چه کنیم گوشی‌مان سریع‌تر شارژ شود؟

در بسیاری از مواقع کُند بودن شارژ گوشی‌های اندرویدی را می‌توان با رعایت نکات ساده‌ای که در ادامه بررسی می‌کنیم، رفع کرد

نویسنده:

مترجم:


یکی از بدترین اتفاقاتی که هنگام کار با گوشی هوشمند متوجه آن می‌شویم، کند شدن روند شارژ است. گوشی‌های اندروید به‌دلایل مختلفی با مشکل کندی سرعت شارژ مواجه می‌شوند که در برخی موارد می‌توان آن‌ها را به‌راحتی شناسایی و برطرف کرد. اگر گوشی شما کند شارژ می‌شود و می‌خواهید بدانید باید چگونه از باتری گوشی محافظت کنید، قبل‌ از مراجعه به تعمیرکاران می‌توانید برخی موارد را برای رفع مشکل بررسی کنید. علاوه‌بر موارد رایج مثل خرابی باتری، به‎روز نبودن نرم‌افزار گوشی و حذف برنامه‌های بدون‎استفاده، راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای بهبود سرعت شارژ استفاده کرد.
1 بررسی سلامت کابل شارژ
به گزارش «زومیت» تجربه نشان می‌دهد در بسیاری از موارد دلیل کند شارژ شدن گوشی اندروید، کابل معیوب است؛ به‌خصوص زمانی‌ که از کابل شارژ برای مدت خیلی طولانی استفاده کرده‌اید. در پاسخ به این سوال که چگونه باتری موبایل را سالم نگه داریم، یکی از راهکارها قطعاً استفاده از کابل استاندارد است. در طول دوران استفاده از کابل شارژ، آسیب‌های مختلف می‌تواند قدرت انتقال شارژ آن را کاهش دهد؛ در نتیجه مثل روزهای اول گوشی اندروید شما را با سرعت بالا شارژ نمی‌کند. بنابراین قبل‌ از هر کاری کابل را به‌دقت بررسی و ترجیحاً از کابل سالم دیگری برای شارژ دستگاه استفاده کنید تا مشخص شود مشکل از کابل است یا خیر. البته کالیبره کردن باتری گوشی نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که کمک می‌کند عملکرد باتری دستگاه شما به حالت اولیه برگردد.
 2 بررسی شارژر
هرآنچه درباره سلامت کابل گفتیم درباره کلگی شارژر گوشی هم صدق می‌کند. این لوازم‌جانبی می‌تواند به‌دلایل مختلف مثل ضربه، استفاده‌های طولانی‌مدت، نوسانات برق و کیفیت ساخت اولیه در طول مدت استفاده با مشکل مواجه شود و نتواند شارژ را مثل روزهای اول به گوشی انتقال دهد. اکنون سازندگان گوشی‌های هوشمند در بسیاری از مدل‌های خود شارژر را حذف کرده‌اند و به‌ همین دلیل توجه به شارژرهایی که دراختیار داریم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گاهی استفاده از شارژرهای قدیمی برای شارژ گوشی‌های جدید دلیل اصلی کندی سرعت شارژ است؛ زیرا توان خروجی کافی برای بهره گرفتن از مزیت‌هایی مثل شارژ سریع را ندارند. از طرفی برخی افراد به‌دلیل پایین‌ بودن قیمت شارژر برخی برندها، این محصولات را خریداری می‌کنند؛ اما توصیه می‌شود با پرداخت پول بیشتر، شارژر باکیفیت‌تر خریداری کنید. برای محافظت از باتری هر نوع گوشی، قطعاً بهترین راهکار استفاده از شارژرهای اصلی ساخت آن شرکت است. توجه کنید درصورت استفاده نکردن از شارژر اصلی دستگاه، از نمونه‌های جایگزین معتبر و باکیفیت بهره ببرید و ولتاژ آن را با ولتاژ پشتیبانی‌شده در دستگاه مطابقت دهید. به‌عنوان مثال اگر گوشی شما از شارژ ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند، توصیه می‌شود از شارژر ۳۳ وات استفاده کنید.
 3 بررسی پورت شارژ گوشی
استفاده از درگاه USB لپ‌تاپ یا رایانه و سایر لوازم الکترونیکی می‌تواند دلیل دیگری برای کندی شارژ گوشی باشد؛ زیرا در بسیاری از موارد این پورت‌ها خروجی برق ضعیفی دارند که از توان ورودی گوشی کمتر است و در نتیجه سرعت شارژ کاهش می‌یابد.
در این شرایط گوشی هوشمند خود را با اتصال به شارژر اصلی و پریز برق بررسی کنید تا مشخص شود مشکل از منبع برق ضعیف است یا خیر. در برخی موارد معیوب‌بودن سیم‌کشی ساختمان هم می‌تواند باعث خرابی پریزهای برق شود که می‌توان با اتصال دستگاه برقی دیگری به پریز مدنظر از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.
4داغ‌شدن بیش‌ازحد گوشی هنگام شارژ
آیا می‌دانید هرقدر گوشی هوشمند شما داغ‌تر شود، سرعت شارژ آن نیز کاهش می‌یابد؟ این ویژگی درواقع یکی از راهکارهای دستگاه برای محافظت از بروز خرابی در قطعات داخلی محسوب می‌‌شود؛ وقتی دمای داخلی از حد مجاز فراتر رود، سرعت شارژ را کاهش خواهد داد و این قابلیت یکی از راهکارهای مراقبت از باتری گوشی‌ها محسوب می‌شود. به‌ بیان دیگر هرچه دستگاه شما خنک‌تر بماند، سرعت شارژ آن بیشتر خواهد بود و به‌ همین دلیل است که بسیاری از شارژرهای بی‌سیم سریع، به فن داخلی مجهز شده‌اند. در ضمن اگر می‌خواهید گوشی اندرویدتان سریع‌تر شارژ شود، قاب محافظ را جدا کنید و آن را در جایی خنک (مثلاً کنار پنجره‌ای که زیر نور مستقیم خورشید نباشد) قرار دهید.
5 استفاده‌ نکردن از گوشی هنگام اتصال به شارژر
اگر نمی‌توانید حتی یک‌ لحظه از گوشی اندروید خود دور بمانید و در طول روز  مداوم از آن استفاده می‌کنید، دستگاه فرصتی برای استراحت هنگام شارژ نخواهد داشت. استفاده از گوشی درحالی‌که به برق متصل شده، می‌تواند به افزایش مصرف منابع سخت‌افزاری و در نتیجه افزایش مصرف باتری منجر شود و این فرایندها در کنار هم، سرعت شارژ دستگاه را کاهش می‌دهند. پس خیلی ساده هنگام شارژ گوشی به خودتان و دستگاه کمی استراحت دهید و از آن استفاده نکنید. استفاده‌ از گوشی هنگام اتصال به شارژر، به ایجاد گرمای بیشتر منجر خواهد شد و این عامل نیز سرعت شارژ را کاهش می‌دهد و حتی در درازمدت می‌تواند به باتری آسیب بزند.
6 غیرفعال‌شدن شارژ سریع
برخی گوشی‌های اندرویدی ازجمله مدل‌های مختلف گوشی سامسونگ امکان غیرفعال‌سازی شارژ سریع را فراهم کرده‌اند و به‌ بیان دیگر دلیل کندی شارژ گوشی اندروید شما می‌تواند به غیرفعال‌شدن این ویژگی ارتباط داشته باشد. برای اطمینان از این‌که تصادفاً این امکان را غیر فعال نکرده باشید، می‌توانید سری به تنظیمات گوشی بزنید یا براساس نوع گوشی خود در اینترنت جست‎وجو کنید و نحوه بررسی را بیاموزید.
10 شماره آخر