پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار»

حماس زنده است و زنده خواهد ماند

نویسنده:

مترجم:

جعفر یوسفی- سال ها مجاهدت سنوار در کنار مردم غزه و نحوه شهادت شجاعانه وی، تصویری اساطیری از او در شبکه‌های اجتماعی باقی گذاشت. بعد از اعلام خبر شهادت یحیی سنوار اسم او بیشترین جست‌وجو را در بین اینترنت داشت و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش های گسترده ای به این موضوع داشتند:
مهدی فضائلی از اعضای دفتر حفظ و نشر دفتر رهبر انقلاب در صفحه شخصی خود نوشت: «شهادت یحیی سنوار برای رساندن پیامی به صهیونیست‌ها و پیامی به مقاومت این گونه معنی دار رقم خورد. به صهیونیست‌ها فهماند مقاومت تا زمانی که چوب دستی هم برایش مانده باشد، دست از مبارزه 
نمی کشد وبه مقاومت فهماند اگر فقط چوب دستی هم داشته باشد نباید تسلیم شود و این یعنی تضمین پیروزی مقاومت.» حسام الدین آشنا مشاور سابق رئیس جمهور روحانی نیز در خصوص ویدئو لحظه آخر شهادت سنوار که تکه چوبی را به سمت دوربین پرنده صهیونیست‌ها پرتاب می کند، نوشت: «عصایی که  با تنی خسته ولی از خود رسته  به  پرندک شما پرتاب کرد، اژدرهایی است که هر آن چه رشته‌اید از هم خواهد درید.» کاربر دیگری با انتشار تصویری از این لحظه نوشت: «این فرعون هم‌ هزاران‌ کودک را کُشت ولی باز هم یک عصای چوبی ساده، عجز فرعون را به عالم نشان داد.»
شکست عملیات فریب موساد 
​​​​​​​سیاووش اردلان خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «این ویدئو از آخرین لحظات زندگی یحیی سنوار مسلما با هدف تبلیغاتی خاصی توسط ارتش اسرائیل منتشر شد. صرف نظر از این که احساس مخاطب راجع به این آدم چیه، این ویدئو به نظر عکس اون هدف کار کرد. حماس اگر هم می خواست نمی توانست چنین صحنه هایی رو تصویر سازی کنه.» کاربر دیگری در این خصوص نوشت: «اسرائیلی‌ها تلاش داشتن با عکس هایی که از جسد یحیی السنوار می دن بیرون، با عملیات روانی کوچکش کنن. اما هرچی بیشتر قضیه می‌ره جلو مشخص می شه چقدر مرگ این مرد باشکوه بوده! این که یه پیرمرد ۶۰ ساله تا آخرین نفسش با دست خالی جنگیده و آخرم با گلوله تانک زدنش نشانگر خیلی چیزهاست. این عکس آخرین ‌لحظات سنوار به عنوان‌نماد شرافت، وطن‌دوستی و عزت می تواند جایگزین همه نمادهای استقلال خواهی و آزادی طلبی و مجاهدت در همه جای جهان شود.» کاربری با اشاره به شکست اسرائیل در تخریب چهره یحیی سنوار در بین مردم منطقه نوشت: «اگر مقاومت جنازه او را پیدا می‌کرد و می‌گفت در درگیری شهید شده، خیلی‌ها در این مورد شک می‌کردند و ممکن بود دشمن ادعا می‌کرد که او در «تونل» کشته شده است. اما خدا خواست که تصاویر شهادت او به دست دشمنانش منتشر شود تا مقام او را بالا ببرد و شبهه قایم شدن او بین مردم را پاک کند» عبدا... گنجی نیز با بیان این که اسرائیل بعد از سال ها هنوز نفهمیده ترور راهبرد خوبی برای رسیدن به اهدافش نیست، نوشت: «چرا صهیون نمی فهمد راهبرد ترور بی نتیجه است؟  شیخ احمد یاسین ترور شد، حماس 10 برابر شد و دولت تشکیل داد. سید عباس موسوی ترور شد حزب ا... 10 برابر شد و ابعاد سیاسی اجتماعی هم یافت. دانشمندان اتمی ما ترور شدند غنی سازی از ٢٠درصد به۶٠ رسید. ترور فتحی شقاقی و جهاد اسلامی هم این طور»  محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور در پیامی اعلام کرد: یحیی سنوار که سال‌ها خار چشم اسرائیل و سدی مستحکم در برابر تجاوزگری تل‌آویو بود، در آخرین پرده زندگی دنیایی‌اش نیز با شهادتی قهرمانانه به دیدار معبود شتافت تا خط بطلانی بر دروغ‌ها و جنگ روانی نتانیاهو و تیم جنایتکارش بکشد.
حماسه در لحظات آخر فرمانده
بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی از تصاویر لحظات آخر مجاهدت سنوار به عنوان یک قاب حماسی یاد کردند. کبری آسوپار در صفحه خود نوشت: «دیگر برای وصف «تا آخرین قطره خون جنگیدن» فیلمی زنده داریم. پهپادی که آمده برای صهیونیست‌ها خبر مرگ نیروهای حماس را ببرد، خبر آخرین مبارزه یک «مرد» را برای جهان مخابره می‌کند؛ سنوار که ۲۲ سال اسیر بود و همه عمر جنگید. آوینی می‌گفت تنها کسانی مردانه می‌میرند که مردانه زیسته‌اند.» 

کاربر دیگری با انتشار عکسی از وسایل سنوار در لحظه شهادت و اشاره به همراه داشتن عطر، آدامس و آبنبات نوشت: « جانش را به یغما برده‌اند اما از جیب‌هایش انگار زندگی بیرون ریخته! یعنی درست همان موقع که لباس رزم پوشیده، اسلحه به کمر بسته، صورتش را پشت چفیه پنهان کرده، آخرین ذکرها را زیر لب گفته، حواسش بوده باید عطر هم بزند؟ این ترکیب زیادی باشکوه است.» در همین راستا کاربری نوشت: «قصه یحیی سنوار یادم انداخت که خدا دوبار از کار خلق به خنده میافته، یکبار وقتی بخواد کسی رو بزرگ کنه و خلق بخوان تحقیرش کنن و وقتی بخواد کسی رو تحقیر کنه و خلق بزرگش کنند. فیلم لحظه شهادت یحیی رو منتشر کردند تا تحقیرش کنند و تبدیل شد به یک حماسه!»

حماس زنده است و زنده خواهد ماند
​​​​​​​حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به ملت های مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار» تأکید کردند: جبهه مقاومت همان گونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی باز نماند، با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت باذن‌ا.... حماس زنده است و زنده خواهد ماند. 
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم ملّت های مسلمان! جوانان غیور منطقه! مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست. 
او چهره‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آن گاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد...
کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته‌ او نیست. فقدان او برای جبهه مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن ا... حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من ا... و عونه.
اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش و به همه‌ دلبستگان جهاد فی‌سبیل‌ا... تبریک و فقدانش را تسلیت می گویم. 
والسّلام علی عباد ا... الصّالحین
سیّدعلی خامنه‌ای    
1403.07.28
10 شماره آخر