تمام قد به احترام سروهای شهید  ارتش

گفت و گوی خراسان با افشین علا و رضا اسماعیلی، شاعران نام‌آور، درباره لزوم تجلیل جامعه ادبی کشور از حماسه آفرینی پدافند هوایی

گروه ادب و هنر- شاعران و نویسندگان فراوانی در طول تاریخ ادبیات هزارساله فارسی از اهمیت وطن، علاقه به آن و دفاع از مرز و بوم دربرابر دشمنان و بیگانگان سروده‌ و نوشته‌اند. اهمیت میهن و میهن‌دوستی در ادبیات دوران معاصر به شکلی دیگر خود را نشان داد و ادیبان ایرانی در واکنش به اتفاقات و خطرات تهدیدآمیز برای کشور، داد سخن داده و دست به خلق آثار ادبی زده‌اند. در روزگار ما هم شاعران و نویسندگان وقتی پای وطن و دفاع از مرزهای آن به میان می‌آید، قلم به دست می‌گیرند و همراه با دیگر افراد جامعه از احساس خود به میهنشان می‌گویند. درپی تجاوز رژیم جنایتکار صهیونیستی به حریم هوایی ایران که به شهادت چند نفر از نیروهای فداکار پدافند هوایی ارتش منجر شد، جامعه ادبی کشور این حمله را محکوم کرد و به آن واکنش نشان داد.

نویسنده:

مترجم:



قدرت مثال‌زدنی نیروهای پدافند هوایی
افشین علا، شاعر و نویسنده شناخته‌شده که در روزهای اخیر شعرهایش در رثای شهیدان مقاومت حماس و لبنان منتشر شده‌است، در ستایش رشادت و فداکاری نیروهای پدافند هوایی ارتش کشورمان به خراسان گفت: «شایسته‌ترین پاسخ را رهبر انقلاب دادند؛ یعنی شرارت اسرائیلی‌ها نه باید بزرگ‌نمایی شود و نه کوچک‌انگاری. یک هوشمندی توامان را می‌طلبد بین مردم و مسئولان. البته تمام دنیا اذعان کردند که این حمله نمایشی و شکست‌خورده بود؛ هم پدافند نیرومند ما آن‎ها را ناکام گذاشت و هم اهدافی که توانستند مورد حمله قرار بدهند، خسارت چندانی ندید. البته این به معنای این نیست که شهادت چند نفر از ارتشی‌های رشید ما برای ما قابل اغماض باشد. ما انتقام این خون‌ها را خواهیم گرفت. مسئولان باید با درایت و صبر و حوصله بهترین راه پاسخگویی را انتخاب کنند». افشین علا همچنین در متنی که درساعات اولیه حمله اسرائیل به ایران در  کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، این‌طور نوشته‌است:
«زمانی که ما بی‌اعتنا به ترقه‌بازی‌های دشمن، آسوده در خواب بودیم یا بیدار بودیم و از سر کنجکاوی، اخبار را رصد می‌کردیم، چهار سرو  رشید ارتش ایران برای حفظ همین آسودگی خاطر، به خون خفتند. جا دارد تمام‌قد به احترام‌شان بایستیم، خاک پایشان را توتیای دیدگان کنیم و دست بازماندگان داغدارشان را ببوسیم. زبانم لال باد اگر بخواهم ضایعه‌ شهادت این پاره‌های تن را کوچک انگارم. بی‌شک در زمان مناسب، انتقام خون این جگرگوشه‌ها از دشمن جانی گرفته خواهد شد. اما شکست مفتضحانه‌‌ جلاد تل‌آویو در حملات دیشب، بار دیگر امنیت و اقتدار کم‌نظیر میهن‌مان را به ایرانیان و جهانیان ثابت کرد. کافی‌است شاخ و شانه کشیدن‌های چند هفته اخیر مقامات کودک‌کش صهیونیست را به یاد بیاوریم که وعده‌ ضربه‌ای ویرانگر و خانمان‌سوز به ایران را می‌دادند. شاید همه‌ ما باور کرده بودیم که این بار خطری بزرگ در راه است و فاجعه‌ای عظیم در کمین ماست. اما همان‌طور که رسانه‌های بیگانه هم اعتراف کردند، حملات این غده‌ سرطانی به پیکره‌ پولادین ایران اسلامی به قدری ضعیف و نمایشی بود که اسباب مضحکه افکار عمومی و اعتراض مخالفان صهیونیست نتانیاهو را فراهم ساخت. البته نکته‌ای که نباید از آن غافل بود، هوشیاری نظامیان عزیز و قدرت پدافندی آنان است که به‌موقع توانست بسیاری از این مگس‌های مهاجم را در هوا نابود کند. به دلاورمردان ارتش و سپاه دست‌مریزاد می‌گویم و در برابر عظمت ایثارشان سر تعظیم فرود می‌آورم».
لزوم خلق آثار ادبی در وصف رشادت دلیران ایرانی
​​​​​​​رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی نیز که به تازگی نشان درجه یک هنری وزارت ارشاد را دریافت کرده و در روزهای گذشته اشعاری در رثای شهید یحیی سنوار و شهید سیدحسن نصرا... سروده‌است، در گفت‌وگو با خراسان ضمن محکومیت تجاوز اسرائیل به حریم هوایی ایران و ستایش رشادت و دلیری نیروهای پدافند هوایی ارتش گفت: «جامعه ادبی و فرهنگی ما در این ایام تلاش کردند با خلق و آفرینش آثار ادبی تسلی خاطر مردم باشند و یاد شهیدان را گرامی بدارند. من هم چند اثر تقدیم کرده‌ام. امیدواریم در روزهای آینده شاعران و نویسندگان درباره رشادت دلیرمردان ارتش و سپاه و جانفشانی آن‎ها در راه وطن نیز آثار ممتازی خلق کنند.  این خون‎ها برکت خواهد داشت و به ثمر خواهد نشست و در آینده قدس شریف آزاد خواهد شد».
10 شماره آخر