printlogo


شکست سنگین دموکرات‌ها  در نبرد رسانه‌های نوین


روزنامه آتلانتیک نوشت:
تحلیل نتایج انتخابات 2024 آمریکا نشان می‌دهد که حضور کمرنگ دموکرات‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین، نقش مهمی در شکست آن‎ها داشته است. اکوسیستم رسانه‌ای قدرتمندی که توسط تأثیرگذاران راست‎گرا شکل گرفت، به پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات کمک شایانی کرد. این تحول رسانه‌ای ریشه در «دکترین برایتبارت» دارد؛ نظریه‌ای که توسط اندرو برایتبارت، فعال محافظه‌کار مطرح شد. او معتقد بود فرهنگ به سیاست شکل می‌دهد و بر همین اساس محافظه‌کاران شبکه گسترده‌ای از رسانه‌های دیجیتال را برای انتشار دیدگاه‌های خود ایجاد کردند.
گزارش‌ها حاکی است که امروز راست‎گرایان در پلتفرم‌های محبوب مانند تیک‌تاک، پادکست‌ها و پخش زنده‌های اینترنتی حضور پررنگی دارند و توانسته‌اند با میلیون‌ها آمریکایی، به‌ویژه نسل جوان، ارتباط مؤثر برقرار کنند. این در حالی است که دموکرات‌ها همچنان به روش‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و گردهمایی‌های حضوری وفادار مانده‌اند. نمونه بارز این عقب‌ماندگی را می‌توان در موضع‌گیری جو بایدن برای ممنوعیت تیک‌تاک و حضورنیافتن کامالا هریس در برنامه پرمخاطب پادکست جو روگن مشاهده کرد. کارشناسان معتقدند اصرار سیاستمداران دموکرات بر استفاده از جملات کلیشه‌ای در تضاد با سبک بی‌پرده و مستقیم رسانه‌های اجتماعی امروز است.
این خلأ رسانه‌ای به تأثیرگذاران راست‌گرا فرصت داد تا با برجسته کردن مسائلی مانند تورم و مهاجرت و همچنین بهره‌برداری از نارضایتی‌های جوانان، افکار عمومی را به نفع خود شکل دهند. تحلیلگران سیاسی بر این باورند که نتایج انتخابات 2024 یک پیام روشن برای دموکرات‌ها دارد؛ برای پیروزی در جنگ فرهنگی، باید در فضاهای تحت سلطه محافظه‌کاران حضور فعال داشته باشند، حتی اگر این حضور به معنای شرکت در فضایی باشد که صدای مخالف در آن کمتر شنیده می‌شود.