​​​​​​​در نشست اقتصادی «صمت و سو» روزنامه خراسان مطرح شد

تحریم و تورم؛ عامل کاهش سرانه مصرف لبنیات

نویسنده: سیدمحمد مهدی هاشمی

مترجم:

 جدیدترین نشست از سلسله نشست های اقتصادی روزنامه خراسان با عنوان «صمت و سو»با حضور احمد داوطلب مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، فرشید صراف مدیر عامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی و مهدی هدایت نیا دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی روز گذشته در تحریریه خراسان برگزار شد.در ابتدای نشست مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی با اشاره به افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی گفت: افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی به وضعیت کشور برمی گردد و تورم و تحریم های تحمیل شده به کشور این شرایط را ایجاد کرده است. وی با اشاره به نوسانات شدید قیمت دلار در 7 سال گذشته تصریح کرد: اختلاف قیمت شدید میان ارز تخصیصی به کالاهای اساسی و ارز موجود در بازار موجب مشکلاتی برای تولیدکننده و مردم شد و دولت برای حل این مشکلات مجبور به انجام یک جراحی اقتصادی شد. متاسفانه دولت نتوانست این کار را درست انجام دهد و با توجه به کمبود بودجه ای که داشت، درست نقدینگی را به تولید تزریق نکرد و ورود این نقدینگی های نامرتب نتوانست کمکی به دامداران کند و فقط نهاده های دامی در یک مرحله ۶ برابر افزایش قیمت داشت که باعث افزایش قیمت تولیدات دامی و به تبع آن کاهش سرانه مصرف شد.
دامداران در زیان
صراف ادامه داد: تولید ما کاملا وابسته به میزان تولید، فروش و صادرات واحدهای صنعتی تولیدات لبنی است. متاسفانه دولت به جای کمک درست به صنایع تولید لبنی به دنبال کاهش قیمت شیر خام است تا قیمت ها را پایین نگه دارد. سال هاست بهای تمام شده شیر تولیدی برای ما بالاتر از قیمت فروش ماست و چند سال است که ما در زیان هستیم. همین مسئله باعث شده است که تعداد زیادی از دامداری های ما از گردونه تولید خارج شوند و اگر افزایش بازدهی علمی در دامداری های صنعتی صورت نمی گرفت امروز دچار کمبود شیر هم بودیم.
70 درصد هزینه ها مختص خوراک دام
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به راهکارهای کنترل هزینه ها و افزایش سرانه مصرف گفت: اولین کار افزایش بهره وری است اما این افزایش بهره وری نمی تواند تمام افزایش قیمت های ناشی از تورم را پوشش دهد. راهکار دوم تخصیص یارانه است اما مهم ترین آن افزایش درآمدهای مردم متناسب با نرخ تورم است. داوطلب با اشاره به وضعیت تولید شیر در استان گفت: در استان حدود یک میلیون و 251 هزار تن تولید شیر داریم. در استان حدود ۹۰۰ واحد گاوداری شیری صنعتی داریم که ۷۰۰ هزار تن از شیر تولیدی ما را تولید می کنند و باقی مانده توسط واحدهای سنتی تولید می شود. ما در زمینه تولید شیر خودکفا هستیم و به هیچ وجه واردات شیر به کشور نداریم اما در حوزه نهاده های دامی، کشور وابستگی شدیدی به واردات دارد و بیش از ۹۰ درصد کنجاله، حدود ۷۰ درصد ذرت و ۵۰ درصد جو مورد نیاز کشور وارد می شود و همان طور که مستحضر هستید، 70 درصد هزینه تولیدات دامی مربوط به خوراک است. وی ادامه داد: ما در بحث صنایع لبنی کمبودی نداریم و حتی به اوراسیا صادرات داریم اما مشکل اصلی اوضاع اقتصادی جامعه است که مردم نمی توانند سرانه مصرف بالایی داشته باشند. استان خراسان رضوی رتبه سوم تولید شیر در کشور را داراست و ۱۶۸ کیلوگرم در سال سرانه تولید داریم و با توجه به سرانه پایین مصرف در کشور مقداری از این تولید را صادر می کنیم .
صادرات یک میلیارد دلاری لبنیات
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف گفت: سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی در سال 90، ۱۱۰ کیلو بوده است که با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید مردم در سال های گذشته الان تقریبا نصف شده و به حدود ۶۰ کیلو در سال رسیده و سرانه جهانی هم حدود ۱۶۰ کیلو است. حدود سه سال قبل افزایش نرخ ارز رقم خورد و قیمت شیر افزایش یافت، در همین زمینه دولت به تولیدکنندگان قول هایی از جمله تامین نقدینگی خرید شیر، کمک به صادرات با کاهش عوارض گمرکی و افزایش سرانه مصرف را داد که به هیچ کدام از این ها عمل نکرد و باعث افزایش قیمت لبنیات و کاهش سرانه مصرف شد. هدایت نیا با اشاره به صادرات یک میلیارد دلاری محصولات لبنی در یک سال گذشته تصریح کرد: ما اصلا از صادرات راضی نیستیم این که ۱۰ کیلو شیر را خشک کنیم و یک کیلو شود و آن هم با توجه به مشکلات تحریم به قیمت پایین تر از نرخ جهانی بفروشیم، اصلا برای تولیدکنندگان ما خوب نیست اما با توجه به سرانه پایین مصرف مجبوریم برای تامین نقدینگی، صادرات را انجام دهیم. 
جمع بندی
صراف در بخش جمع بندی بحث تصریح کرد: دیدگاه ما نسبت به تولید شیر و گوشت به عنوان کالاهای استراتژیک باید تغییر کند. یارانه لبنیات نه از جیب دولت، بلکه باید از تولیدی مانند دخانیات و... که برای جامعه مضر است، تخصیص داده شود.داوطلب نیز گفت: حمایت تولیدکننده و مصرف کننده در طول یکدیگر است. در کشور ما که تورم بالاست و بازارهای رقابتی مثل طلا ،خودرو و مسکن وجود دارند، اصلا توجیه ندارد که یک سرمایه گذار با سود کمتر و با سختی بیشتر در حوزه تولید سرمایه گذاری کند،لذا نیاز است که به صورت ویژه از تولید و سرمایه گذاری در این حوزه حمایت شود‌ و این خواست خود ما از مسئولان رده بالای استانی و کشوری است.هدایت نیا نیز با اشاره به قیمت های جدید 4 قلم محصولات لبنی گفت: قیمت پنیر UF باید از 44400 به 59500 تومان، شیر پاکتی از 18 به ۲۴ هزار تومان، شیر بطری از ۲۱ به ۳۱ هزار تومان و ماست دبه ای ۱.۵ کیلوگرمی از ۵۹ به ۹۳ هزار تومان افزایش یابد و خود این افزایش قیمت ها باز هم موجب کاهش سرانه مصرف خواهد شد.
10 شماره آخر