مدیر ورزشگاه آزادی در گفت‌وگو با خراسان تاکید کرد زنان هم می‌توانند مثل مردان از تماشای فوتبال لذت ببرند

نصیبی: کلیه استانداردهای AFC و FIFA را رعايت كرديم

نویسنده:

مترجم:

​​​​​​​اصلانی
info@khorasannews.com
 آزادی پیر، ورزشگاهی که بعد از افتتاح‌اش در تاریخ 25 مهر 1350 طبق گزارش سال 92 نشریه معتبر بلیچر رپورت در زمره 20 ورزشگاه برتر جهان قرار داشت و رسانه‌های مطرح دنیا از جمله گاردین آن را یکی از بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های جهان معرفی می‌کردند، بعد از گرفتن نمره منفی استاندارد و ضوابط از کنفدراسیون فوتبال آسیا، به دست مرمت، بازسازی، نوسازی و البته استانداردسازی سپرده شد. عملیات بزرگی که از نیمه دوم سال 1401 آغاز شد و در میانه راه(اردیبهشت 1403) با قراردادی 18 ماهه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذر شد و از تیر امسال نیز به‌طور کامل پیمان‌کار جدید شد تا فرایند چندفازه بازسازی و نوسازی آن به سرانجام برسد. اما این‌که این پروژه عظیم چه زمان آماده بهره‌برداری است سوالی است که اخیرا احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان پاسخ قاطعی به آن داد تا بگوید: «بازسازی بخش غربی ورزشگاه آزادی تا پایان پاییز سال جاری به پایان می‌رسد و با پایان بازسازی این بخش، ورزشگاه آزادی از پایان پاییز در اختیار فوتبال ایران قرار خواهد گرفت.» موضوعی که شاید با توجه به تصاویر و فیلم‌هایی که جسته و گریخته از عملیات بازسازی این مجموعه بزرگ رسانه‌ای می‌شود، چندان منطقی به نظر نرسد. این درحالی است که مهدی نصیبی مدیر مجموعه ورزشی آزادی در گفت‌وگوی اختصاصی با خراسان ضمن تایید حرف‌های وزیر ورزش، کم و کیف بازسازی و نوسازی آزادی را این‌طور تشریح می‌کند: «قطعا صحبت‌های وزیر محترم ورزش محقق خواهد شد و ان‌شاءا... اول دی ماه درهای ورزشگاه آزادی را به روی علاقه‌مندان به فوتبال باز خواهیم کرد. باید تاکید کنم که بازسازی و نوسازی انجام شده در فاز غربی ورزشگاه صورت گرفته و در سه نوبت کار را پیش‌می‌بریم هم‌زمان هم بازسازی را ادامه خواهیم داد و هم مسابقات را برگزار می‌کنیم. کارمان سخت‌تر می‌شود ولی باتوجه به دستور وزیر ورزش، نبود ورزشگاه استاندارد و انتقال بازی‌ها به ورزشگاه دیگر، شرایط تا حدودی بد شده؛ بنابراین تمام هم و غم خود را روی این گذاشتم که هرچه زودتر ورزشگاه را آماده کنیم.»
کلیه استانداردهای مد نظر AFC و FIFA را رعایت کرده‌ایم
نصیبی در پاسخ به این سوال که در بازسازی و نوسازی آزادی چه استانداردهایی باید رعایت می‌شد تا مورد تایید مجامع بین‌المللی فوتبال باشد، می‌گوید: «استقرار 2 اسکوربرد در ورزشگاه، ایجاد تونل جداگانه برای جداسازی مسیر عبور بازیکنان و خبرنگاران از یکدیگر، افزایش تعداد صندلی‌ جایگاه خبرنگاران، استانداردسازی جایگاه VIP و CIP، تعبیه صندلی‌های مناسب برای مهمانان ویژه و... از جمله مواردی بوده که در بازسازی و استانداردسازی آزادی مورد توجه قرار گرفته و تمام مقررات لازم را تک به تک لحاظ کردیم. احداث تونل کنار پیست تارتان که جداگانه مسیر عبور خبرنگاران از بازیکنان است کارمان را بسیار عقب انداخت با این حال تمامی خواسته‌های مطرح شده را مو به مو جلو برده‌ایم تا یک ورزشگاه استاندارد داشته باشیم که بدون هیچ جای سوالی برای AFC یا FIFA بتوانیم میزبان مسابقات خوبی در آزادی باشیم.»
میزان دقیق هزینه‌های بازسازی آزادی مشخص نیست
اما این که تاکنون چه میزان برای بازسازی و استانداردسازی آزادی هزینه شده و آیا به لحاظ مالی مشکلی برای تکمیل این پروژه هزینه‌بر وجود دارد یا خیر سوالی است که مدیر آزادی این‌طور به آن پاسخ می‌دهد: «برآورد اولیه دولت سیزدهم چیزی معادل 1200 میلیارد تومان بود که مصوب شد و تا امروز 600 میلیارد تومان آن محقق شده است. البته این بودجه کفاف بازسازی کل ورزشگاه را نمی‌دهد ولی برای فاز اول بازسازی این بودجه در نظر گرفته شد و به مرور هم تزریق می‌شود. خدا را شکر قرارگاه خانم هم که به عنوان پیمان‌کار پروژه پای کار آمده، کار را به خوبی پیش می‌برد و فکر می‌کنم با حضور این برادران عزیز که کار بزرگی در سطح کشور انجام داده‌‌اند، بتوانیم کار را هرچه زودتر به اتمام برسانیم. پول مقداری کم است اما قطعا تزریق خواهد شد و تاکنون با مشکل مالی مواجه نبودیم.» او در واکنش به این‌که منظورش از کمبود مقداری پول دقیقا چه میزان است، می‌گوید: «اطلاع دقیقی از میزان هزینه‌های این پروژه نداریم. باید کار را جلو ببریم تا میزان هزینه‌ها مشخص شود. ممکن است در جریان کار با اتفاقاتی روبه‌رو شویم که هم هزینه‌ها را افزاش دهد و هم زمان‌بر باشد. اما هم در دولت قبل و هم در دولت جدید این قول داده شده که برای پروژه آزادی مشکل مالی نداشته باشیم.»
دادستان می تواند در روند تخصیص بودجه به آزادی کمک کند
اخیرا اما پای علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز به ماجرای بازسازی آزادی باز شد و دادستان کشور با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای این طرح، انتقادی هم به شیوه نگهداری از آزادی در سالیان گذشته داشت. هرچند این انتقاد به دوران مدیریت نصیبی بر آزادی برنمی‌گردد اما مدیر این مجموعه در واکنش به صحبت‌های دادستان کشور می‌گوید: «به هر حال هر وسیله‌ای حتی لوازم منزل هم اگر درست نگهداری نشود، از بین خواهد رفت. به عقیده من دوستان قبل از ما هم در حد توان خود از این مجموعه نگهداری کرده‌اند اما نگهداری چنین مجموعه بزرگی نیازمند هزینه هنگفتی است. شاید در بحث تامین بودجه به مشکل خورده‌اند و شاید در بحث نگهداری هم کوتاهی‌های صورت گرفته باشد. البته جا دارد که از دادستانی محترم هم تشکر کنم. چون موضوع آزادی به قدری حائز اهمیت بود که ایشان نیز از پروژه بازدید و شرایط را از نزدیک لمس کردند. خیلی‌ها فکر می‌کنند بازسازی آزادی در حد یک رنگ‌آمیزی و تعویض در و پنجره بوده. اما ایشان از نزدیک در جریان مقاوم‌سازی قرار گرفتند و قطعا دادستان کشور می‌تواند در روند تخصیص بودجه و انجام مراحل قانونی کار نقش کمک‌کننده‌ای داشته باشد.»
نگفتم آزادی نسبت به زلزله 7 ریشتری مقاوم شده!
نصیبی در واکنش به مقاوم‌سازی آزادی نسبت به وقوع زلزله 7 ریشتری هم می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانیم پیش‌تر آزادی به دلایل امن نبودن، از سوی مقام قضایی پلمب شده بود که دوباره مجوز بازگشایی صادر شد. ورزشگاه در گذشته نیز نسبت به زلزله مقاوم‌سازی شده بود اما زمانی که بحث ایمنی آن تا حدودی ناپایدار شده بود، نگرانی‌های هم درخصوص مقاوم سازی آن نسبت به زلزله مطرح شد و در حال حاضر مقاوم‌سازی آزادی نسبت به زلزله نیز صورت گرفته. البته من نگفتم که نسبت به زلزله 7 ریشتری مقاوم‌سازی شده ولی با کاری که دوستان در این مبحث انجام داده‌اند، امیدوارم تا 7 ریشتر هم مقاومت داشته باشد.»
زنان هم می‌توانند مثل مردان از تماشای فوتبال لذت ببرند
مدیر مجموعه آزادی درخصوص تغییرات صورت گرفته برای جایگاه بانوان چنین عنوان می‌کند: «همان‌طور که می‌دانید ورودی بانوان به ورزشگاه آزادی آزاد شده. مسیر، گیت و سکوی جداگانه برای بانوان در نظر گرفته شده و بانوان هم می‌توانند به ورزشگاه بیایند و مثل آقایان از تماشای فوتبال لذت ببرند.»
10 شماره آخر