در گفت و گو با فعالان حوزه معادن، توقف تقسیط حقوق دولتی و تبعات آن بررسی شد

سنگ بزرگ پیش پای  معادن

نویسنده: حلاجیان

مترجم:

​​​​​​​ 17 مهر ماه وزارت صمت طی بخشنامه ای به تمامی ادارات کل استان ها نوشت که بنا بر نظر دیوان محاسبات کشور مبنی بر لزوم توقف فرایند هرگونه تقسیط حقوق دولتی، برابر این نظر اقدام کنید. این موضوع که تقسیط حقوق دولتی معادن را منتفی می کرد، مورد اعتراض وسیع معدن داران قرار گرفت، به طوری که صفار طبسی رئیس سابق کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان، این قبیل اقدامات را به مثابه تیرهای خلاصی بر پیکر نیمه جان معادن قلمداد و حتی توکلی معاون اداره کل صمت نیز مخالفت خود را با این اقدام به خراسان اعلام کرد. 
دولت خیلی از معادن را خواهد گرفت
صفار طبسی رئیس سابق کمیسیون معادن اتاق بازرگانی استان، در گفت و گو با «خراسان رضوی» گفت: معتقدم بر پیکر نیمه جان معادن تیر خلاص می زنند، ما سه دسته معدن در کشور داریم، بزرگ مقیاس، متوسط مقیاس و کوچک مقیاس، باید بدانیم کوچک مقیاس ها سهم چندانی در حقوق دولتی ندارند، در عین حالی که در نقاط مختلف باعث اشتغال اندک حتی روستایی هم شده اند، با مشکلات زیاد و متعددی مانند کمبود ماشین آلات، سختی اکتشاف و رکود بازار نیز مواجه اند، با این شرایط احتمالا نمی توانند حقوق دولتی را پرداخت کنند و با این شرایط دولت خیلی از معادن را خواهد گرفت و یک سری مشکلات در آینده ایجاد خواهد شد.
معادن بزرگ اگر نخواهند نمی پردازند!
طبسی با اشاره به این که حدود 10 درصد از هزینه ها صرف حقوق دولتی می شود، اظهار کرد: معدن دار چه برداشت بکند و چه نکند باید حقوق دولتی را بپردازد و هم اکنون خیلی از معادن تعطیل هستند اما حقوق دولتی می دهند، باید بدانیم برای دولت این اعداد خیلی بالا نیست، در مورد معادن بزرگ هم باید بدانیم که وقتی این معادن نخواهند حقوق دولتی را بپردازند، خب نمی دهند کسی هم زورش به آن ها نمی رسد، در این میان معدن دارهای خرد اذیت خواهند شد که در استان به جز معدن سنگان که بزرگ مقیاس است و 10 تا 12 معدن دیگر که متوسط هستند، همگی معادن کوچک مقیاس خواهند بود. او با اشاره به این که نقدینگی هم اکنون در بازار کم است، توضیح داد: اگر معدن دار استخراج داشته باشد و بتواند که خب پول را می دهد اما وقتی به سمت تقسیط می رود، معنی اش این است که این پول را ندارد و این بخشنامه فشار وحشتناکی به معادن وارد خواهد کرد. با توجه به مشکلات در حوزه انرژی همین روزنه هایی که باز بود نیز در حال بسته شدن است.
ما هم معترضیم
توکلی معاون معادن اداره کل صمت استان نیز در این باره اظهار کرد: قبلا حقوق دولتی طبق آیین نامه به راحتی تقسیط می شد، به تازگی اما از تهران به ما ابلاغ شده است که تقسیط باید متوقف شود، این موضوع باعث اعتراض معدن داران و حتی خود ما به عنوان دستگاه اجرایی شده است، چرا که ما نیز از شرایط معادن خبر داریم، با توجه به وضعیت کل کشور معدن دارها نیز لزوما دریافتی نقدی ندارند و دریافتی هایشان چند ماهه نقد می شود، معادن سنگ آهن یا مس که وضعیت خوبی دارند اما همچنان پولشان را در قالب چک های 6 ماهه وصول می کنند.
6 درصد ماهانه هزینه دیرکرد!
توکلی با اشاره به این که حقوق دولتی چه معدن فعال یا غیر فعال باشد، باید پرداخت شود، بیان کرد: اگر معدن داری، نتواند به موقع حقوق دولتی را بپردازد، مشمول هزینه تاخیر می شود که به گمانم ماهانه 6 درصد محاسبه خواهد شد، ممکن است این انباشت بدهی ها و جرایم زیاد شود که معدن دار عطای این کار را به لقایش ببخشد. او در پاسخ به این که آیا موارد اعتراض رسما به نهادهای بالاتر اعلام شده یا خیر؟ گفت: وزارتخانه ما به شدت به این موضوع معترض است. این موضوع را در سطح سران قوا مطرح کرده ایم، امیدواریم در این قسمت به نتیجه ای برسیم، در غیر این صورت به نظر می آید که این موضوع خطرناک باشد.
حقوق دولتی خیلی افزایش یافته است
معاون معادن اداره کل صمت استان، با اشاره به این که حقوق دولتی در چند سال اخیر افزایش زیادی داشته است، افزود: سالی که من معاون شدم، 30 تا 40 میلیارد حقوق دولتی از استان وصول می شد، اما هم اکنون حدود 10 هزار میلیارد تومان شده است، باید بگوییم در این چند ساله درصد حقوق دولتی خیلی زیاد شده است و ما نیز مخالف چنین شوک هایی در وضعیت کنونی هستیم.
10 شماره آخر