانشمندان ایرانی، ترور صیاد خدایی و تا همین اواخر سال 1401ش و تابستان 1402ش، لیست اقدامات رسانه‌ای شده نتانیاهو و وزیر اطلاع‌رسانی اسرائیل که مرور می‌شود، معلوم می‌شود آن‌ها چه فشاری را روی برهم زدن امنیت ایران قرار داده بودند؛ نمونه اقداماتی برای تحقق راهبرد سر اختاپوس بود اما طوفان‌الاقصی تمرکز اسرائیل را برای انجام اقدامات خصمانه در مواجهه با ایران گرفت و به قول نتانیاهو، امروز این اسرائیل است که «در شش جهت درون سرزمین‌ها در حال دفاع از خود است.»
3.  نقشه تصرف همیشگی، فعلا کنار ماند: همان‌طور که فلسطین سرزمین مقدس اسرائیلی‌هاست و آن‌ها به این دلیل آن را اشغال کرده‌اند؛ ایران هم برای آن‌ها مقدس است. بهائیان ساکن حیفا، ایران را سرزمین مقدس خود می‌دانند. به همین دلیل آن‌ها در دهه آخر عمر پهلوی تقریبا تمام مناصب قدرت را در اختیار گرفته بودند. تصرف ایران برای ساکنان این سرزمین امر مقدس و تاریخی شمرده می‌شود اما طوفان‌الاقصی موجب شد تا امروز حیفا زیر آتش مقاومت قرار بگیرد و دست آن‌ها به ایران فعلا کوتاه شود.
4.  آینده شیرین: وقتی صدام حسین از منطقه رفت، روابط خصمانه ایران و عراق به چنان رابطه‌ای تبدیل شد که «ایران و عراق؛ لا یمکن الفراق». با حذف صدام از معادلات منطقه، نه تنها سایه جنگ از بین این دو همسایه برداشته شد، بلکه روابط فرهنگی و اقتصادی گشایش یافت. هر چند حوزه اقتصادی با مداخلات آمریکایی، همچنان با اشکال روبه روست، اما کدام ایرانی است که از پیاده‌روی عظیم اربعین، از مهمان‌نوازی مردم عراق نشنیده باشد؟ حالا فرض کنید با حذف و گرفتار شدن رژیم، چقدر مشکلات منطقه و چالش‌های منطقه از بین می‌رود. طوفان‌الاقصی قدمی به سوی این آینده شیرین شد چراکه مهم ترین عنصر وجود و حفاظتی اسرائیل یعنی بازدارندگی را از بین برد.