این روزها خیلی از نوجوانها طرفدار گروههای موسیقی و سریالهای کرهای شدهاند. این علاقه به کلاس زبان کرهای هم رسیده است و شاید شما یا دوستان بدتان نیاید به جای کلاس زبان انگلیسی، زبان کرهای را انتخاب کنید. اما میدانید چرا این اتفاق افتاده است؟
یک پژوهشگر میگوید در کشور کره جنوبی، اتفاقات ویژهای در حوزه پرداختن به چالش و خواستهای نوجوانان شده و چند نیازسنجی فرهنگی برای آنها انجام شده است. یعنی گروهی به دنبال این بودند که الان نوجوانان نه تنها در کره که در تمام دنیا به چه چیزهایی بیشتر علاقه نشان میدهند و چطور میتوانند آن را در قالب موسیقی، فیلم و مواردی که برای این رده سنی جذابیت دارد، بیاورند. به این کار مهندسی فرهنگی میگویند. حتی بعضی معتقدند کره جنوبی علاوه بر نیازسنجی، نیازسازی هم انجام داده؛ یعنی نیاز را در نوجوان قرن 21 ایجاد کرده و بعد برای آن پاسخ تولید کرده و میکند. به همین دلیل است که فیلم و موسیقی کره که در یکی از شرقیترین نقاط دنیا قرار دارد در دورترین نقطه غرب هم طرفدار پیدا میکند و برای آنها هم محصولات فرهنگی این کشور جذاب است؛ در حالی که بیشتر اوقات فایده لازم را هم ندارد.