printlogo


بی توجهی دولت به خواب 14 ماهه 90 ون در مشهد!
بهاره موفقی

​​​​​​​ درحالی که حمل و نقل عمومی کلان شهر مشهد با شرایط سخت و نفس گیری دست و پنجه نرم می کند، اما بی مهری دولت همچنان متوجه حمل و نقل عمومی شهر مشهد است به طوری که  جدای از پیگیری نکردن دو ساله دولت نسبت به تامین واگن های قطار شهری مشهد، حالا نوبت به بلاتکلیفی در استفاده از 90 ون جدید رسیده است که به علت تعیین تکلیف نکردن آن از سوی  وزارت کشور، 14 ماه است که بدون پلاک، سند و کارت سوخت در پارکینگ های سطح شهر خاک می خورد؛ ون هایی که  بلاتکلیفی   در به کارگیری آن ها 198 میلیارد تومان سرمایه  را  بی ثمر کرده است، آن هم در شرایطی که نیاز مبرم برای استفاده از آن ها وجود دارد و آن طور که رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اظهار می کند «لاستیک های آن ها فرسوده و باتری هایشان نیز تعمیر شده است.»هر چند این موضوع کشوری است و برخی شهرهای دیگر کشور از جمله تهران را هم دچار مشکل کرده است، اما در شهر مشهد به علت وجود برخی کمبودها در حوزه حمل و نقل عمومی، این موضوع به مشکلات شهر زائرپذیر مشهد دامن می زند. همه این ها در حالی است که با وجود پیگیری های متعدد «خراسان» طی 10 روز اخیر و حتی ارسال سوالات به صورت مکتوب، وزارت کشور به سوالات ما درباره ماجرای پرابهام ون ها پاسخی نداد. 
خواب 14 ماهه 90 ون در مشهد
مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در گفت و گو با «خراسان» در اشاره به یکی از مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی مشهد می گوید: از 130 ون زرد رنگ که به مشهد تحویل شد، 40 مورد آن سند و پلاک دارد که مناقصه آن را گذاشته ایم تا در قالب نوسازی ون ها تحویل شود. 90 مورد از این ون ها را حدود 14 ماه است که در پارکینگ خوابانده ایم و دپو شده است. وی می افزاید: 90 مورد از این ون ها دست شهرداری مانده است که پلاک، سند و کارت سوخت ندارد؛ در واقع، به شهرداری نه سند داده اند و نه پلاک. آن هم در شرایطی که در این 14 ماه، ما کمبود مینی بوس و اتوبوس در حمل و نقل عمومی داریم، این ون ها در پارکینگ شهرداری خوابیده است، لاستیک هایش فرسوده و باتری هایش تعمیر شده است. البته این موضوع به شهرداری ربطی ندارد و به وزارت کشور مربوط می شود. نژادحسین در پاسخ به این سوال که ارزش ریالی این ون ها چقدر است؟ می گوید: برای ما که یک سال پیش خریدیم قیمت هر یک از این ون ها یک میلیارد و 100 میلیون تومان در آمده است، اما درحال حاضر قیمت به روز و صفر آن 2 میلیارد و 200 میلیون تومان است.
تقاضا از وزارت کشور برای تعیین تکلیف ون ها
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک  شورای شهر مشهد درباره پیگیری های انجام شده اظهار می کند: شهرداری بیش از 20 بار برای پیشبرد این موضوع مکاتبه کرده است تا وزارت کشور زودتر موضوع ون ها را تعیین تکلیف کند. با توجه به این که هیچ یک از این ون ها کارت سوخت ، سند و پلاک  ندارد، درحال حاضر نمی توانیم خودروی بدون پلاک در سطح شهر راه ببریم. باید پلاک بزنیم، کارت سوخت و سند هم داشته باشد. تا چه زمانی این اتفاق می خواهد ادامه پیدا کند؟  130 ون است شوخی نیست و اگر وارد چرخه حمل و نقل می شد، می دانید چه اتفاقی برای حمل و نقل ما می افتاد؟ با توجه به این که امکان تردد در سطح شهر نیست، همکاران ما در وزارت کشور زودتر تعیین تکلیف کنند. این موضوع هم در حوزه معاونت عمران وزارت کشور است؛ دست معاون عمران وزیر کشور است و دست هیچ کس دیگری نیست. نژادحسین در پاسخ به این سوال که وزارت کشور چرا با وجود گذشت این بازه زمانی ون ها را تحویل نداده است؟ می گوید: اختلافی بین وزارت کشور (سازمان شهرداری ها) و ایران خودرو است.
تحویل 40 ون جدید تا یک ماه دیگر
نژادحسین در پاسخ به این سوال که 40 مورد از ون های دارای سند چه زمانی به کار گرفته خواهد شد؟ می گوید: برای 40 مورد از این ون ها که داری سند و پلاک است، در روزنامه آگهی دادیم که می خواهیم در اختیار شهروندان قرار دهیم، بنابراین این تعداد از ون ها در فرایند تحویل به متقاضیان است و فکر  می کنم تا یک ماه دیگر تحویل شود. وی درباره چگونگی استفاده از 90 ون دیگر در حوزه حمل و نقل عمومی می افزاید: این 90 مورد برای خدمت رسانی در اتوبوسرانی در مسیرهایی که مسافر کمتری دارند، استفاده می شود تا اتوبوس ها را در مسیرهایی ببریم که تردد بیشتری است یا شهروندان می توانند در قالب نوسازی ون قدیمی را اسقاط کنند و در سطح شهر مسافر عمومی جابه جا کنند.
ماجرای پرابهام و بلاتکلیفی 5 تا 6 هزار ون در کشور
نژادحسین با اشاره به این که تعیین تکلیف نکردن ون ها خاص شهر مشهد نیست، اظهار می کند: کلان شهرهای دیگر مانند تهران، اصفهان، کرج و... نیز درگیر این موضوع هستند. در تمام کلان شهرها ون هایشان خوابیده است. 5 تا 6 هزار ون بوده که تحویل شهرداری ها شده و بلاتکلیف است.