printlogo


تشکیل هلدینگ های صادراتی ؛ تیر خلاص بر مشکلات زعفران
امیر روحپرور روزنامه نگار اقتصادی

​​​​​​​بدون شک صادرات یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال پیشرفت است و نقش حیاتی در توسعه اقتصادی و تقویت روابط بین‌المللی ایفا می‌کند.به عبارت دیگر صادرات محصولات ، کالاها و خدمات فنی و مهندسی  نه تنها به افزایش درآمد ملی کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد اشتغال و بهبود استانداردهای زندگی فعالان حوزه های مرتبط می‌شود. این در حالی است که توسعه  و افزایش صادرات، منجر به تکمیل ظرفیت‌های تولیدی، رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP)می‌شود.لذا کارشناسان اقتصادی بر این باورند ورود محصولات ایرانی به بازارهای بین‌المللی  ضمن افزایش رقابت‌پذیری ، کاهش ریسک های اقتصادی و  متنوع سازی درآمدهای ارزی، باعث می‌شود که شرکت‌ها به دنبال بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود باشند تا بتوانند با رقبا در بازارهای جهانی رقابت کنند. لذا به نظر می رسد این موضوع به افزایش نوآوری و بهبود فناوری‌های تولید کمک می‌کند. در این میان با توجه به رقابت روزافزون و تغییرات سریع محیط اقتصادی، نقش هلدینگ ها در اثربخشی، هم افزایی و ارزش آفرینی زیر بخش‎ها بیش از پیش نمایان شده است. بررسی تجربه های جهانی نیز نشان می دهد ؛ هلدینگ‌ها به عنوان مجموعه‌هایی که شامل شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف هستند، نقش مهمی در توسعه صادرات دارند. این هلدینگ‌ها با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود در تولید، بسته‌بندی و بازاریابی، می‌توانند به افزایش صادرات و گسترش بازارهای بین‌المللی کمک کنند.در این بین هلدینگ ها به دلیل این‎که از نظر سرمایه، نیروی کار، ایجاد ارزش افزوده و توان انجام پروژه های بزرگ شرایط مناسب تری دارند، از اهمیت بالاتری برخوردارند.به عبارت دیگر هلدینگ ها در تلاش اند تا از طریق تجمیع شرکت‌های دیگر که عموماً در صنایع مشابه فعالیت می کنند، یک گروه تخصصی را تشکیل دهند و به این شکل بتوانند از مزایای کاهش ریسک، امکان استفاده از منابع شرکت های هم گروه، امکان به اشتراک گذاشتن توانمندی ها، حمایت مالی از شرکت های زیرمجموعه، افزایش توان رقابتی و تسهیل فعالیت در عرصه ملی و بین المللی استفاده کنند؛ لذا شاهدیم بخش عظیمی از اقتصادهای امروزی در بستر شرکت های هلدینگ شکل گرفته است.اما یکی از محصولات استراتژیک و پرطرفدار کشورمان زعفران است که تاکنون از ایجاد کنسرسیوم یا هلدینگ‎های صادراتی محروم بوده است؛ از این‎رو روزنامه خراسان با انتشار گزارش مشروحی از وضعیت و چالش های تولید و صادرات زعفران ، پیشنهاد تشکیل هلدینگ های صادراتی را برای این محصول مهم ارائه کرد .واقعیت این است که هلدینگ‌های صادراتی با تمرکز بر یکپارچه‌سازی فرایندهای تولید، بسته‌بندی و صادرات، نقش بسیار مهمی در رونق بازار محصولات استراتژیک مانند زعفران ایفا می‌کنند. این هلدینگ‌ها با ایجاد زنجیره ارزش کامل و برندسازی قوی، می‌توانند آورده های زیر را برای طلای سرخ کشورمان به ارمغان آورند :*افزایش کیفیت و استانداردسازی محصول: با اعمال کنترل کیفیت دقیق در تمام مراحل تولید و بسته‌بندی.*کاهش هزینه‌های تولید: از طریق بهره‌مندی از اقتصاد مقیاس و حذف واسطه‌ها.*تسهیل صادرات: با ایجاد شبکه‌های توزیع گسترده در بازارهای جهانی و انجام امور گمرکی و حمل و نقل.*ارتقای برند زعفران ایران: با ارائه محصولی با کیفیت و با برند مشخص در بازارهای بین‌المللی.*افزایش درآمد کشاورزان: با تضمین خرید محصولات با قیمت مناسب و ایجاد بازارهای جدید.
به طور خلاصه، هلدینگ‌های صادراتی می‌توانند با توسعه صادرات زعفران، افزایش سهم بازار و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، به رونق اقتصادی کشور و بهبود معیشت کشاورزان کمک کنند.شواهد موجود نشان می دهد ،متاسفانه بخشی از مشکلات ما در حوزه های مختلف تولیدی ناشی از کار جزیزه ای و عدم توجه به کار گروهی است و همین مسئله قدرت چانه زنی و رقابت برخی محصولات را در بازار جهانی گرفته ، زیرا هلدینگ‎های حرفه ای یا کنسرسیوم صادراتی چندانی به‎ویژه در حوزه زعفران نداریم.