گزارشی از نمایشگاه عکس بزرگداشت «روز سیاه کشمیر» در کنسولگری پاکستان

«روز سیاه کشمیر» در قاب تصویر

نویسنده: هانیه غلامی

مترجم:

 از ابتدای جدایی و استقلال پاکستان از شبه قاره هند، نزاع بر سر مالکیت سرزمین کشمیر مطرح بوده است. عبارت «روز سیاه» در توصیف 27 اکتبر سال 1946، روز اشغال کشمیر از سوی هندوستان اولین بار توسط غازی حسین احمد، رهبر پیشین حزب جماعت اسلامی پاکستان که در سال 2013 درگذشت، مورد استفاده قرار گرفت. کنسولگری پاکستان در مشهد برای یادآوری «روز سیاه» کشمیر و اتفاقاتی که همچنان در آن منطقه جاری است، هر ساله مراسمی را برگزار می‌کند، امسال نیز با برگزاری نمایشگاه عکس بزرگداشت «روز سیاه کشمیر» به این موضوع پرداخته است. به گزارش «خراسان رضوی»، دو طرف سالن تابلوهایی گذاشته شده از تصاویر درگیری مردم کشمیر با نیروهای نظامی هندوستان. زنان و مردانی که فریاد می زنند و پلاکاردهایی در دست دارند که به زبان انگلیسی روی آن نوشته شده است: «کشتن ما را متوقف کنید»، تصاویری از زنانی که خشم در چشمان شان موج می زند، مردانی که برای مبارزه قیام کرده اند و کودکانی آسیب دیده و ترسیده در آغوش مادرانشان و جوانانی که توسط نیروهای نظامی هند دستگیر شده اند اما آخرین تصویر زیبایی های طبیعت بکر کشمیر را نشان می دهد، زیبایی هایی که توصیفاتش را بسیار شنیده ایم.
​​​​​​​نمایش درد و رنج مردم کشمیر
سرکنسول پاکستان در گفت و گو با «خراسان» در این زمینه می گوید: روز 27 اکتبر روز بسیار مهمی است. به این دلیل که نیروهای هندی به زور وارد کشمیر شدند و کشمیر را به خود ملحق کردند، به همین دلیل، به این روز، روز سیاه کشمیر می‌گویند و هر سال بزرگداشت این روز توسط تمام مردم پاکستان و مردم کشمیر برگزار می شود. در واقع، ما این نمایشگاه عکس را برگزار کرده‌ایم تا حداقل گوشه ای از اتفاقاتی را که در کشمیر می افتد،نشان دهیم و آن رنج و دردی را که مردم کشمیر می‌کشند،به نمایش بگذاریم. این نمایشگاه همان طور که ملاحظه می کنید، اولین تصویرش زیبایی های چشمگیر و بی نظیر منطقه کشمیر را نشان می دهد و در عکس‌های بعدی ظلم، ستم و تعدی را می بینید که به مردم بی گناه کشمیر اعمال می شود. محمد شهریار در پاسخ به این سوال که بهترین راه برای حل مسئله کشمیر چیست، اظهار می کند: راه حل این است که همان طور که پاکستان حمایت دیپلماتیک و اخلاقی خودش را همواره از مردم کشمیر اعلام می کند، بتوانیم آگاهی را در همه افزایش دهیم و توجه جهان و جوامع بین المللی را به این مسئله معطوف کنیم که به داد مردم مظلوم کشمیر برسند.
شایان ذکر است، سرکنسول ترکیه در مشهد، سنان جم باش و معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی، دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری نیز بازدیدکنندگان این نمایشگاه بودند. 
10 شماره آخر