پیگیری حرف مردم از گلایه های اهالی انتهای بولوار ادیب درباره تردد بیش از حد و توقف کامیون ها در منطقه مسکونی
تردد خودروهای سنگین آسایش را از اهالی انتهای بولوار ادیب و البته برخی دیگر از معابر شهری ربوده است. این مسیر راه میانبری برای فرار این خودروها از دید دوربینها و اعمال قانون شده است. صدای مداوم اگزوز خودروهای سنگین و ارتعاشی که ایجاد میکند، آرامش و سکوت شب را از بین برده و اعصاب شهروندان را به بازی گرفته است، دود و آلودگی شدید ایجاد شده به دلیل توقف طولانی مدت و تردد این خودروها نیز گلایه جدی مردم این منطقه را به دنبال داشته است. یکی از اهالی در این زمینه به «خراسان رضوی» گفت: برخی خیابان های این بولوار از جمله خیابان ادیب 50، آخر هفته به پارکینگ خودروهای سنگین تبدیل می شود، برخی صاحبان کامیون ها، این خودروها را جلوی در منازل پارک می کنند و آسایش اهالی را برهم می زنند، اعتراض و گلایه هم که می کنیم با بی ادبی و گستاخی پاسخ می دهند.
گلایه مردم درباره تردد و توقف خودروهای سنگین در معابر عمومی و مناطق مسکونی در حالی است که تردد و توقف خودروهای سنگین در معابر شهری ممنوع است و مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد یکی از دلایل ادامه این معضل را جریمه های اندکی عنوان کرد که بازدارندگی ندارد.
جریمه کم است؛ رانندگان تمکین نمی کنندگلایه مردم درباره تردد و پارک خودروهای سنگین را با مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد مطرح کردیم. جعفر شمس در این زمینه به «خراسان رضوی» گفت: تردد و پارک خودروهای سنگین در مناطق شهری ممنوع است اما ابزارهای قانونی ما محدود است. تابستان همکاران نظارت و بازرسی ما حداقل 10 بار به آن منطقه مراجعه کردهاند و برای این خودروها برگه هشدار گذاشته شده است و هم جریمه شدهاند. متاسفانه جریمه راهور در این زمینه کم است و صاحبان خودرو تمکین نمیکنند. وی افزود: در هفته جاری نیز 3 نوبت خواهیم رفت و اعمال قانون را انجام میدهیم.
مشهد؛ دارای بهترین توقفگاه خودروهای سنگین در کشور شمس در پاسخ به این سوال که آیا پارکینگهای مناسب این خودروها در سطح شهر وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: در ابتدای عصمتیه، بولوار میثاق برای خودروهای سنگین مکانی در نظر گرفته شده و بهترین توقفگاهی است که در کشور وجود دارد ولی راننده ترجیح میدهد خودرو جلوی چشمش باشد. اگر قانونگذار به جای جریمه 60 هزار تومانی، جریمه 600 هزار تومانی میگذاشت و راننده دو شب جریمه میشد ،طبیعتا در شب سوم خودرو را به توقفگاه میبرد. وی با اشاره به افزایش زیرساختها در حوزه توقفگاهها تصریح کرد: در این 3 سال تعداد توقفگاهها نسبت به 10 سال گذشته 2 برابر شده است. استقبال هم بسیار خوب بوده است و در اکثر شب ها 70 تا 100 درصد ظرفیت توقفگاهها تکمیل میشود. علاوه بر میثاق، دور میدان نمایشگاه، میدان معراج و بولوار میامی هم توقفگاه داریم. از مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد سوال کردیم که مردمی که نسبت به این موضوع گلایه دارند، چگونه میتوانند پیگیری کنند؟ شمس در پاسخ گفت: اگر مطالبه اجتماعی شکل بگیرد، اهالی محل مطرح کنند که تردد و پارک این خودروها مزاحم امنیتشان است و معاون دادستانی به من مجوز و حکم قضایی بدهد، میتوانم این کار را انجام دهم؛ ابزار قانونی داده شود، من ابزار اجرای آن را دارم.
ضرورت امکان تردد خودروهای امداد و نجات در معابر محلیدر ادامه به سراغ مدیر عامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری رفتیم. از وی درباره این که آیا امکان طراحی معابر و یا استفاده از وجود مانع به شکلی که ورود خودروهای سنگین امکان پذیر نباشد، وجود دارد، سوال کردیم که رضا نوروزی در گفت و گو با «خراسان رضوی» گفت: معابر یا نقش حرکتی دارند و یا دسترسی، در بخش حرکتی یعنی سرعت و امکان تردد خودروها با هر ابعادی در آن مهم است، اما در دسترسی صرفا برای من مهم است که این خانه یا پارک دسترسی داشته باشد حتی با سرعت پایین. در معابر محلی معیار ما خودروی سواری است اما به این معنا نیست که دیگر خودروها امکان حرکت نداشته باشند، زیرا معابر محلی برای ناوگان امداد و نجات، آتشنشانی و یا امکان اسبابکشی دسترسی میخواهد اما برای محدودههای خاص میتوانیم بررسیهایی انجام دهیم و راهکارهایمان از جنس توقف ممنوع یا کاهش عرضهای مقطعی باشد و اعمال قانون با مشارکت پلیس انجام بگیرد، اما اجرای طرحی که به کلی مانع احتمال تردد وسیله نقلیه متخلف شود، وجود ندارد.