به مناسبت چهارمین سالروز درگذشت  زنده‌یاد محمدرضا شجریان

خواننده‌ای آراسته به انواع هنر

نویسنده:

مترجم:



 
الهه آرانیان
calture@khorasannews.com
 چهارسال از رفتن خسرو آواز ایران می‌گذرد؛ استاد محمدرضا شجریان زاده اول مهر 1319 بود و در هفدهمین روز مهرماه 1399 چشم از جهان فروبست و در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. آثار به‌جامانده از این استاد بزرگ در گوش جان دوستداران موسیقی سنتی خوش نشسته‌است. درباره آلبوم‌ها، افتخارات و تاثیرش در موسیقی ایران زیاد نوشته‌اند و خوانده‌ایم. در این مجال، سری می‌زنیم به استادیِ این استاد آواز در دیگر هنرها و فنون و نیز دیگر علایق او از جمله ورزش.
خوشنویسی شجریان به گواه استاد کابلی
کمتر کسی مطلع است که استاد شجریان خوشنویس نیز بوده است. از سویی افراد کمی را می‌توان سراغ داشت که درباره خطاطی شجریان به ذکر خاطراتی پرداخته باشند. استاد یدا... کابلی، هنرمند خطاط و مدرس خوشنویسی که سال‌ها و دهه‌ها سابقه فعالیت دارد، یکی از معدود افرادی است که خوشنویسی شجریان را تایید می‌کند و می‌گوید: «یادم هست که استاد شجریان می‌گفت چیزی در عرصه آواز نبوده که بروم و حریفش نشوم، اما در انتها حریف نونِ نستعلیق نشدم. در عین حال که او می‌داند چقدر برای موسیقی کوشش کرده، اما شأنیت هنر خوشنویسی را هم بیان می‌کند».
​​​​​​​وصف قرآن خواندن شجریان از زبان علامه حکیمی
استاد شجریان اولین بار قرآن خواندن را نزد مرحوم پدرش، مهدی شجریان آموخت و در نوجوانی به تلاوت قرآن در رادیو مشهد پرداخت. از آن‎جا که پدرش دوست داشت نام خانواده شجریان بیشتر با جنبه مذهبی و دینی شناخته شود، محمدرضا شجریان تا چهارسال در رادیو تهران با نام مستعار سیاوش بیدگانی آواز می‌خواند. در ویدئویی که به تازگی از زنده‌یاد علامه محمدرضا حکیمی در منزل استاد محمدرضا شفیعی کدکنی منتشر شده، این شخصیت تاثیرگذار فقه و فلسفه درباره قرآن خواندن زنده‌یاد شجریان این‌طور می‌گوید: «پدر استاد شجریان دوره قرآن داشت. معلم تجوید بود. خود شجریان هم قرآنی‌ می‌خواند که بیا و تماشا کن!»
عشق و علاقه شدید به فوتبال
زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان هم از طرفداران سرسخت فوتبال بود  تا جایی که در دوران بیماری هم دنبال کردن لیگ‌ فوتبال کشورهای مختلف را رها نمی‌کرد. زنده‌یاد شجریان در سال 84 وقتی به همراه پسر کوچکش، رایان، برای تماشای بازی پرسپولیس- بایرن مونیخ به ورزشگاه آزادی رفته بود، در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود دوست دارد پسرش مثل او موسیقی را ادامه دهد یا فوتبالیست شود، گفته بود: «دوست دارم فوتبالیست شود».
10 شماره آخر