در مراسم تودیع و معارفه استاندار مطرح شد

5 ماموریت وزیر کشور برای استاندار خراسان رضوی

نویسنده:

مترجم:

عکس :میثم دهقانی​​​​​​​حمیدرضا حلاجیان- مراسم تودیع و معارفه استاندار خراسان رضوی با حضور وزیر کشور و جمعی از مدیران ملی و استانی برگزار شد. به گزارش «خراسان رضوی»، در این مراسم اسکندر مومنی وزیر کشور، با تاکید بر این که اصلی ترین اولویت مسئله اقتصاد و معیشت است، به استاندار جدید توصیه کرد وفاق را در همه بخش ها تعمیم دهد. وی درباره مشکلات حاشیه نشینی و اتباع غیر مجاز و همچنین توسعه زیرساخت های استان نیز دستور رسیدگی داد.
در این مراسم که صبح روز گذشته در ساختمان برج سپید برگزار شد،  اسکندر مومنی وزیر کشور با اشاره به این که به صراحت اعلام می‌کنم که تمام انتخاب های استانداران اکنون بر اساس روند تعیین شده بوده است، درباره روند انتخاب استانداران توضیح داد وبا بیان این که با نماینده ولی‌فقیه در استان و تولیت آستان قدس رضوی درباره انتخاب استاندار خراسان رضوی مشورت داشتیم، اظهار کرد: آن ها گفتند هیچ گزینه ای نداریم و لازم می دانیم از دولت حمایت کنیم؛ در مجموع پیشنهادهایی برای استان خراسان رضوی ارائه شد و از میان این پیشنهادها، آقای مظفری انتخاب شدند. 
مومنی با اشاره به این که اصلی‌ترین اولویت ما در این مقطع چنان چه رهبر نیز به آن اشاره کردند، موضوع اقتصادی و معیشتی است، افزود: مردم باید این تغییر را در زندگی و معیشت و نوع نگاه مسئولان در عمل ببینند که یک شاخص دارد. برای پیشرفت اقتصادی هیچ گریزی نیست جز این که به بخش خصوصی و کسب‌وکار تولید توجه کنیم. رشد و پیشرفت اقتصادی در هیچ کشور رخ نمی‌دهد مگر این که تمام فکر و ذهن بخش خصوصی آن معطوف به تولید باشد و در پیچ‌وخم اداری خسته نشود.
وی ادامه داد: ظرفیت مهم استان وجود آستان مقدس امام رضا(ع) است و ظرفیت‌های مهم دیگری در استان وجود دارد که برای پیشرفت و توسعه استان باید از آن ها استفاده کرد. فرصت‌هایی مانند شرایط ترانزیتی، ظرفیت عظیم معادن، حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر ظرفیت های بسیار بزرگی است که سبب تعالی استان می‌شود.

موانع توسعه استان
وزیر کشور در مقابل آسیب ها و موانع مهم در استان را برشمرد و بیان کرد: توسعه و گسترش حاشیه‌نشینی، کم‌آبی، ضعف زیرساخت به‌ویژه زیرساخت ارتباطی وجود دارد، اگر از ظرفیت ترانزیت استفاده شود باید این زیرساخت توسعه داده شود. باید از مجموعه فرصت‌ها استفاده و بر چالش ها غلبه کرد. حاشیه‌نشینی و اتباع موضوع مهم دیگر استان است که باید رسیدگی شود.
وی با اعلام این که  استانداران جدید پس از گذشت یک سال از انتصاب و فعالیت آنان بر اساس شاخص‌هایی ده گانه‌ ارزیابی خواهند شد، افزود: مهم ترین توصیه من و رئیس جمهوری به استانداران به ویژه آقای مظفری این است که وفاق ملی و همدلی برای همه بخش‌های جامعه نیاز است که رئیس جمهوری تعهد به این شعار را در راس دولت به شکل صادقانه در انتخاب اعضای کابینه نشان دادند و باید آن را به همه بخش‌ها تعمیم داد.

بدون تردید مردم سرمایه اصلی نظام و کشور هستند
در این مراسم استاندار جدید خراسان رضوی نیز با بیان این که بدون تردید مردم سرمایه اصلی نظام و کشور هستند، گفت: محور اول برنامه‌های من پاکدستی، جدیت، پشتکار، مردم‌داری و خدمت صادقانه به مردم است. خدمت صادقانه به مردم وظیفه مهم و اساسی ماست.
غلامحسین مظفری عنوان کرد: برای ایجاد فضای وفاق و همدلی تلاش خواهیم کرد. بر اساس شعاری که دکتر پزشکیان داشتند و رهنمودهای رهبر تلاش خواهیم کرد انسجام و وفاق در استان داشته باشیم. از نیروهای با تجربه، توانمند و با باور داشتن به چارچوب و گفتمان دولت استفاده می‌کنیم. تلاش دارم اتاق فکر تخصصی داشته باشیم و مبنای تصمیم‌گیری ما خروجی این اتاق فکرها باشد. پارلمان زنان یکی از بحث‌هایی است که امیدوار هستیم بتوانیم در استان تشکیل دهیم. از معاونت‌های استانداری درخواست داریم تلاش کنند با معاونان ادوار قبل از خود جلسه بگذارند که این خود اتاق فکر می‌شود. استاندار خراسان رضوی با بیان این که  استانداری به عنوان نماینده دولت باید حداقل جلسات را داشته باشد و هر دستگاهی مشکلات خود را حل کند، افزود: متأسفانه باب شده که اگر مدیران کار نکنند، کسی کاری به آن‌ها ندارد، اما این تفکر نباید در ذهن مدیر باشد. باید رویکردمان را عوض کنیم که اگر کسی کار کرد، کمکش کنیم. من به عنوان نماینده عالی دولت حتماً پشتیبان مدیران سالم، باشهامت و شجاع در حل مسائل مردم هستم. 
مظفری در خصوص ارتقای زیرساخت ها نیز گفت: باید از سرمایه‌گذاران واقعی حمایت کنیم، وظیفه حاکمیت و بنده تامین زیرساخت است باید آزادراه به مرز داشته باشیم؛ قطار سریع‌السیر سال‌ها در دستور کار است و باید به آن رسیدگی شود. ما زیرساخت فراهم می‌کنیم اما نوع نگاه به توسعه مهم است. امروز باید نگاه اقتصادی به نگاه سیاسی اولویت‌ داشته باشد، باید در این نگاه سیاست به اقتصاد یارانه دهد و نگاه ما درآمدی برای استان باشد نه نگاه هزینه‌ای. وی افزود: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا سهم مناسب بودجه را داشته باشیم. گردش مالی اقتصاد غیررسمی در مرز دوغارون ۳ برابر بودجه استان است، ما می‌توانیم این جا صندوق توسعه راه بیندازیم. موضوع مهم دیگر سهم استان از تسهیلات بانکی است که باید به این موضوع رسیدگی شود. از رئیس‌جمهور خواستم به استان خراسان رضوی اختیارات دهند و قرار شد مجموعه پیشنهادهایی تنظیم کنیم و ظرف یک ماه به دولت ارائه دهیم.

وفاق یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای حل مشکلات است
استاندار سابق خراسان رضوی نیز در این مراسم ضمن اشاره به شعار وفاق، عنوان کرد: وفاق یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای حل مشکلات است. باید در فکر و عمل مسئولان، وفاق جاری باشد. مبادا شعار وفاق بدهیم و در میدان عمل همدل نباشیم. موقع ارزیابی، برای زحماتی که برای این کشور و نظام کشیده شده، ارزش قائل باشیم. گاهی کلماتی به کار می‌رود که من متأثر می‌شوم. این که یک مسئول در توصیف خدمات انجام‌شده در گذشته، از کلمه «خیانت» استفاده کند، خیلی جای تأسف دارد؛ گاهی اعلام می‌شود آمار‌ها خلاف واقعیت است. ممکن است بر اثر غفلت باشد، اما عامدانه نیست. یعقوبعلی نظری در پایان ضمن تشکر از شخصیت های ملی و استانی بیان کرد: استان ما به این معروف بود که همه مشغول کار و خدمت هستند. از آیت‌ا... علم‌الهدی و همچنین از اعضای شورای تأمین و تولیت آستان قدس رضوی نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.
حجت‌الاسلام والمسلمین زرندی رئیس کل دادگستری استان نیز در این مراسم  ضمن قدردانی از اقدامات رئیس جمهور بابت تشکیل دولت وفاق ملی بیان داشت: حمایت از استاندار جدید خراسان رضوی به منظور کسب موفقیت در حوزه‌های مختلف و پیشبرد امور ضروری است و دستگاه قضا حمایت لازم را خواهد کرد.
زنگنه رئیس مجمع نمایندگان استان هم با تاکید بر این که دکتر مظفری مورد تایید دو قوه مجریه و مقننه است و انتظار داریم از همه ظرفیت معنوی استان برای پیشبرد اهداف بهره ببرد، اظهار کرد: شعار وفاق رئیس‌جمهور مبارک است. وفاق یعنی تمرکز بر نقاط اشتراک و خروج از مسیر بسته سیاسی‌بازی و تاکید بر دایره فراخ شایسته‌سالاری. تاکید بر سلوک، روش و منش اهداف وفاق است. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی امیدواریم این مسیر در خراسان رضوی ادامه پیدا کند.

در حاشیه 
* برگزاری این مراسم همراه با حواشی قابل توجهی بود، از جمله حضور بسیار گسترده افراد در مراسم، به نوعی که تا قبل از ساعت 9 تمام ظرفیت سالن بزرگ محل برگزاری پر شد و افراد زیادی مجبور به پیگیری مراسم به صورت ایستاده بودند. دیگر حاشیه این جلسه که تقریبا 5 بار اتفاق افتاد، صحبت افرادی بود که در صدد بودند با صدای بلند نظر خود را له یا علیه استاندار جدید و سابق اظهار کنند، البته به دلیل عدم همراهی حضار مجبور بودند خودشان حرفشان را تمام کنند.
* اگرچه اصلا مرسوم نیست در این گونه مراسم حضار از چارچوب رسمی جلسه خارج شوند اما از ابتدای جلسه، جو متفاوت حاکم بود به طوری که هنگام صحبت مظفری سالن چندین بار در حمایت از او غرق در تشویق های طولانی شد!
10 شماره آخر