قحطی ملی پوش خراسانی!

خراسان سال ‌هاست که بازیکنی در تیم ملی فوتبال ندارد

نویسنده:

مترجم:

​​​​​​​علی ترابی - یکی اتفاقات خوشایندی که این روزها می توان در فوتبال به آن اشاره کرد، بحث دعوت یک بازیکن خراسانی به تیم ملی فوتبال است که پس از گذشت چند سال این اتفاق رخ داده است؛ چرا که خراسان رضوی سال ‌هاست بازیکنی در قواره تیم ملی ندارد که بتوان روی آن حساب و به وجودش افتخار کرد. سال های طولانی است که در راس فوتبال ملی کشور، جای بازیکنان خراسانی خالی است و این ضعف اساسی برای ورزش این استان محسوب می شود که مدیران ورزشی نتوانستند تاکنون بازیکنی در سطح ملی پرورش دهند؛ نکته مهم و اساسی این است که برای آن برنامه ریزی و استراتژی وجود ندارد و این که بازیکنان نخبه استانی به خوبی حمایت نشدند تا به این سطح از جایگاه برسند. از طرفی خراسان رضوی از نظر تیم‎داری هم در بالاترین سطح فوتبال کشور غایب است و چند سالی می شود که نماینده ای خوب و باثبات ندارد. همه این مسائل دست به دست هم می دهند تا این استان از کانون توجهات به فوتبال دور شود. باز جای شکرش باقی است که به واسطه داشتن زیرساخت های لازم همچون ورزشگاه شیک و مدرن امام رضا(ع) و ثامن الائمه(ع) می توان میزبان یک سری بازی های ملی و حتی بین المللی شد که باز نام خراسان را سر زبان ها می اندازد. اما در مجموع از نظر تیم‎داری و بازیکن مستعد در سطح تیم ملی خلائی وجود دارد که باید بیشتر به این مقوله توجه شود تا انگیزه ای برای جوانان با استعداد مشهدی باشد. این روزها شاهد دعوت علی نعمتی بازیکن سختکوش و با استعداد نیشابوری به تیم ملی فوتبال هستیم که نشان می دهد خراسانی ها دارای ظرفیت و استعدادهای زیادی در رشته پرطرفدار فوتبال هستند که باید به آن ها بیشتر توجه شود تا بهتر بتوانند دیده شوند. حضور یک بازیکن خراسانی در تیم ملی فوتبال آن هم برای بازی های مقدماتی جام جهانی مایه خوشحالی فوتبال دوستان استان شده است که البته توانمندی علی نعمتی در این سطح بود که روزی به تیم ملی برسد. اما نباید به این مسئله دلخوش بود و باید از نظر زیرساختی تمام مسائل مربوط به این موضوع را بررسی کرد و با نگاه به آینده حرکت کرد که باز هم شاهد حضور علی نعمتی های بیشتری در تیم ملی فوتبال باشیم.
بازیکنان خراسانی در تیم ملی
اگر به تاریخ حضور بازیکنان خراسانی در تیم ملی فوتبال ایران نگاهی بیندازیم، درمی یابیم که تعداد قابل توجه و زیادی بازیکن در تیم ملی نداشته ایم. یعنی این که استان پهناور خراسان در این حوزه نمره ضعیفی می گیرد؛ موضوع نگران کننده این که دیگر استان ها از نظر بازیکن ملی پوش از خراسان رضوی پیشی گرفتند و در دوره های مختلف حداقل یک بازیکن ملی پوش دارند. حتی برخی استان ها همزمان چند بازیکن در تیم ملی دارند،در صورتی که ظرفیت خراسان به این پهناور با استعدادهای ناب را ندارند.
اگر به تاریخ فوتبال خراسان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیم نگاهی داشته باشیم ، فقط بازیکنانی همچون خداداد عزیزی ،  حسین بادامکی، علیرضا نیکبخت واحدی ، رضا حقیقی ، رضا عنایتی ، قاسم دهنوی  ، رضا قوچان نژاد و سیاوش یزدانی بودند که پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان را به تن کردند که آن هم در برهه های مختلف بوده که حضور برخی از آن ها در بازی های تیم ملی خیلی کمرنگ هم بوده است. یعنی در حد دعوت به اردوها و یا در حد یک یا دو بازی بوده است. باید افسوس خورد که سال‌ هاست بازیکنی با پیشوند و پسوند مشهدی و خراسانی درجمع بهترین‌های تیم ملی نداریم. شاید بازیکنی به اردوهای تیم ملی دعوت شده اما در ترکیب اصلی حضور نداشته است. از طرفی با بررسی های صورت گرفته بازیکن خراسانی در تیم‌ های ملی پایه هم نداریم و این زنگ خطری است که چند سال است برای فوتبال خراسان رضوی به صدا درآمده است. وقتی نماینده ای در لیگ برتر و دسته های پایین تر نداریم به تبع بازیکنان با استعداد هم مجال رشد پیدا نمی کنند و دیده نمی شوند.
 
10 شماره آخر