به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن هرکدام از اهداف در ایران با محدودیت‌های قابل توجهی روبه‎روست   

کابوس اسرائیل از پاسخ دوباره ایران

نویسنده:

مترجم:

گروه سیاسی| پس از حمله موشکی موفق ایران به عمق رژيم صهیونیستی در عملیات وعده صادق2، صهیونیست‌ها ادعای پاسخ به حمله موشکی ایران را مطرح کردند و حتی برخی منابع عبری مدعی شدند که اهدافی فراتر از ایران در سراسر منطقه خاورمیانه را هدف قرار خواهند داد. اما آیا به‎راستی دست صهیونیست‌ها برای پاسخ به حمله موشکی ایران باز است؟ آیا آن گونه که منابع عبری ادعا کرده‌اند آن‌ها خواهند توانست زیرساخت‌های ایران را هدف قرار دهند؟
کدام زیرساخت‌ها؟
در ارتباط با هدف قراردادن زیرساخت‌های ایران، منابع عبری زبان سه دسته از اهداف را مورد اشاره قرار داده‌اند:
تاسیسات نفتی، زیرساخت‌های نیروگاهی و سرانجام تاسیسات هسته‌ای
به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی برای هدف قراردادن هرکدام از اهداف یادشده با محدودیت‌های قابل توجهی روبه‎روست؛
محدودیت حمله به تاسیسات نیروگاهی تامین انرژی:
پراکندگی و تعدد تاسیسات نیروگاهی ایران یکی از مهم‎ترین محدودیت‌های رژیم صهیونیستی برای حمله به این گونه تاسیسات است. ایران دارای تعداد بسیاری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، برقابی و پهناوری سرزمینی است و در این شرایط برای جنگنده‌های صهیونیستی هدف قرار دادن این نیروگاه‌ها و ورود به عمق خاک ایران کار آسانی نیست و چه بسا که به سرنگونی جنگنده‌های صهیونیستی در دل خاک ایران منجر شود. از این رو، هدف قراردادن نیروگاه‌ها برای ضربه به تامین انرژی برق ایران برای صهیونیست‌ها اقدام آسانی نیست.
محدودیت حمله به تاسیسات نفتی:
یکی از بزرگ‎ترین محدودیت‌های حمله به تاسیسات نفتی ایران، ترس شرکای غربی تل آویو از به‎هم خوردن بازار نفت است. در غرب نگرانی زیادی از افزایش قیمت نفت در نتیجه حمله احتمالی به تاسیسات نفتی ایران وجود دارد. «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به عنوان نزدیک ترین متحد اسرائیل در اظهارنظری گفته است که اگر جای اسرائیل بودم، به جای حمله به تأسیسات نفتی ایران به گزینه‌های دیگری فکر می‌کردم.
از طرف دیگر به مانند تعدد نیروگاه‌ها، پهناوری و تعدد تاسیسات نفتی و گازی ایران کار را برای حمله به آن‌ها بسیار سخت خواهد کرد و پراکندگی تاسیسات نفتی و پالایشگاهی ایران فراتر از توان جنگنده‌های صهیونیستی است.
محدودیت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران:
یکی از سخت ترین گزینه‌های پیش روی صهیونیست‌ها هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران است. تاسیسات هسته‌ای ایران دارای استحکامات زیرزمینی بسیار امنیتی است که در عمل بمباران آن‌ها بی نتیجه خواهد بود.
از سوی دیگر دانش هسته‌ای ایران یک دانش بومی و علمی است که در اختیار صدها دانشمند ایرانی قرار دارد و با بمباران تاسیسات فیزیکی از بین نخواهد رفت، بلکه این علم به عنوان یک دانش بومی توسعه یافته از فضای دانشگاهی و علمی ایران قابل حذف شدن نیست.
از طرف دیگر متحدان آمریکایی و غربی‌ اسرائیل مخالف جدی هرگونه حمله و بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران هستند، چون می دانند هرگونه تعرض به تاسیسات هسته‌ای ایران به  منزله دادن مجوزی مشروع به ایران برای ارتقای سطح بازدارندگی هسته‌ای تا سطح در اختیار داشتن ابزارهای بازدارنده است. در واقع غرب نگران است که در صورت بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران، گام بعدی ایران دستیابی به سطح بالاتری از بازدارندگی هسته‌ای باشد.
همچنین مسئله مسافت و نحوه عملیاتی کردن هرگونه حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران چالش بزرگی برای رژیم است؛ زیرا این امر نیازمند چندین بار سوخت‌گیری تعداد زیادی جنگنده بر فراز کشورهای حائل (اردن- عراق- سوریه- عربستان سعودی و یا ترکیه) است و طبیعتاً ایران هرگونه استفاده از حریم هوایی کشورهای ثالث برای حمله به خاک خود را مشارکت در تجاوز و مجوزی برای اقدام تلافی‌جویانه می‌بیند.
پاسخ پس از پاسخ
نه فقط محدودیت‌های رژیم صهیونیستی باعث شده تا این رژیم در پاسخ متقابل به ایران دچار تردید باشد، بلکه مهم‎ترین نگرانی تل آویو از مرحله پس از حمله به ایران است. در واقع رژیم صهیونیستی در صورت تعرض به خاک ایران، در عمل تهران را وارد سطح جدیدی از پاسخ احتمالی خواهد کرد که این پاسخ ممکن است به قیمت موجودیت صهیونیست‌ها منجر شود:
توان ایران:
برای ایرانی‌ها موج حمله موشکی به اسرائیل کار دشواری نیست، همان گونه که در عملیات وعده صادق 2 ایران موفق به شلیک 200 موشک بالستیک شد، پاسخ بعدی ایران ممکن است با شلیک چند برابری موشک بالستیک به اسرائیل همراه باشد. به اعتراف سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله موشکی اخیر ایران منجر به اصابت برخی موشک‌های ایرانی به پایگاه هوایی نواتیم در مرکز فلسطین اشغالی شده است. در این صورت حمله بعدی ایران می‌تواند به اصابت تعداد بیشتری از موشک‌ها به عمق رژیم صهیونیستی منجر شود.
کوچکی و ضعف اسرائیل:
یکی از بزرگ‎ترین ضعف‌های رژیم صهیونیستی کوچکی سرزمینی یا به اصطلاح فقدان عمق استراتژیک این رژیم است و در این وضعیت هدف قراردادن اهدافی در این جغرافیای محدود برای ایران کار سختی نیست. از سوی دیگر تعداد تاسیسات نفتی و نیروگاهی اسرائیل چندان زیاد نیست و موج موشکی ایران در همان دقایق نخست می‌تواند اسرائیل را از نظر برق و انرژی زمین گیر کند.
همچنین صهیونیست‌ها در حالی ایران را به زدن زیرساخت‌ها تهدید می‌کنند که در یکی از ضعیف‌ترین شرایط عمر ۷۶ ساله خود از نظر سیاسی و اقتصادی قرار دارند. به دلیل هزینه‌های نظامی و خسارات مستقیم به اقتصاد اسرائیل، هزینه‌های بدهی کابینه نتانیاهو نیز افزایش یافت و به ۶۲ درصد تولید ناخالص داخلی اشغالگران رسید. وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرده است که حجم کسری بودجه اسرائیل تا پایان مارس گذشته به شش و دو دهم درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده بود اما انتظار می‌رود کسری به رشد خود ادامه دهد و تا پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۶.۶ درصد برسد.
از ابتدای سال جاری تاکنون کسری ۲۶ میلیارد شِکِلی (هفت میلیارد دلار) در بودجه عمومی اسرائیل ثبت شده است که در ۱۲ ماه گذشته این کسری به رکورد جدید ۱۱۷ میلیارد شِکِل (۳۲ میلیارد دلار) رسیده که بالاترین کسری بودجه در تاریخ این رژیم است.
اهداف احتمالی ایران در عمق اسرائیل:
ایران فهرستی از نیروگاه‌ها و تاسیسات نفتی، مراکز نظامی و استراتژیک رژیم صهیونیستی را برای هدف قراردادن در اختیار دارد:
پایگاه‌های هوایی ارتش صهیونیستی همانند نواتیم ختسریم- حاتسور- رامون- پالماخیم- رمت داوید و فرودگاه بین المللی بن گورین (پادگان 27 نیروی هوایی )
تأسیسات هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب
مقر موساد یا همان واحد 8200 ارتش در نزدیکی تل‌آویو
نیروگاه سیکل ترکیبی هاگیت با ظرفیت ۱۳۷۱ مگاوات در  شمال اسرائیل
نیروگاه برق اوورت رابین واقع در حیفا در شمال اسرائیل با ظرفیت ۱۲۶۰ مگاوات
نیروگاه برق گازر با ظرفیت ۷۴۴ مگاوات در شهر مودیعین-مکابیم-ریعوت در مرکز اسرائیل
نیروگاه برق اشکول تامین کننده ۷.۳ درصد تولید برق رژیم صهیونیستی در منطقه صنعتی اشدود در مرکز اسرائیل
نیروگاه برق روتنبرگ به عنوان جدیدترین نیروگاه حرارتی اسرائیل و دومین نیروگاه بزرگ از نظر ظرفیت تولید در اشکلون واقع در مرکز اسرائیل
نیروگاه برق رامت هواف با ظرفیت ۱۱۵۷ مگاوات در شهر راموت نفتالی در استان نرترن در مرکز اسرائیل
میدان گازی تامار 
پالایشگاه نفت بازان در حیفا به عنوان بزرگ‎ترین پالایشگاه نفت اسرائیل
میدان گازی لویاتان یکی از میادین بزرگ گاز طبیعی اسرائیل در ۱۳۰ کیلومتری غرب حیفا
میدان نفتی مجد در نزدیکی شهرهای کفارسابا و روش هاعین در مرکز اسرائیل
پالایشگاه نفت اشدود به عنوان دومین پالایشگاه بزرگ نفت در اسرائیل
پایانه و انبار نفت ایلات به عنوان بزرگ‎ترین بندر واردکننده نفت اسرائیل
میدان نفتی حلتس به عنوان یکی از بزرگ‎ترین میادین نفتی ساحلی اسرائیل در نزدیکی مرز غزه
10 شماره آخر