شهرک سینمایی مشهد لنگ سرمایه گذار!

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: احداث شهرک سینمایی در انتظار چراغ سبز دستگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری است

نویسنده: هانیه غلامی

مترجم:

​​​​​​​ با وجود مطالبه قدیمی برای ساخت شهرک سینمایی در مشهد، این موضوع در در دو سال اخیر به طور جدی تری مطرح شد و وعده های متعدد از سوی مسئولان حاکی از این بود که مشهد بالاخره صاحب شهرک سینمایی خواهد شد؛ موضوعی که حالا پس از گذشت چند سال همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. آن طور که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار می‌کند احداث شهرک سینمایی در انتظار چراغ سبز دستگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری است. از سویی دیگر، مطالبه ساخت سوله های بزرگ مجهز به تکنولوژی ، جایگزین ساخت شهرک سینمایی شده است. به گزارش خراسان رضوی، یکی از مطالبه های اصلی اهالی هنر از سال ها پیش موضوع ساخت شهرک سینمایی بوده است و پیگیری های متعددی هم در این راستا صورت گرفت طوری‌که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد در سال 1401 در گفت و گو با رسانه ها در پاسخ به این مطالبه وعده داده بود که «مشهد صاحب شهرک سینمایی می‌شود.» اسفندماه سال 1402 نیز استاندار وقت خراسان رضوی عنوان کرده بود که آمادگی وجود دارد ساخت شهرک سینمایی مشهد را با توجه به نیاز هنرمندان و سینماگران در دستور کار قرار دهیم. معاون فرهنگی شهردار وقت نیز دوم آذر ماه سال 1401 در گفت و گو با ایسنا اظهار کرده بود که «مشهدکلان ‌شهری است که با توجه به نگاهی که مسئولان شهری دارند، نیاز به شهرک سینمایی دارد اما مهم‌ترین موضوع مکان‌یابی برای این پروژه است. اول کار باید مکان ‌های مناسب پیدا شود و بر اساس بررسی‌ ها، پادگان ارتش یکی از مکان‌ هایی است که برای این کار در نظر گرفته شده است.» افراد دیگری هم ساخت شهرک سینمایی را از ضروریات برای مشهد عنوان کرده بودند از جمله محمدرضا رفاهی زوارزاده، یکی از کارگردان‌های پیشکسوت استان در حاشیه جشنواره فجر سال گذشته در گفت و گو با ایرنا درباره این موضوع اظهار کرده بود: «سال ها است که می گویند قرار است در مشهد شهرک سینمایی ساخته شود، بودجه ‌هایش هم می ‌آید، اما ساخته نمی ‌شود؛ این جفا در حق فیلمسازان با استعداد مشهدی است.» با وجود این اظهار نظرها، از ابتدای سال جاری خبری مبنی بر اقدامی برای طراحی و ساخت شهرک سینمایی در مشهد مطرح نشد. برای پیگیری این موضوع با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت و گو کردیم.
شهرک سینمایی به معنای سنتی دیگر نیاز نیست
حسین‌ زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این که چرا بعد از دو سال وضعیت شهرک سینمایی مشهد مشخص نیست؟ گفت: این که مشهد شهرک سینمایی داشته باشد، دغدغه سال‌ های سال اهالی سینما در مشهد است. شاید 20 سال پیش ایجاد شهرک سینمایی در مشهد یک نیاز و متناسب با مقتضیات آن روز بوده است. امروز بسیاری از اهالی سینما وقتی در مورد شهرک سینمایی گفت و گو می‌کنند با توجه به تغییرات مهم تکنولوژی که در سینما به وجود آمده است، قائل به این هستند که شهرک سینمایی به معنای سنتی خودش به صورتی که در تهران وجود دارد، نیاز نیست و امروز خیلی از فیلم‌ های سینمایی در سوله‌ های بزرگ مجهز به تجهیزات و فناوری ساخته می‌ شوند. پس مطالبه درست این است که ما به سمت سوله‌ های بزرگ برای پروژه‌ های سینمایی برویم. حسین زاده با اشاره به نیاز به تعریف پروژه های سینمایی از سوی بخش خصوصی  و حمایت مالی در این راستا بیان کرد: نکته دوم این است که تا زمانی که مجموعه‌ های دارای برخورداری مالی و یا بخش خصوصی، پروژه سینمایی در مشهد تعریف نکنند، مجموعه‌ های مدرن سینمایی در قالب سوله‌ها یا همان شهرک‌های سنتی سینمایی ایجاد نمی‌ شود. اگر پروژه سینمایی بزرگی در مشهد برای مثال در حوزه ساخت داستان‌ های شاهنامه یا زندگی فردوسی تعریف شود، آن زمان می‌ توان دکورهای آن را در قالب شهرک سینمایی مانند آنچه برای فیلم حضرت رسول(ص) یا سریال یوسف پیامبر(ع) ایجاد شد، در مشهد هم ساخت. لازمه آن این است که مجموعه‌ هایی مانند شهرداری، آستان قدس یا بخش خصوصی به میدان بیایند و اعلام آمادگی کنند که حاضر هستند چنین هزینه‌ هایی بکنند تا اهالی سینما هم رغبت بکنند. وی تصریح کرد: جمع‌بندی این موضوع این است که مهم‌ترین نکته چراغ سبز شهرداری و آستان قدس برای ساخت پروژه‌ های بزرگ سینمایی در مشهد با موضوعات هویتی مشهد است تا سرمایه‌ گذار رغبت پیدا کند، سرمایه‌ گذاری مشترک انجام دهد و شهرک‌های سینمایی موضوعی ساخته شود.
ساخت "تم پارک" انیمیشن؛ درخواستی جدی از سوی بخش خصوصی
مدیرکل ارشاد استان در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به این مسائل طی دو سال گذشته اقدامی عملی صورت گرفته است یا خیر؟ بیان کرد: اول باید پروژه تعریف شود. پیشنهاد خود ما این بود که ساخت پروژه‌ های زندگی ائمه و یاران‌شان در مشهد پیگیری شود و متناسب با آن شهرک‌های سینمایی مد نظر هم ساخته شود. این کار در مشهد از این جهت می‌تواند جذاب باشد که این شهر دارای حجم بالایی از زائر است و معمولا بعد از ساخت فیلم سینمایی، دکورهای آن محل بازدید می شود و محل گردشگری برای مردم خواهد بود. حسین زاده در مورد این که آیا تا به حال ایده و پیشنهادی از سوی هنرمندان حوزه سینما با شرایط این چنینی طرح شده است یا خیر، گفت: ایده در این مورد زیاد است، اما بحث سرمایه گذاری است. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار داشت: الان تنها موضوعی که به عنوان درخواست جدی از سمت بخش خصوصی مطرح است، این است که بخش خصوصی در حوزه انیمیشن درخواست "تم پارک" انیمیشن کرده است تا در کنار تولیدات انیمیشنی، فضای مفرّح برای کودکان هم تعریف شود که ما برای این موضوع از استانداری و اداره راه و شهرسازی کمک می خواهیم. علاوه بر آن، یک سوله مجهز توسط بخشی خصوصی در شهرک توس ایجاد شده است که می ‌شود فیلم برداری‌‌ها در آن جا رقم بخورد. همچنین، در حال حاضر، مجتمع آیه ها نیز فضایی را به وجود آورده است که برای ساخت فیلم های سینمایی با موضوع دفاع مقدس استفاده می شود.
10 شماره آخر