به جزئیاتی از  عملکرد پدافند ایران در خنثی سازی حمله ترکیبی بامداد شنبه رژیم صهیونیستی اشاره کرده ایم

کارنامه درخشان پدافند آهنین

نویسنده: جعفر یوسفی

مترجم:

 ​​​​​​​طی یک عملیات وسیع و چندجانبه که به وسیله رژیم صهیونیستی و آمریکا سازماندهی شده بود، ایران بار دیگر قدرت چشمگیر خود در حوزه دفاعی و توان پدافند هوایی اش در حفاظت از مرزها و امنیت ملی را نشان داد. این عملیات که شامل شلیک حدود ۸۴ موشک از انواع مختلف بالستیک، کروز و هواپایه بود، با بهره‌گیری از ترکیبی از موشک‌های پیشرفته و پهپادهای کوچک انجام شد. آن‎چه در این میان بیشتر از همه جلب توجه می‌کند، واکنش سریع و موفقیت‌آمیز سیستم‌های پدافند بومی ایران بود که توانستند به شکلی کاملاً مؤثر با تهدیدات پیچیده و چندلایه مواجه شوند.
جزئیات عملیات و نقش پدافندهای بومی
در طول این عملیات گسترده که به ادعای رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی بیش از ۱۰۰ جنگنده به آن اختصاص داده شد، تعداد زیادی از موشک‌ها با عبور از فضای عراق و کردستان عراق به مرزهای ایران نزدیک شدند. با وجود حجم بالای تهدیدات، پدافند هوایی ایران موفق شد ۷۸ موشک از مجموع ۸۴ موشک شلیک‌شده را رهگیری و منهدم کند. از این تعداد، ۵۴ موشک در آسمان عراق و در نزدیکی مرز ایران، ۱۰ موشک در داخل مرزهای هوایی ایران و همچنین ۳ موشک توسط پدافند برد بلند ایران در استان دهوک عراق نابود شدند. در این عملیات، سامانه‌های پدافندی بومی نظیر باور ۳۷۳ و S300 و همچنین سایت‌های پدافند هوایی در مناطق حساس ایلام، دزفول و اراک نقش برجسته‌ای داشتند. سامانه باور ۳۷۳، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین دستاوردهای ایران در حوزه پدافند هوایی، کارآیی خود را دربرابر موشک‌های پیچیده و پیشرفته به نمایش گذاشت. حضور فعال و مؤثر پدافندهای ایران به‌ویژه در مناطق پایتخت، دزفول و ماهشهر، و نقش حیاتی نیروهای پدافند تهران، در کنار عملیات منحصر به فرد سامانه‌های بومی، مانع از اصابت مستقیم و خسارت قابل توجه به اهداف حساس شدند.
موشک‌های پیشرفته و تلاش‌های ناکام
رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌های خود از استفاده گسترده از موشک‌های پیشرفته‌ای چون «گلدن هوریزن» خبر داده‌اند؛ موشکی که به عنوان یکی از تسلیحات استراتژیک رژیم صهیونیستی و جهان شناخته می‌شود و به دلیل سرعت بالای چند ماخ و مانورهای پیچیده، معمولاً برای نفوذ به عمق سیستم‌های پدافندی طراحی شده است. این موشک که در طی مسیر خود به ارتفاعات بالا می‌رود و سپس به سرعت به ارتفاعات پایین می‌آید، چالش‌های فراوانی برای سامانه‌های پدافندی ایجاد می‌کند و می‌تواند پدافندهای طبقات مختلف را دور بزند. با وجود این، سامانه‌های پدافند ایران با ردیابی دقیق و واکنش به‌موقع، توانستند مسیرهای پروازی این موشک‌ها را تحلیل و شناسایی کرده و اقدام به انهدام آن‎ها کنند.
 اهداف و استراتژی‌های پشت پرده
به نظر می‌رسد که هدف اصلی این عملیات گسترده، سایت‌های موشکی و پدافندی ایران، از جمله زیرساخت‌های تولید موشک در پارچین  و برخی رادارهای مرزی و سامانه‌های S300 بوده است.بنابر گزارش ها، عملیات در سه فاز اصلی شامل شلیک موشک‌ها در دو موج متوالی، هجوم پهپادهای کوچک و همچنین اقدامات تروریستی نظیر تفتان در داخل برنامه‌ریزی شده بود. به نظر می‌رسد این طرح از ابتدا با هدف تضعیف توان دفاعی ایران و ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم ایران طراحی شده بود. رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن سامانه‌های راداری و پدافندی، به دنبال آن بود که علاوه بر انهدام این سیستم‌ها، اعتماد به قدرت دفاعی ایران را کاهش دهد. هدف نهایی از بین بردن سپر ذهنی تصمیم‌گیران ایرانی در برابر حملات متقابل احتمالی بود؛ اما این طرح با عملکرد موفقیت‌آمیز پدافندهای ایران شکست خورد و منجر به اعتراف تلخ رسانه‌های اسرائیلی و کارشناسان نظامی صهیونیست ها به کارآیی بی‌نظیر سامانه‌های دفاعی ایران شد.
تکرار شکست‌ها و پیامدهای سیاسی و روانی
موفقیت پدافند هوایی ایران در انهدام اکثر موشک‌ها نه تنها منجر به شکست عملیاتی برنامه‌ریزی‌شده رژیم صهیونیستی و آمریکا شد، بلکه تلاش‌ها برای پیشبرد یک جنگ روانی گسترده علیه ایران نیز به شکست انجامید. به‌رغم تلاش‌های فراوان برای نمایش قدرت و ایجاد فضای وحشت در میان مردم ایران، واکنش موفقیت‌آمیز پدافند ایران منجر به ناکامی دشمنان در این هدف شد. توانمندی‌های دفاعی ایران، که حاصل سال‌ها تلاش و توسعه بومی است، اکنون به عنوان یک عنصر بازدارنده در مقابل تهدیدات و حملات پیشرفته‌ای نظیر این عملیات، ثابت کرده است که در مقابل پیشرفته‌ترین تهدیدات جهانی نیز می‌تواند مؤثر عمل کند. 
10 شماره آخر