خلاصه رایحه های آشنا در یک شیشه!

به بهانه ترند شدن عطر «عود اصفهان» که رایحه‌ای شرقی و نزدیک به گلاب هم دارد از شرکت دیور، عطرهایی را معرفی خواهیم کرد که بوی آشنا و دل‌انگیزی دارند

نویسنده:

مترجم:

عطر عود اصفهان «Oud Ispahan» یکی از تولیدات عطرسازی معروف دیور است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. این عطر در سال 2012 میلادی ساخته شده و فرانسوا دماشی که در ایران به دماکی هم معروف است و یکی از عطرساز‌های معروفِ فرانسوی در شرکت دیور است، این عطر را با بوی گل رز و عود ساخته. این عطرساز، بوی عود اصفهان را بیشتر نزدیک به گلاب ایران معرفی کرده است. دیور توضیح داده که این عطر تداعی‌کننده اصفهان است و رایحه‌ای کاملا شرقی دارد. گفته می‌شود ترکیبات این عطر به گونه‌ای ترکیب شده است که در هر لحظه، رایحه‌های متنوعی را احساس خواهید کرد؛ اول رایحه‌های میانی شامل گل رز و نعناع هندی، بعد هم ترکیبی از شیرینی و تندی را ارائه می‌دهد. به همین بهانه می‌خواهیم به سراغ معرفی عطرهایی برویم که برای ما بوی ملموسی دارند و می‌توانند برایمان یادآور روزهای خوب و خاطره‌های خوب باشند.




بفرما بوی بدن نوزاد
آدمی را می‌شناسید که عاشق بوی نوزاد به‌خصوص بوی گردن او نباشد؟ این بو آن‌قدر جذاب است که خیلی‌ها در وصفش کلمه کم می‌آورند و می‌گویند «بوی بهشت می‌دهد.» مردم زیادی در دنیا عاشق این بو هستند و در واقع این یکی از دل‌انگیزترین عطرهای دنیاست. خیلی‌ها هم به دنبال دلیل این بوی خوب هستند ولی پژوهشگران هنوز دلیل اصلی را نمی‌دانند. البته گروهی از کارشناسان معتقدنداین رایحه دقیقا همان بوی ماندگار «ورنیکس کازئوزا» است. ورنیکس کازئوزا یک نوع ماده‌ خاص است که بدن جنین در رحم مادر با آن پوشیده شده است و پس از تولد بیشتر آن جذب پوست شده و مقدار باقی مانده آن با شستن نوزاد از بین می‌رود. خلاصه این که محبوبیت بوی بدن نوزاد باعث شده است شرکت‌های عطرسازی مختلفی بخت خود را با تولید عطری که بوی نوزاد بدهد، امتحان کنند. یکی از برندهای معروفی که عطرهای مختلفی با عطر یا بوی تمیزی یا بوی بدن نوزادان تولید کرده، برند Demeter است. یکی از پرطرفدارترین عطرهای این برند عطر با بوی نوزاد جدید و پودر بچه است. کمپانی Demeter یک تولیدکننده عطر در پنسیلوانیای آمریکا با این شعار است: «زنده کردن خاطرات و باز پس گرفتن زمان». سازندگان این عطر گفته‌اند در آن از ترکیبات طبیعی و آرامش‌بخشی مانند اسانس لیمو استفاده کرده‌اند.






 عطری با رایحه کاغذ نو و جوهر
یادتان می‌آید اول مهر وقتی کتاب‌ها را می‌دادند و آن‌ها را جلوی صورت‌تان تندتند ورق می‌زدید، چه بویی داشت؟ بوی کاغذ تازه، بوی شروع مدرسه، بوی اول مهر. این بو برای خیلی از مردم دنیا لذت‌بخش است و حس بسیار خوبی را در آن‌ها زنده می‌کند. عطر «Paper Passion» همان عطر عجیب اما دوست‌داشتنی است که با رایحه سرد، بوی کاغذ تازه و جوهر می‌دهد. کتاب‌خوان‌ها توجه زیادی به این عطر نشان داده‌اند و گفته می‌شود این عطر آدم‌ را به یاد کتاب و کتاب‌ خواندن می‌اندازد. این عطر برای کسانی که عاشق بوی کتاب، کتابخانه و کتاب‌فروشی هستند، ایده خوبی است. به‌خصوص که در سال‌های گذشته، بیشتر آدم‌ها به هزار و یک دلیل به سمت خواندن نسخه‌های الکترونیک رفته‌اند و کمتر از کتاب‌های کاغذی استفاده می‌کنند. این عطر با بوی کاغذ، اولین بار توسط فردی به نام steid ساخته و به بازار عرضه شد. این عطر به نحوی بسته‌بندی شده است که وقتی صفحه اول کتاب را باز می‌کنیم، یک شیشه عطر رادر سمت راستِ روی جلد سخت کتاب مشاهده می‌کنیم. در سمت چپ این بسته‌بندی نیز نوشته‌های کتاب قرار دارد. البته با توجه به این که متن کتاب انگلیسی است، خواننده پس از خواندن کل کتاب، با شیشه عطر روبه رو می‌شود.





یک جنگل در کنار شما
پیشتر گفتیم شرکت دیمیتر به تولید عطر با رایحه‌های عجیب و غریب شهرت دارد. یکی دیگر از عطرهای دوست‌داشتنی و جالب این شرکت عطری با بوی جنگل خیس‌خورده است. بعضی وقت‌ها هست که آدم دلش هوس جنگل و بوی جنگل می‌کند، دوست دارد در وسط یک روز شلوغ کاری، چشم‌هایش را ببندد و خودش را وسط یک جنگل سرسبز تصور کند. جنگلی که چند ساعت پیش، باران خورده و می‌شود در آن چند نفس عمیق کشید و از زمین و زمان جدا شد. دیمیتر مدعی است که در بین عطرهای زنانه خود عطر جذاب و عجیبی دارد که بویی شبیه به کابین جنگل و برگ‌های افتاده روی زمین دارد و یادآور درخت‌های بزرگ و عظیم جنگلی بعد از یک باران سرد صبحگاهی است. این عطر برای کسانی که عاشق جنگل و بوی خاص آن هستند، مناسب است. البته عطر مردانه‌ای هم به نام «He wood ocean wood» وجود دارد که رایحه جنگلی دارد و شما را به یاد جنگل و درخت‌های عظیم و کهن آن می‌اندازد. نت اولیه این عطر از دانه‌های تونکا، چوب سدر، نعناع هندی و گیاه خس خس است. این عطر با رایحه برگ گل‌های بنفشه و مشک به اوج می‌رسد و با نت‌های اقیانوسی، عنبر و جعفری پایان می‌یابد. با استفاده از این عطرها همیشه می‌توانید بوی جنگل را در نزدیکی خود احساس کنید.




غرق در بوی شیرین زعفران
بوی زعفران برای ایرانی‌ها بوی آشنا و دلنشینی است که خبرهای خوبی را از آشپزخانه به ما می‌دهد و در مواقع دیگر ما را یاد عطر و اصالت ایرانی می‌اندازد. زعفران در کشورهای دیگر یک ادویه لاکچری است و به خاطر قیمت بالای آن در موارد خاص از آن استفاده می‌شود. بوی خوش زعفران چیزی نبوده که از دست شرکت‌های عطرسازی در برود و شرکت‌های زیادی در ترکیب عطرهای خود از زعفران بهره برده‌اند. عطر BYREDO-Black Saffron از محصولات برند سوئدی بایردو است که در سال 2012 از آن رونمایی و به بازار جهانی معرفی کرده. این برند در ساخت عطر زنانه و مردانه زعفرانی خود از ترکیبات زیر استفاده کرده است: اسانس‌های اولیه آن شامل گریپ فروت، دانه سرو کوهی و زعفران بوده، اسانس‌های میانی شامل بنفشه و چرم و در نهایت از مشک، خس‌ خس و تمشک به عنوان اسانس پایه استفاده کرده است. «بن گورهام» بنیان گذار برند بایردو گفته زعفران ریشه در تربیت هندی او داشته و این گیاه بخش مهمی از فرهنگ غذای هند است. البته که گذر بن گورهام به ایران و مزرعه‌های زعفران نیفتاده است و گرنه حتما مبدا این عطر را ایرانی می‌دانست. زعفران در دیگر شرکت‌های عطرسازی حضور جدی دارد و یکی از رایحه‌های مورد توجه در تولید عطرهای تام‌ فورد است.





​​​​​​​بوی خاک باران‌زده
الان که فصل پاییز است خیلی‌ها منتظر بارانی هستند که بعد از آن بتوانند بوی خاک باران‌خورده را استشمام کنند. این بو برای ما ایرانی‌ها یادآور روزهای خوب کودکی، قدم‌زدن در روستای پدری و مادری با کوچه‌های کاهگلی حین باریدن باران ا‌ست و حسابی نوستالژیک. خاک باران‌زده برای ما یک سرخوشی می‌آورد و ذهن را آرام می‌کند. منشا این بو از ماده‌ای به نام «پتریکور» است. یک نام یونانی که از دو واژه «پترا» به معنی سنگ و «ایکور» به معنی مایعی که در رگ رویین‌تنان جریان داشته، تشکیل شده است. گفته می‌شود روغن بعضی گیاهان به همراه فعالیت یک نوع باکتری که در حین بارندگی کشته می‌شود، بوی خاک‌ خیس‌خورده و خنک تولید می‌کند. از آن‌جا که این بو حسابی محبوب است، در صنعت عطر برای تولید این رایحه از ترکیب مصنوعی ازن و ژئوسمین استفاده می‌کنند. Paco Rabanne Phantom  عطری است معتدل و مرکباتی که در سال 2021 به بازار عطر و ادکلن عرضه شد. این عطر با تلفیق نت‌های مرکباتی در ابتدای رایحه و سپس ورود به نت‌های عمیق‌تر و خاکی، تجربه‌ای متفاوت از تازگی باران بر خاک را به همراه می‌آورد.
10 شماره آخر