مسکن ملی بردسکن در حد صفر!

معاون فرماندار: وجود گسل در مجاورت سایت 77 هکتاری، دلیل تاخیر در ساخت واحدهاست

نویسنده: علی نوری

مترجم:

​​​​​​​ طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم با هدف تامین خانه برای خانوارهای شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفت و روند اجرایی آن در استان‌های مختلف کشور با پیشرفت‌ها و البته موانعی همراه بوده است. اما انگار قرار نیست طرح نهضت مسکن ملی در شهرستان بردسکن اجرایی شود. در حالی که در بعضی از شهرستان‌ها، ساخت واحدهای مسکن ملی مراحل پایانی خود را می‌گذراند، در شهرستان بردسکن اما پیشرفت واحدهای مسکن ملی در حد صفر است. از طرفی اجاره بهای مسکن در شهر بردسکن سر به فلک کشیده و مستاجران را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.حدود ۳ سال پیش طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد و بیش از 3 هزار نفر در شهر بردسکن واجد شرایط شناسایی شدند و از ۸۰۰ نفر مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای زمینی دریافت شد که هیچ مشخصه‌ای برایش معلوم نشده بود! چند مدت در جنوب شهر نشانی آن را به مردم می‌دانند و به یکباره اعلام کردند که زمین‌های مسکن ملی را در شمال شهر واگذار می‌کنند تا ارزش افزوده بیشتری داشته باشد. جالب این جاست در حالی که استاندار وقت اعلام کرده بود در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت، زمین برای ساخت خانه های ویلایی تحویل می‌شود به بهانه‌ این که زمین این طرح در شمال شهر است اعلام شد که آپارتمان دو طبقه تحویل متقاضیان خواهد شد. عده‌ای معترض این امر شده و راهی دفتر ریاست جمهوری شدند. سرانجام مدیرکل راه و شهرسازی پیگیر موضوع شد و تاکید کرد چنانچه در شهر زمین ملی موجود باشد در اولویت واگذاری است و دو سایت ۷۷ و ۵۷ هکتاری مشخص و جانمایی شد و ۱۷ ارگان مسئول، آن را تایید کردند و مقرر شد علاوه بر ۳۷۶ نفر که زمین ویلایی اوقافی تحویل می‌گیرند تا ۱۵ شهریورماه 1403 برای ۴۸۶ نفر نیز در سایت ۷۷ هکتاری پروانه ساخت صادر شود که به ناگاه در ۱۰ شهریور اعلام شد به دلیل نزدیکی این زمین ها به گسل، این زمین ها واگذار نمی شود. این در حالی است که در همان حوالی ساختمان نیروی انتظامی احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است! اکنون که بسیاری از شهرهای اطراف به مراحل پایانی ساخت واحدهای مسکن ملی نزدیک شده‌اند، متقاضیان صبور طرح نهضت ملی بردسکن در پیچ و خم بوروکراسی اداری و قوانین متناقض سرگردان اند و نمی‌دانند مشکل خود را به گوش کدام مسئول برسانند.
مشکلات سایت 77 هکتاری
مدیر بنیاد مسکن شهرستان بردسکن در این باره گفت: در طرح نهضت ملی مسکن شهرستان بردسکن ۶۷۵۰ نفر در سامانه ثبت نام کردند که ۵۶۰۰ نفر آنها فرم (ج) آنها سبز و قابلیت تشکیل پرونده را داشتند. رضا احمدی فر عنوان کرد: تاکنون ۳۱۷۰ نفر نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده‌اند که ۱۳۵ نفر آنها قبل از سال ۱۴۰۰ زمین تحویل آنها داده شد و در سایت ۴۸ هکتاری نیز ۳۷۶ نفر برای گرفتن پروانه به شهرداری معرفی شدند و در سایت ۷۷ هکتاری در شمال پارک ولیعصر (عج) برای ۴۸۶ نفر قرعه کشی صورت گرفت. وی افزود: در سایت ۴۸ هکتاری متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شهرداری نسبت به گرفتن پروانه ساختمانی اقدام کنند که آماری از تعداد افرادی که برای آنها پروانه صادر شده است در اختیار بنیاد مسکن نیست که از طریق شهرداری می‌توان تعداد پروانه‌های صادر شده را گرفت. وی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن سایت ۷۷ هکتاری در حریم گسل تاکنون موفق به قطعه بندی زمین‌ها در این سایت نشده‌ایم که باید مسئولان استانی هرچه سریعتر این مهم را تعیین تکلیف کنند.
گرانی مسکن در بردسکن
محمد یوسفی رئیس شورای اسلامی شهر بردسکن نیز از تاخیر در اجرای پروژه طرح نهضت ملی مسکن در بردسکن گلایه کرد و گفت: علی رغم اینکه شورای اسلامی هیچ گونه تکلیف قانونی برای این مهم ندارد ولی به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی پیگیر این مهم هستیم و مکاتباتی با مسئولان استان صورت گرفته است. وی عنوان کرد: متقاضیان مسکن ملی در بردسکن تا کی باید در انتظار رفع مشکلات زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن باشند در صورتی که اکثر شهرستان‌های استان و کشور این طرح را اجرایی و متقاضیا  ن در آستانه صاحبخانه شدن هستند. اما در بردسکن هنوز هیچ اقدامی برای ساخت و ساز متقاضیان صورت نگرفته است و هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. یوسفی اظهار کرد: یکی از علل گرانی مسکن در بردسکن کمبود مسکن است و تا وقتی که مشکل طرح نهضت ملی مسکن مرتفع نشود همچنان با کمبود مسکن در شهرستان مواجه خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد: حتی اگر زمین‌های موجود مشکلش مرتفع شود باز هم کمبود زمین برای متقاضیان داریم که باید یک فکر اساسی برداشته شود.
زمین های در نظر گرفته شده کافی نیست
معاون عمرانی فرماندار بردسکن نیز گفت: برای سایت ۴۸ هکتاری هیچ گونه مشکلی برای ساخت و ساز وجود ندارد متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شهرداری نسبت به گرفتن پروانه ساختمانی اقدام کنند ولی برای سایت ۷۷ هکتاری، سازمان زمین شناسی مشکل وجود گسل را مطرح کرده است و گفته است حریم گسل باید از ۳۰۰ متر به 1000 افزایش داده شود. علی حاجی نژاد افزود: اگر ۱۰۰۰ متر مورد تصویب قرار بگیرد، هیچ گونه ساخت و سازی را نمی‌توانیم در این سایت انجام دهیم چون زمین زیادی باقی نمی ماند. وی عنوان کرد: در این رابطه فرماندار شهرستان چندین جلسه را در مرکز استان با مدیران کل برگزار کرده و خواستار تعیین تکلیف طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بردسکن شده است. معاون فرماندار بردسکن گفت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بردسکن باید به دنبال یک شهرک جدیدی در شمال شهر بردسکن باشیم چرا که زمین‌های موجود جوابگوی همه متقاضیان طرح ملی مسکن نیست و در مجموع جوابگوی حدود ۲۰۰۰ نفر از متقاضیان است. در صورتی که تعداد متقاضیان واجد شرایط در شهر بردسکن بیش از ۳۰۰۰ نفر است و باید به دنبال جانمایی یک شهرک جدید در شهر بردسکن باشیم تا مشکل مسکن برای همیشه در بردسکن مرتفع شود.
10 شماره آخر