وعده های صادق، وامدار«مرد ابدی»

شرحی درباره زندگی نامه مستند و  تازه انتشار یافته شهید حسن طهرانی مقدم، پدر صنعت موشکی ایران  که ماحصل 12 سال تحقیق و پژوهش و600 ساعت گفت و گو به قلم معصومه سپهری است

نویسنده:

مترجم:

 گروه ادب و هنر
calture@khorasannews.com
 اردیبهشت ماه امسال از سه‌گانه‌ای به نام «مرد ابدی» به قلم معصومه سپهری رونمایی شد؛ کتابی که در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید. «مرد ابدی» روایتی مستند از زندگی پدر صنعت موشکی ایران، شهید حسن طهرانی‌مقدم است؛ کسی که ایرانی‌ها اقتدار صنعت دفاعی و موشکی کشور را مدیون او هستند؛ بزرگمردی که امروز در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نامش` بیش از پیش ورد زبان‌‌هاست. معصومه سپهری که پیش از این آثار موفقی مانند «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» در حوزه دفاع مقدس از او منتشر شده و با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده‌است، این‌بار به سراغ زندگی پرالتهاب و پر فراز و فرود زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم رفته ‌است. شهید طهرانی‌مقدم متولد آبان 1338 بود و در آبان ماه 1390 در پی انفجاری در پادگان شهید مدرس به شهادت رسید.

«مرد ابدی»، حاصل 12 سال تحقیق و پژوهش
معصومه سپهری برای نگارش «مرد ابدی» 12 سال تحقیق و پژوهش و 600 ساعت گفت‌وگو انجام داده  و آن را با سبکی جدید در خاطره‌نگاری جنگ نوشته است.
نویسنده در این کتاب سعی کرده در خلال روایت زندگی شهید طهرانی‌مقدم، به  تلاش‌های او در حوزه فناوری‌های هوافضا و ابتکارهای او در پایه‌گذاری صنعت موشکی در ایران بپردازد.
«مرد ابدی» با نگاه جامع نویسنده‌اش به بخش‌های مختلف زندگی شهید طهرانی‌مقدم، اثری خواندنی برای مخاطب، به‌ویژه جوان‌هاست. 800 قطعه عکس از شهید طهرانی‌مقدم و دیگر شخصیت‌های همراه و همکار ایشان به فصل‌های مختلف کتاب ضمیمه شده که به تکمیل روایت‌های نویسنده کمک می‌کند.
مردی که دلبسته عناوین نبود
 «مرد ابدی» با روایتی روان و شیوا، با انتشار پیام رهبر انقلاب در پی شهادت سردار طهرانی‌مقدم آغاز می‌شود و به گذشته پرماجرای او می‌رود تا مخاطب از کودکی، نوجوانی، دوران پرشور جوانی و انتخاب‌های این شخصیت بزرگ تا پوشیدن لباس نظامی و رفتنش به جنگ و در نهایت پایه‌گذاری صنعت موشکی ایران آشنا شود. «مرد ابدی» را انتشارات تسنیم و شهید کاظمی در سه‌ جلد منتشر کرده‌اند.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «نوای صلوات در تالار پیچیده بود که حسن، آخرین جملاتش را با لبخندی آشنا برای دوستانش بر زبان آورد، جمله‌ای که آن روز در هیاهوی وداع ناشنیده ماند: «یه جمله هم تُو ادبیات خودم می‌گم به عنوان نمایندۀ نیروی هوایی: احمد! دوسِت داریم! این جمله همیشه همراه شما باشه، ما هیچ وقت از تو جدا نخواهیم شد، ان‌شاءا... تا بهشت با تو هستیم!»
تا آن روز، 21 سال بود که حسن مقدّم به عنوان فرماندهی موشکی کار کرده بود، اما وقتی سردار علی زاهدی به عنوان فرمانده نیروی هوایی در مجموعه مستقر شد، یکی از اولین کار‌هایش، پیشنهاد جانشینی نیروی هوایی به حسن مقدّم بود. این اتفاق، از نظر کاری، برای حاج حسن پیشرفت بود اما او هرگز دل‌بستۀ عناوین نبود و خیلی سعی کرد از پذیرش این مسئولیت سرباز زند، اما نتوانست»
سپهری، از معدود نویسندگان زن موفق در حوزه دفاع مقدس
حمید حسام، نویسنده پیش‌کسوت ادبیات دفاع مقدس که با آثاری مانند «وقتی مهتاب گم شد»، «آب هرگز نمی‌میرد» و «هفتاد و دومین غواص» شناخته می‌شود، درباره نویسندگی معصومه سپهری در کتاب «مرد ابدی» گفته‌است: «خانم معصومه سپهری با دو تجربه خوب قبلی «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» می‌تواند در فضای رزم هم تفکر کند؛ عرصه تک و پاتک را بشناسد؛ در اروند تصویرگری کند و از حال‌وهوای شب‌های عملیات حرف بزند. وقتی بانویی به این حوزه ورود می‌کند، اگرچه قصه و روایت را دنبال می‌کند و باید از جذابیت‌های تکنیکی خوبی نیز بهره ببرد،‌ اما در عین حال باید کاملاً نعل به نعل با واقعیت‌ها همراه باشد. از این جهت به‌نظر من، خانم سپهری جزو معدود نفراتی از قشر بانوان است که در عرصه نوشتن توفیق داشته است به این حوزه ورود کند و موفق بیرون آید. ورود به عرصه جنگ خود به خود دشوار است،‌ اینجا که عرصه موشکی است و نامکشوف و مکتوم و ناگفته است،‌ کار دشوارتر است و ضرورت دارد بار تاریخی و وزن تاریخی موضوع بسیار محکم باشد. به‌هرحال قرار است حقایق تاریخی ناگفته را باز کنیم؛ موضوعی که توانسته است موازنه تاریخ را تغییر دهد و یک امنیت ملی برای ما به‌ارمغان بیاورد. با نگاهی به روش کار و قلم نویسنده در کارهای پیشین و این مجموعه،‌ دستم آمده است که این کار هم هم‌سنگ و هم‌وزن، بلکه از وجهی ارزشمندتر از کارهای قبلی سپهری است، به‌جهت این که از مردی حرف زده که پدر موشکی ایران است.»
10 شماره آخر