مشارکت سیا  در ترور«صفا»

الاخبار: وفیق صفا عضو ارشد حزب ا...  اخیراً با مقامات ایالات متحده تماس گرفت و مدت کوتاهی بعد به سختی از ترور توسط ارتش اسرائیل نجات یافت

نویسنده:

مترجم:

 ‏مقاله ای در روزنامه الاخبار منتشر شده است که نکات قابل توجهی دارد. نویسنده می‌گوید فعالیت‌های نیروهای اطلاعاتی آمریکا در لبنان تغییر کرده و برعکس تصور همیشگی که فعالیت آن ها را معطوف به تغییر آرایش سیاسی به نفع آمریکا و غرب می‌دانند، در چند سال اخیر ماموریت اصلی آن ها تلاش برای جمع کردن هرچه بیشتر اطلاعات درباره حزب‌ا... با روش‌های جدید است. 
یکی از شواهدی که می آورد، نتایج خبرهای جدید از حمله‌ ناگهانی اسرائیل به بیروت برای ترور حاج وفیق صفاست که حدودا سه روز پیش اتفاق افتاد. وفیق صفا مسئول هماهنگی و ارتباطات حزب‌ا... و رابط سیاسی سیدحسن نصرا... با ارتش و نیروهای امنیتی لبنان بوده و هرگز نقش نظامی نداشته است.
ظاهرا در دهم ماه اکتبر، ۱۵ مامور از سیا وارد لبنان شدند که با خودرو‌های بدون پلاک در بیروت رفت و آمد می‌کردند و مشخصات خودرو‌های سفارت را نداشتند. یکی از افسرهای اطلاعاتی آمریکایی در لبنان گفته بوده که رهبری حزب‌ا... از وفیق صفا خواسته بوده که چند مکالمه‌ تلفنی با افرادی از ارتش درمورد مسائل جنگ داشته باشد و این ادعا را در حالی کرده که اعضای حزب‌ا... به خوبی می‌دانند که حتی یک تلفن ریسک امنیتی-اطلاعاتی دارد و هرگز چنین درخواستی را از صفا نمی‌‌کردند.
 خود حزب‌ا... هم این ادعا را سریعا تکذیب می‌کند. اما ظاهرا وفیق صفا به واسطه‌ حیله‌ای وارد گفت‎وگوی تلفنی از محلی می‌شود که درجا بعد از مکالمه از سمت اسرائیل به او حمله می‌شود و البته جان سالم به در می‌ برد. نویسنده می‌گوید نیروهای مقاومت الان به این برداشت رسیده اند که نیروهای اطلاعاتی آمریکا به دنبال پیداکردن تمامی افرادی هستند که به نوعی نقش واسط بین حزب‌ا... و ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را تا به امروز داشته‌ اند، تا با توجه به قطع ارتباطات تلفنی و از راه دور، در حقیقت هر کسی را که بتواند روی نیروهای سیاسی لبنان از سمت حزب‌ا... کوچک‎ترین تاثیری بگذارد، حذف کنند. 
حرف اصلی در نهایت این است که آمریکا به جای واردشدن مستقیم به جنگ، به صورت فعالانه و چیزی فراتر از کمک‌های اطلاعاتی گذشته علیه مقاومت،  به اسرائیل کمک می‌کند تا پروژه‌ decapitation و قطع کردن سر غیرنظامی حزب‌ا... را پیش ببرد.
10 شماره آخر