تازه های مطبوعات

نویسنده:

مترجم:


فرهیختگان - تعمیق و تقویت شکاف‌های موجود در جامعه، یکی از پروژه‌های اصلی رسانه‌های فارسی‌زبان در چند سال اخیر است. در این چهارچوب، ساخت دوگانه‌های قومیتی یکی از پروژه‌های اصلی رسانه‌های فارسی‌زبان با کارفرمای صهیونیستی است. خروجی این دوگانه‌سازی‌ها قطبی کردن جامعه ایرانی، چندپاره شدن و مستعد آسیب شدن است. پیگیری پروژه مهاجرستیزی یک نتیجه واضح و مشخص دارد و آن هم این است که بالا گرفتن تبلیغات منفی علیه مهاجران افغانستانی و نفوذی خطاب کردن آن ها می‌تواند فضای جامعه را برای تمام مهاجران افغانستانی، حتی آن ها که به صورت قانونی در کشور زندگی می‌کنند، سخت کند.
هم میهن - درحالی‌که آتش جنگ در خاورمیانه به‌طور فزاینده‌ای زبانه می‌کشد، از چینی‌ها صدایی برنمی‌خیزد. در سال‌های اخیر از چین به‌عنوان یکی از بازیگران اصلیِ نظام بین‌الملل نام برده شده است، اما آن ها از صحنه بحرانی که مهم ترین منطقه نفت‌خیز جهان را در بر گرفته است، به کلی غایب‌اند.در حقیقت، چینی‌ها منافع خود را در همراه کردن جمهوری اسلامی با این فرمول می‌دانند، حال آن که جمهوری اسلامی، رابطه نزدیک با جمهوری خلق چین را در چارچوب رویارویی با آمریکا و به تبع آن، پیشبرد سیاست خاص خود در برابر اسرائیل می‌خواهد. به عبارت دیگر، هر کدام از دو کشور، انتظارشان از دیگری بازی در زمین خود است. به نظر می‌رسد چینی‌ها این انتظار را دون شأن خود می‌بینند و برای همین از ماجرا کناره گرفته‌اند تا منطق قدرت آن را به پیش ببرد. 
اعتماد - این روزنامه به قلم عباس عبدی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور که گفته بود «تصور این که با روش فعلی به جایی خواهیم رسید، دیوانگی است»، نوشت:«چرا آقای پزشکیان قدری روشن‌تر درباره جزئیات این روش دیوانگی و جایگزین آن و اقدامات انجام شده یا برنامه‌های مد نظر برای آن سخن نمی‌گویند؟ شاید تصور شود که چنین کاری مغایر با وفاق است، در این صورت معلوم خواهم شد که هیچ وفاقی در تحلیل و اجرا شکل نگرفته است. نکته مهم این است که از منظر بیرونی و به عنوان یک ناظر، تغییر چندانی در روش‌های جاری دیده نمی‌شود. 


10 شماره آخر