پسر خوش قد و بالای تهران 16 ساله شد

به مناسبت سالروز گشایش رسمی برج میلاد که رکوردهای زیادی را در کشور و حتی جهان در اختیاردارد در 16 مهر 1387، سراغ معرفی ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن رفته‌ایم

16 سال از افتتاح برج میلاد گذشت. سازه‌ای 435 متری که از بیشتر نقاط پایتخت دیده می‌شود. اوایل دهه 70 بود که به 2 دلیل عمده ایده ساخت یک برج در تهران شکل گرفت، اول این‌که بتوان نماد تازه ومدرنی را برای پایتخت ساخت، دوم که شاید مهم‌تر هم بود حل مشکلات ارتباطاتی و مخابراتی این کلانشهر. از سال 73 مطالعات لازم انجام و 3 سال بعد کار ساخت سازه شروع شد. از همان سال 76 تا سال 87 که برج میلاد رسماً افتتاح شد روند ساخت گاهی کند بود و گاهی سریع. آن روزها تصور می‌کردیم چرا ساخت این برج این‌قدر زمان برده، اما حالا که پروژه‌های به مراتب کوچک‌تری را سراغ داریم که وقت بیشتری برای‌شان صرف شده می‌فهمیم این پروژه آن‌قدرها هم که آن موقع فکرمی‌کردیم طولانی نبوده. به مناسبت 16 مهر که سالروز افتتاح بلندترین برج کشور، ششمین برج مخابراتی و بیست و چهارمین سازه پرارتفاع جهان، که از نظر مساحت زیربنا با 13 هزار متر زیر بنا و انواع کاربری‌های جذاب، برای خودش اتفاق ویژه‌ای است سراغ مرور ویژگی‌های آن رفتیم.        

نویسنده: صابر

مترجم:

عددبازی‌های شگفت‌انگیز با برج میلاد
1. 150 هزار تن وزن| خب جالب‌تر از هر چیزی قطعاً موضوع وزن این برج است. بد نیست بدانید این شاخ شمشاد 435 متری، ۱۵۰ هزار تن وزن دارد.
2. 17 هزار متر شیشه| برج میلاد را به‌عنوان سازه‌ای خاص می‌شناسیم که فقط در بخشی از آن شیشه کار شده؛ اما بد نیست بدانید ۱۷ هزار مترمربع شیشه در ساخت آن استفاده شده است که این عدد هم در نوع خودش جالب است.
3. بدنه 12 طبقه‌ای| ساختمان بالای برج میلاد یا در واقع راس برج، ۱۲ طبقه است و ۱۲ هزار مترمربع هم مساحت دارد.
4. دکل بالای برج| آن چیزی که ما در بازدیدها تجربه می‌کنیم ارتفاع 435 متری نیست، چون بالاترین قسمت برج، یک دکل مخابراتی ۱۲۰ متری است که تنها رفت و آمد تکنیسین ها از طریق آسانسور دونفره به آن امکان‌پذیر است.
5. 350 تن فولاد| حتماً اعداد جالبی که مربوط به ایفل است را شنیده‌اید؛ با این تفاوت که ایفل سازه‌ای تماماً فلزی است اما برج میلاد نه. با این‌حال در میلاد از ۳۵۰ تن فولاد و ۳۰ هزار قطعه فولادی استفاده شده است.
6. نوک برج| از دور همه چیز در برج میلاد کوچک است اما نه قاعده دکلش به آن کوچکی است که فکر می‌کنیم نه نوکش. قاعده خود دکل مخابراتی، یک ۱۶ ضلعی به قطر ۶ متر است و نوک آن، یک مربع به قطر ۶۰ سانتی‌متر است.
7. 1693 پله| حتماً می‌دانید که چندنفری برای ثبت رکورد در گینس از پله‌های برج میلاد بالا رفتند. این برج ۱۶۹۳ پله دارد و رکورد پیمودن پله‌های برج، حدود ۱۱ دقیقه است. البته پیموندن با دست وروپایی با توپ حین حرکت هم در آن انجام شده است.
8. ساختمان راس برج|  طبقه‌ای در ارتفاع ۲۵۴ متری وجود دارد که در زمان آتش‌سوزی، کاملا مکانی امن محسوب می‌شود و می‌توان از جان ۶۰۰ نفر تا زمان رسیدن نیروهای امداد حفاظت کند. سرعت آسانسورها هم در برج میلاد با آن‌چیزی که ما تجربه کردیم متفاوت است.
 خواندنی‌هایی درباره برج میلاد
1. نام اولیه برج، یادمان بوده است که در سال ۱۳۸۰ به میلاد تغییر پیدا کرد.
2. برج میلاد، کاملاً در برابر زلزله، صاعقه و خطرات احتمالی، ایمن است.
 3. رستوران گردان برج میلاد تهران، بزرگ ترین رستوران گردان دنیاست.
4. برج بلند میلاد مقاومت بالایی در مقابل باد و توفان دارد و تندبادهایی با سرعت حداکثر ۲۲۰ کیلومتر بر سرعت را مهار می‌کند.
5. بزرگ‌ترین قطر بنا درارتفاع ۲۸۰ متری است و برابر ۶۰ متر است.
6. دکل مخابراتی شامل ۴ بخش است و یک قسمت مربوط به آنتن‌های مخابراتی عمومی است و مابقی برای تقویت آنتن‌های آنالوگ و دیجیتال تلویزیونی در نظر گرفته شده است.
7. ابرسازه‌هایی این چنینی در بیشتر نقاط دنیا، به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط معماران خارجی طراحی و اجرا می‌شود. اما استاد محمدرضا حافظی که دکترای معماری از لیدز انگلستان را دارد در حدود 40 سالگی کار طراحی میلاد را انجام داد.
 دیدنی‌های برج میلاد
برج میلاد دیدنی‌های زیادی دارد و تماشای گوشه کنارش زمان زیادی می‌برد. از رستوران گردان تا سالن همایش و کنسرت و... اما بسیاری از دیدنی‌های جذاب و هیجان‌انگیز برج آن‌قدر که باید شناخته شده نیستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
1. موزه مشاهیر| کمی بالاتر از موزه شهرداری و سکوی دیدبسته، در ارتفاع ۲۷۱ متری برج، موزه مشاهیر قرار دارد. در این موزه می‌توانید با مهم‌ترین شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، ورزشی و علمی ایران دیدار کنید. تندیس‌های سیلیکونی مشاهیر ایران که به دست هنرمند دکتر علی‌رضا خاقانی ساخته شده، در موزه مشاهیر برج میلاد قرار دارد. این مجسمه‌ها با تبحر و ظرافت بی‌نظیری طراحی و ساخته شده‌‌ است، طوری‌که در نگاه اول فکر می‌کنید واقعا نیما یوشیج روبه‌رویتان نشسته، سهراب سپهری در حال کشیدن طرحی زیبا از طبیعت به روی بوم است و غلام‌رضا تختی در همین لحظه با مدال طلای قهرمانی‌اش روبه‌رویتان ایستاده است.
2. سکوی دیدباز| گرچه ارتفاع برج میلاد ۴۳۵ متر است اما این سکو در طبقه هفتم و در ارتفاع ۲۸۰ متری واقع شده. این قسمت بدون شک از مهیج‌ترین جاذبه‌های برج بلندقامت میلاد است که به‌صورت یک تراس بزرگ با نمای ۳۶۰ درجه طراحی شده. گردشگران می‌توانند دورتادور برج میلاد را قدم بزنند و در هر شعاع این تراس دایره‌ای، هرکدام از جهت‌های جغرافیایی تهران را تا دوردست تماشا کنند.
3. سکوی پیاده‌‌‌‌روی برج میلاد| اگر نمی‌خواهید از آسمان به زمین بپرید یا حال‌وحوصله تاب‌سواری در ارتفاع ۲۸۰ متری را ندارید، حداقل این گزینه را از دست ندهید. دورتادور گنبد گرد برج مسیر پیاده روی در نظر گرفته شده که به سکوی پیاده روی معروف است. اطراف شما هیچ دیوار یا شیشه‌ای نیست و شما می‌توانید ۳۲ متر در آسمان راه بروید.
4. بانجی جامپینگ| بانجی جامپینگ برج تنها 3 سال است که به آن اضافه شده و از آنجا که ۲۸۰ متر ارتفاع دارد، از جذاب‌ترین بانجی جامپینگ‌های خاورمیانه و بلندترین سکوی پرش دنیا به حساب می‌آید. هر چند تمام این 280 را تجربه نخواهید کرد اما سرعت و ارتفاع به اندازه‌ای بلند است که برای پرش از آن باید از نظر قلبی و عصبی سلامت باشید و دیسک کمر، پلاتین در قوزک پا و فشار خون بالا نداشته باشید.
​​​​​​​
10 شماره آخر