printlogo


پشت پرده همکاری سامسونگ و اپل برای عرضه عینک واقعیت ترکیبی

​​​​​​​تصور کنید دو غول بزرگ دنیای فناوری یعنی سامسونگ و گوگل برای ساخت یک عینک واقعیت ترکیبی همکاری کنند. نتیجه که تا سال 2025 ارائه می‌شود، می‌تواند جذاب باشد؛ اما از قرار معلوم بیشتر جنبه‌های این همکاری فعلاً محرمانه است تا رقبا نتوانند سراغش بروند. به گزارش «پیوست»، سامسونگ در حال طی کردن مرحله اول تولید این عینک‌های هوشمند است و ۵۰۰ هزار واحد برای تولید اولیه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده‌اند. یک رسانه چینی به تازگی مدعی شده که اطلاعاتی از این محصول دارد و براساس گزارشی که منتشر شده این عینک‌ها از چیپ AR1 شرکت کوالکام، چیپی مشابه عینک‌های هوشمند متا و ری‌بن، استفاده می‌کند که البته اشاره‌ای به نسل این چیپ نشده است. این در حالی است که شرکت کوالکام سال ۲۰۲۲ سری جدید این چیپ به نام AR2 را روانه بازار کرده است.
شباهت‌هایی با متا
اما شباهت‌های بیشتری بین محصول متا و سامسونگ به چشم می‌خورد. عینک‌های سامسونگ نیز همانند عینک‌های متا‌ری‌بن یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و باتری 155 mAh دارند. وزن این عینک نیز حدود ۵۰ گرم است و در نتیجه مقدار کمی سنگین‌تر از عینک‌های متا خواهد بود. اما یکی از بزرگ ترین سوالات موجود احتمال استفاده از صفحه نمایش در این عینک‌هاست که براساس گزارش منتشر شده سامسونگ صفحه نمایشی برای محصول جدید خود در نظر نگرفته است. از آن جایی که در این گزارش به تمام بخش‌های سخت‌افزاری اشاره شده است، اشاره نشدن به مشخصات صفحه نمایش را می‌توان نشان از نبود یک نمایشگر دانست.
 مجهز به هوش مصنوعی جمنا
با این حال عینک‌های هوشمند سامسونگ به لطف هوش مصنوعی جمنای از شرکت گوگل می‌توانند در کنار کارهایی مثل پرداخت، تشخیص کدهای QR و توابع تشخیص انسان، درخواست کاربران را نیز به اجرا بگذارند. کاربرد نهایی هرکدام از این قابلیت‌ها هنوز مشخص نشده است اما براساس این گزارش، عینک‌های XR سامسونگ کمی توانمندتر از محصولات متا خواهند بود. متا برای تجزیه و ‌تحلیل چند وجهی در دوربین و پاسخ به سوالات، تنظیم یادآور و ترجمه از قابلیت‌های هوش مصنوعی بومی خود استفاده می‌کند.
 آیا عینک سامسونگ رقیب متا می‌شود؟
تغییر نام فیسبوک به متا در اکتبر ۲۰۲۱ را می‌توان اولین نشان روشن از تمرکز یک شرکت بزرگ فناوری روی متاورس و در نتیجه فناوری‌های پیرامونی آن از جمله واقعیت مجازی و ترکیبی دانست. با این حال حرکت متا در این مسیر با استقبال چندانی روبه رو نشد و پس از تغییر نام و سرمایه‌گذاری چند ده میلیارد دلاری در این حوزه، ارزش سهام این شرکت به شدت ریزش کرد و پس از آن در سال ۲۰۲۲ و با انفجار هوش مصنوعی و عرضه ChatGPT، متا و دیگر شرکت‌های فناوری با اولویت تازه‌ای برای رقابت روبه رو شدند. با این حال ورود اپل به عرصه واقعیت‌ مجازی با هدست‌های ویژن پرو یک بزنگاه مهم دیگر برای این صنعت بود. با این که هدست اپل را نمی‌توان موفقیت بزرگی برای این شرکت دانست اما حضور سازنده آیفون در این بازار اعتبار بیشتری به مسیر مد نظر مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل متا، بخشید و حالا ترکیب هوش مصنوعی در این فناوری شاید به جذابیت بیشتر و جذب مخاطبان منجر شود.