شاهکار فضایی 25 ساله های ایرانی

ماهواره های کوثر و هدهد که به لحاظ مشخصات فنی از بهترین ماهواره‌‌ها و هنر دانشمندان جوان ایرانی هستند، نخستین حرکت جدی بخش خصوصی در صنعت فضایی کشور و از این جهت یک نقطه عطف به شمار  می آیند. این ماهواره ها جمعه در فضای معنوی و متبرک پرچم گنبد حرم مطهر رضوی برای پرتاب به فضا عازم روسیه شدند. ویژگی های این ماهواره ها چیست؟ 

نویسنده:

مترجم:

صادق غفوریان
calture@khorasannews.com
سال 1403 را باید از سال های پیشرو در پرتاب های ماهواره ای دانست؛ از دستاوردهای جدید همچون ماهواره چمران یک که با ماهواره بر ایرانی قائم به مدار پرتاب شد تا توسعه صنعت فضا در بخش غیر دولتی که بنا داریم در این گزارش از آن بگوییم.
کوثر و هدهد آماده پرتاب
ماهواره‌های ایرانی «کوثر» و «هدهد» که ساخت یک شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی‌اند، برای پرتاب به مدار زمین جمعه 20 مهر به کشور روسیه ارسال شدند. پرتاب این ماهواره‌ها یک نقطه عطف در تاریخ صنعت فضایی ایران است چراکه نخستین حرکت جدی بخش خصوصی فضایی ایران محسوب می‌شود.
ماموریت های کشاورزی و مخابراتی
ساخت ماهواره سنجشی «کوثر» از سال 1398 آغاز شده بود و ماهواره «هدهد» نیز که حاصل بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته به‌کاررفته در «کوثر» است، در مدت زمان کم و تنها در یک سال طراحی و ساخته شد. اما ماموریت این دو ماهواره که این روزها مقدمات ارسال به مدار زمین را طی می کنند، چیست؟ در پاسخ باید گفت، ماهواره کوثر یک ماهواره سنجشی با وضوح تصویر بالاست که برای کاربردهای متنوعی از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران طراحی شده است. تصاویر باکیفیت تهیه‌شده توسط این ماهواره، امکان پایش دقیق تغییرات محیطی، شناسایی مناطق آسیب‌دیده بر اثر بلایای طبیعی و برنامه‌ریزی بهتر برای توسعه پایدار را فراهم می‌کند. از جمله ویژگی‌های کلیدی این ماهواره می‌توان به وضوح تصویر بالا، کاربردهای متنوع و ساخت داخلی آن اشاره کرد.
همچنین ماهواره هدهد یک ماهواره کوچک با کاربردهای ارتباطی است که برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی ماهواره‌ای و اینترنت اشیا طراحی شده است. این ماهواره می‌تواند در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور که دسترسی به شبکه‌های ارتباطی زمینی محدود است، خدمات ارتباطی ارائه دهد. از جمله ویژگی‌های کلیدی این ماهواره می‌توان به ابعاد کوچک، کاربردهای ارتباطی و مناسب بودن آن برای مناطق دورافتاده اشاره کرد.
دانشمندان با میانگین سنی 25 سال 
نکته حائز اهمیت در تولید ماهواره های کوثر و هدهد، حضور فعال و موثر دانشمندان جوان هواوفضای ایران است که شور جوانی را با توان و خلاقیت منحصر به فرد ایرانی در پیشبرد صنعت فضایی کشورمان به منصه ظهور رسانده اند و مهم است که بدانیم این دو دستاورد بزرگ توسط گروهی از جوانان ایرانی با میانگین سنی 25 سال در یک شرکت فناور ایرانی بخش خصوصی به ثمر نشسته است.



​​​​​​​
متبرک به عطر و پرچم رضوی

جالب است بدانیم که روز جمعه و پیش از ارسال ماهواره های کوثر و هدهد به روسیه برای پرتاب به مدار زمین، خادمان حضرت امام علی‌بن موسی الرضا(ع) به‌همراه دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی، با پرچم متبرک گنبد حرم امام رئوف علی ابن موسی الرضا(ع) در شرکت دانش‌بنیان سازنده این ماهواره ها حاضر شدند و عطر و نام بلند رضوی را در فضای این شرکت گستراندند.
کوثر، فصل نوینی در ماهواره های ایرانی
اما بخوانیم از روایت دکتر حسین شهرابی فراهانی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امید فضا که این دوماهواره را دیروز آماده پرتاب کرده اند. شهرابی با ابراز این که این ماهواره از لحاظ مشخصات فنی، یکی از بهترین ماهواره‌‌هایی است که طراحی و ساخته شده است، گفت: امیدواریم که در عمل نیز، نتایج مثبتی از این ماهواره بگیریم. در سال پایانی ساخت ماهواره کوثر، ماهواره هدهد را با تجربه ماهواره کوثر شکل دادیم که یک ماهواره مخابراتی اینترنت اشیاست که ماهواره هدهد از زمان تعریف تا زمان پرتاب فقط  یک سال زمان برده است.
نقطه عطف در صنعت فضایی
بی شک باید اظهار کرد، پرتاب ماهواره‌های کوثر و هدهد، یک نقطه عطف در تاریخ صنعت فضایی ایران است چراکه نخستین حرکت جدی بخش خصوصی فضایی ایران محسوب می‌شود؛ این دستاورد نشان می‌دهد که ایران با تکیه بر دانش و توانمندی جوانان خود، می‌تواند در عرصه فناوری‌های پیشرفته به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.
10 شماره آخر