پنجمین ماه رکود تولید به روایت شامخ

تازه ترین نظرسنجی رسمی از مدیران بنگاه های اقتصادی نشان می دهد که در شهریور، پنجمین ماه رکورد در این بخش رقم خورده و ناترازی انرژی به مانع مزمن رشد صنعت تبدیل شده است

نویسنده:

مترجم:

​​​​​​​

محمد حقگو - تازه ترین برآورد شاخص مدیران خرید (شامخ) نشان می دهد که در شهریورماه، این شاخص برای پنجمین ماه متوالی کاهشی بوده است. به طور خاص در بخش صنعت نیز این کاهش شدت بیشتری داشته است. فعالان صنعتی در این زمینه به تاثیر تداوم قطعی برق در کارخانجات اشاره کرده اند. ضمن این که این بنگاه ها به مانند سایر بنگاه های اقتصادی با چالش های تامین ارز، نوسان قیمتی نهاده ها، کمبود نقدینگی و ... نیز روبه رو بوده اند. درمیان 12 رشته صنعتی منتخب در شهریور، وضعیت 5 رشته نسبت به مرداد بهبود یافته و 7 رشته نیز بدتر شدن شرایط تولید نسبت به مرداد را تجربه کرده اند.
به گزارش خراسان، نتایج تازه ترین نظرسنجی اتاق بازرگانی ایران از وضعیت تولید در بنگاه های اقتصادی منتشر شد. این نظرسنجی که ماهانه در قالب استانداردی به نام شاخص مدیران خرید (شامخ) منتشر می شود،  نشان می دهد که در شهریور امسال، شامخ کل اقتصاد برای پنجمین ماه متوالی کاهشی بوده و کمتر از عدد 50 قرار گرفته است. در خور ذکر است ارقام کمتر از 50 برای شامخ و هر یک از مولفه های 12 گانه آن به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه گذشته است و برعکس. رقم 50 نیز وضعیت بدون تغییر را نشان می دهد.
 کاهش سطح تولید برای ششمین ماه متوالی
بررسی جزئیات بیشتر نشان می دهد که تولید محصول یا ارائه خدمات بنگاه های اقتصادی برای ششمین ماه متوالی کاهشی شده است. در تابستان برای سومین ماه پیاپی تداوم قطعی برق در کسب‌وکارها باعث شده تا روند کاهشی فعالیت‌ها در شهریورماه ادامه داشته باشد. از سوی دیگر مشکل عدم تخصیص ارز و کمبود منابع مالی در بسیاری از شرکت‌ها به‌خصوص در بخش صنعت همچنان پابرجاست و تأمین مواد اولیه برای تولید را با مشکل روبه رو کرده است.
 چهارمین ماه رکود صنعت 
داده های شامخ به طور مجزا برای بخش صنعت نیز برآورد می شود. بر این اساس، شاخص مدیران خرید بخش صنعت در شهریور 1403، معادل 49.2 محاسبه شده که همچنان برای چهارمین ماه متوالی کاهشی است و کمتر از محدوده مرزی 50 قرار دارد؛ البته شدت کاهش اندکی ملایم‌تر از ماه قبل است.
 4 مشکل مهم پیش روی صنایع
 در شهریور 
فعالان بخش صنعت به طور خلاصه و به تناسب رشته فعالیت خود به 4 مشکل اصلی پیش روی تولید در شهریور اشاره کرده اند:
1- قطعی‌های گسترده برق (2 تا 3 روز در هفته) و تعطیلات شهریورماه باعث کاهش فعالیت و تولید بنگاه‌های اقتصادی شده است و به دلیل قطعی‌های پیش‌بینی نشده در بسیاری از فعالیت‌ها، به دستگاه‌ها و همچنین مواد اولیه آسیب وارد شده و شرکت‌های تولیدی را متضرر کرده است.
 2- به دلیل کمبود نقدینگی، تقاضای مشتریان کاهش داشته و در بسیاری از موارد، تسویه نشدن بدهی‌ها سفارشات و وصول مطالبات و چک‌های مشتریان برای شرکت‌ها امکان‌پذیر نیست که این موضوع افزایش رکود در سمت تقاضا را به دنبال داشته است.
3- فرایند تخصیص ارز طولانی‌تر شده است و در بسیاری موارد، تخصیص ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه صورت نمی‌گیرد.
4- برخی از شرکت‌های حمل‌ونقلی که بار صادراتی دارند در گمرک به دلیل فرایند های اداری با معطلی چند روزه روبه رو هستند که این امر باعث زیان آن‌ها می‌شود.
 افزایش تولید 5 رشته و کاهش تولید 7 رشته صنعتی در شهریور
در شهریور، از میان 12 رشته صنعتی، 5 رشته شامخ بیش از 50 و 7 رشته (شامل سایر صنایع) شامخ کمتر از 50 داشته اند. در عین حال غیر از صنایع فرآورده های نفت و گاز، مابقی صنایع انتظارات قوی برای بهبود وضعیت در مهر اظهار کرده اند. 
10 شماره آخر