بهره‌گیری از فناوری روز به نفع جذابیت ادبیات

در نخستین نشست هم‌اندیشی «پدر نثر فارسی» به موضوعاتی از قبیل پایین آمدن کیفیت آثار پژوهشی، اهمیت ورود به حوزه پیوند میان‌رشته‌ای با ادبیات، چگونگی بهره‌گیری از هوش مصنوعی و... اشاره شد

نویسنده:

مترجم:

 محمد بهبودی نیا -نخستین نشست هم‌اندیشی چهاردهمین همایش بین‌المللی ابوالفضل بیهقی «پدر نثر فارسی» در مشهد برگزار شد.
به گزارش خراسان، نخستین نشست هم‌اندیشی چهاردهمین همایش بین‌المللی ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان‌رشته‌ای با حضور تعدادی از نخبگان ادبی و استادان زبان و ادبیات فارسی در محل باشگاه مفاخروپیش کسوتان دانشگاه فردوسی برگزار شد.
عصر پژوهش تاریخ بیهقی
در این نشست، سید مهدی سیدی، از پیشنهاددهندگان نام گذاری این روز به ابوالفضل بیهقی گفت: جایگاه تاریخ بیهقی در نثر فارسی، همان جایگاه شاهنامه فردوسی در نظم است. دو سال دیگر یعنی سال 1405 این اثر بزرگ به هزارمین سال تألیف خود می‌رسد اما باوجود پژوهش‌های بسیار در حوزه بیهقی شناسی هنوز واژگان ناشناخته زیادی در این شاهکار نثر فارسی وجود دارد. ما امروز وارد عرصه جدیدی شده‌ایم و باید در مسیر پژوهش‌های ساختارمند گام برداریم و این روزگار را دوران پژوهش تاریخ بیهقی بنامیم.
پایین آمدن کیفیت آثار پژوهشی
همچنین مهیار علوی مقدم، دبیر علمی همایش بین‌المللی بیهقی گفت: در حال حاضر سیزده دوره از سلسله همایش‌های ابوالفضل بیهقی برگزارشده و در چهاردهمین دوره موضوعات مرتبط با این اثر را در پهنه ایران، افغانستان و تاجیکستان مدنظر داریم.
وی افزود: از سال ۱۴۰۱ ما رویه این همایش را از ملی به بین‌المللی تبدیل و هرسال یک عنوان مشخص برای این همایش‌ها انتخاب کرده‌ایم. امسال ۱۲۰ مقاله به دست ما رسیده است. باوجود تمام این تلاش‌ها هنوز ظرفیت‌های فراوانی از نظرمسائل حقوقی، سیاسی، تاریخی، زیبایی‌شناسی و... وجود دارد که در همه این موارد جای پژوهش‌های عمیق و ساختارمند خالی است.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به حضور مهمانان ویژه از پاکستان، تاجیکستان، کانادا، ارمنستان و عراق در این همایش گفت: دکتر ندوشن، دکتر خطیب رهبر، دکتر فیاض، دکتر یوسفی و... تا امروز درباره تاریخ بیهقی، مقالات فراوانی نوشته‌اند اما در روزگار ما کیفیت پژوهش‌های ادبی تنزل یافته و به سمت و سوی دیگری رفته است. بر همین اساس در حاشیه این همایش بین‌المللی ما در حال برگزاری کارگاه‌هایی برای عمق‌بخشی به پژوهش‌ها هستیم.
ضرورت پیوند ادبیات و فناوری روز
دکتر سلمان ساکت، استاد زبان و ادبیات فارسی، نیز در این نشست گفت: برای درک عمیق تاریخ بیهقی و هر اثر کهن ادبی باید آثار مربوط به تاریخ، جغرافیا، آثار قبل و بعد از تاریخ بیهقی را خواند. علاوه بر نثرشیوای این اثر، میان سطور، مطالب ارزشمندی درباره روان شناسی و فرهنگ مردم آن روزگار نوشته‌شده است.
در پایان این مراسم نیز دکتر سلیمانی، مدیر موزه دانشگاه سبزوار به‌عنوان آخرین سخنران گفت: متأسفانه متون کهن ادبیات فارسی، برای نسل کودک، نوجوان و جوان ما ناشناخته است. موزه‌ها مکان‌هایی هستند که می‌توانند این شکاف عمیق را از میان بردارند. پیشنهاد بنده این است که «تاریخ موزه بیهقی» را با شمایلی به‌روز راه‌اندازی کنیم. برای این کار باید متن تاریخ بیهقی را با استفاده از هنرهای مختلف تبدیل به متنی دیداری کنیم و در این مسیر باید از سینما، تئاتر، گرافیک و... کمک بگیریم تا بتوانیم کودکانمان را با تاریخ بیهقی و دیگر گنجینه‌های کهن بیشتر آشنا کنیم. استفاده از هوش مصنوعی و ساخت مجسمه سخنگوی شخصیت‌های موجود در تاریخ بیهقی یکی از ایده‌های قابل‌اجراست.

10 شماره آخر