بخور سرد بخریم یا گرم؟

روزهای سرد سال توأم با دردسرهایی است که یک دستگاه بخور خوب می‌‌تواند از آن‌‌ها پیشگیری کند؛ در این مطلب سراغ انواع دستگاه بخور و کاربردهای‌‌شان رفتیم

دستگاه‌‌های بخور، چه سرد چه گرم، هوا را مرطوب و با خشکی مبارزه می‌کنند و به همین دلیل یک درمان عالی برای مشکلاتی مانند خشکی بینی، خشکی پوست و احتقان هستند؛ در ادامه تفاوت‌‌های انواع دستگاه بخور و کاربردهای‌‌شان را با هم بررسی می‌‌کنیم.

نویسنده:

مترجم:

  انواع دستگاه‌‌های بخور
دستگاه‌های بخور، رطوبت را از روش‌های مختلفی وارد هوا می‌کنند و تفاوت اصلی آن‌ها هم در همین است:
1 دستگاه بخور گرم| آب را گرم می‌کند و بخار حاصل را وارد هوا می‌کند؛ این دستگاه یک فناوری گرمایشی داخلی دارد که آب را، قبل از آزادکردن بخار، می‌جوشاند. در نتیجه‌  این فرایند بخار گرم تولید می‌شود.
2دستگاه بخور سرد| غبار بسیار ریز سرد را وارد هوا می‌کند. بعضی از دستگاه‌های بخور سرد با استفاده از فناوری اولتراسونیک کار می‌کنند و بقیه‌ آن‌‌ها، فن یا فیلتر فتیله‌ای دارند.
 هر کدام چه کاربردی دارند؟
هر دوی این دستگاه‌ها علاوه بر رفع خشکی پوست، ناراحتی‌هایی مانند خشکی گلو و بینی را هم کاهش می‌دهند. در ضمن، این دستگاه‌ها احتقان بینی را هم کم می‌کنند و باعث بهبود تنفس خواهند شد؛ با این حال بخور کاربردهای بیشتری هم دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.
1 آلرژی| احتقان یکی از شایع‌ترین علایم آلرژی است. همه‌ دستگاه‌های بخور (چه سرد، چه گرم) هوا را مرطوب می‌کنند. نفس کشیدن در هوای مرطوب باعث کاهش گرفتگی بینی و تسکین علایم ناشی از تحریک سینوس‌ها می‌شود؛ اگرچه کسانی که آلرژی دارند، باید موقع استفاده از چنین دستگاه‌هایی مراقب باشند. اگر سطح رطوبت هوا، بیش از اندازه زیاد شود، تولید ریزگردهای اضافی، منجر به تکثیر باکتری و رشد کپک (رایج‌ترین محرک‌های آلرژی) خواهد شد. به همین دلیل کنترل مداوم سطح رطوبت محیط ضروری است. درخور ذکر است با استفاده از آب جوشیده (یا مقطر) و تمیز کردن روزانه‌ دستگاه بخور می‌توانید از تکثیر باکتری جلوگیری کنید. دستگاه بخور گرم، برای کسانی که به آلرژن‌های محیطی حساسیت دارند، گزینه‌ بهتری است؛ این نوع دستگاه‌ها برای تولید ذرات بخار، آب را گرم می‌کنند و بدین ترتیب آلودگی کمتری را وارد محیط می‌کنند.
2آسم| افراد مبتلا به آسم هم باید (مانند افراد مبتلا به آلرژی) در استفاده از دستگاه‌های بخور مراقب باشند. آسم در واقع حساسیت بیش از حد مجاری تنفسی‌ است که منجر به تنگی نفس می‌شود. ممکن است رطوبت، مجاری تنفسی را تحریک کند. استفاده نادرست از دستگاه‌ بخور می‌تواند منجر به رشد باکتری، کپک یا تکثیر گرد و غبار شود که همگی آن‌‌ها آسم را تحریک می‌کنند. اگر آسم دارید، قبل از خرید دستگاه بخور، با پزشک مشورت کنید؛ انجمن آسم کانادا، استفاده از هیچ یک از انواع دستگاه بخور را توصیه نمی‌کند.
3 برونشیت| برونشیت عبارت است از التهاب لوله‌های برونشیال که به ریه‌ها منتهی می‌شوند. سرفه و افزایش مخاط از اصلی‌ترین علایم این وضعیت هستند. افزایش رطوبت هوا به تسکین سرفه‌های ناشی از برونشیت کمک می‌کند. در این مورد فرقی بین دستگاه‌  بخور سرد و گرم وجود ندارد. هر دوی آن‌‌ها رطوبت محیط را افزایش می‌دهند.
4 سرماخوردگی و آنفلوآنزا|  دستگاه‌های بخور سرد و گرم با افزایش رطوبت هوا به تسکین تحریکات گلو و گرفتگی بینی کمک می‌کنند. هوای سرد و خشک، احتمال انتقال ذرات ویروس را بالا می‌برد؛ بدیهی است بالا بردن رطوبت هوا می‌تواند از ابتلا به عفونت جلوگیری کند. اگر هدف شما تسکین علایم سرماخوردگی و جلوگیری از آنفلوآنزاست و می‌خواهید بین دستگاه بخور سرد و گرم، یکی را انتخاب کنید، دست شما باز است. با این حال اگر دستگاه بخور گرم تهیه کنید، می‌توانید داروهای تنفسی موثر در بهبود گرفتگی بینی و قفسه سینه را داخل آن مخلوط کنید و از مزایای بیشتری بهره ببرید.
10 شماره آخر