اوج‌نشینی با موسیقی «عقاب‌ها» پس از 40 سال

نویسنده:

مترجم:

الهه آرانیان
calture@khorasannews.com

 دوستداران موسیقی دهه‌هاست که با آثار موسیقایی استاد مجید انتظامی خاطره ساخته‌اند؛ آثاری که در ذهن و جان مخاطبان ماندگار شده‌است. این آهنگ ساز برجسته موسیقی ایران که امسال 77 ساله می‌شود، در فاصله دو ماه، دو آلبوم از موسیقی متن فیلم‌های سینمایی «بازمانده» و «عقاب‌ها» را به صورت دیجیتال منتشر کرد و در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. آلبوم موسیقی فیلم تاثیرگذار «بازمانده»، پس از 30 سال در مرداد ماه و آلبوم موسیقی فیلم تحسین‌برانگیز «عقاب‌ها» نیز پس از 40سال در مهرماه منتشر شد. سال گذشته نیز دو آلبوم موسیقی سریال‌های «آواز مه» و «کلاه پهلوی» به آهنگ سازی مجید انتظامی منتشر شده بود. در ادامه جزئیات بیشتری از آلبوم‌های تازه منتشرشده را می‌خوانید.

کارنامه متنوع موسیقایی استاد انتظامی
مجید انتظامی تا به حال برای بیش از 80 اثر سینمایی، موسیقی متن ساخته‌است؛ فیلم‌هایی که در میانشان، آثار شاخص سینمای دفاع مقدس از جمله «دوئل»، «بوی پیراهن یوسف» و «از کرخه تا راین» به چشم می‌خورد. فیلم سینمایی «سفر سنگ» که در سال 1356 ساخته شد، اولین فیلمی بود که انتظامی برایش موسیقی متن ساخت. «مجنون»، محصول سال 1402 آخرین فیلمی است که تاامروز با موسیقی متن انتظامی همراه شده‌است. این آهنگ‌ساز،برای مجموعه‌های تلویزیونی «تنهاترین سردار»، «مردان آنجلس»، «آواز مه»، «محاکمه»، «شیخ بهایی» و «کلاه‌پهلوی» هم موسیقی ساخته‌است. علاوه بر این‌آثار، سمفونی‌های «ایثار»، «مقاومت»، «انقلاب اسلامی»، «خرمشهر»، «این فصل را با من بخوان»، «صلح» و «کارون» نیز از ساخته‌های این آهنگ‌ساز شاخص است. مجید انتظامی درکنار حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی با دریافت 4سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم از جشنواره فیلم فجر، برنده بیشترین سیمرغ بلورین است. او همچنین برای دو فیلم «از کرخه تا راین» و «راز خنجر» موفق به دریافت دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر شده‌است. انتظامی در جشن خانه سینما هم برای ساخت موسیقی دو فیلم سینمایی «نورا»، محصول سال 1381 و «دیوانه‌ای از قفس پرید»، محصول سال 1382 تندیس زرین بهترین موسیقی متن فیلم را از آن خود کرده‌است. مجید انتظامی در هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال 1389 به عنوان چهره ماندگار انتخاب شد و در سال 1393 عنوان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد.
​​​​​​​موسیقی  «عقاب‌ها» و عملیات نجات یک خلبان
فیلم سینمایی «عقاب‌ها» با محوریت دفاع مقدس به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال 1363 ساخته شد. این فیلم با 21سال اکران عمومی، رکورددار طولانی‌ترین اکران و پرمخاطب‌ترین فیلم سینمای ایران است. «عقاب‌ها» روایت نجات خلبانی ایرانی به نام یدا... شریفی‌راد به دست کردهای عراقی و انتقال او به ایران است. سعید راد، جمشید هاشم‌پور، رضا رویگری و بهزاد رحیم‌خانی ازجمله بازیگران این فیلم هستند. حالا پس از 40سال آلبوم موسیقی متن این فیلم به آهنگ سازی مجید انتظامی در 22 قطعه به صورت دیجیتال منتشر شده‌است. مجید انتظامی درباره ساخت موسیقی «عقاب‌ها» این‌طور گفته‌است: «موسیقی این فیلم را من و آقای خانزادی، صدابردار و تهیه‌کننده پشت میز تدوین ساختیم. خیلی چیزها را هیچ‌کس نمی‌داند. آن زمان اصلا نمی‌خواستند برای «عقاب‌ها» آهنگ بسازند. هیچ‌کس به من نگفت این‌جایی که مثلا وارد آن روستای کردنشین می‌شویم، باید لحن موسیقی عوض شود و رنگ و بوی این محل را بگیرد یا وقتی خلبان روی هوا می‌چرخد، جنس سازهایش باید آهنی باشد. شما برای پرسوناژهایی که کارهای مختلف در یک فیلم دارند، سازهای مختلف باید انتخاب کنید. البته اگر برای خلبانی که در حال سقوط است، پیانو هم بگذاری، هیچ‌کس به شما هیچ‌چیز نمی‌گوید».
مظلومیت مردم فلسطین به روایت موسیقی «بازمانده»
فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی سیف‌ا... داد، یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌ها با موضوع فلسطین و مقاومت مردم آن است. سیف‌ا... داد، فیلم نامه «بازمانده» را بر اساس داستانی از غسان کنفانی، نویسنده مشهور فلسطینی نوشته‌است. این فیلم در سال 1374 جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. موسیقی تاثیرگذار «بازمانده» را مجید انتظامی ساخته که حالا پس از 30 سال آلبوم آن در 23 قطعه به‌صورت دیجیتال منتشر شده‌است. این آهنگ ساز درباره ساخت موسیقی «بازمانده» گفته‌است: «سیف‌ا... داد، اصرار داشت تِم کار خیلی عربی نباشد. او یک موسیقی کلاسیک می‌خواست که آن حالت را بیان کند. کار را با رایانه ضبط می‌کردیم و بعد از گذاشتن روی فیلم، کارگردان نظراتش را می‌گفت و اگر راهی برای بهتر شدن داشت، آن را انجام می‌دادم و کار را در استودیو ضبط می‌کردیم. تیتراژ اول را با نی ضبط کردیم، اما سیف‌ا... داد دوست نداشت از نی واقعی استفاده کنیم و به علت این که خیلی عربی می‌شد، خواست با دستگاه انجام شود. در اصل موسیقی که در استودیو ضبط کرده بودیم، نی ضبط شده با دستگاه را روی آن گذاشتیم. قرار بود موسیقی تکه‌تکه باشد و از تصاویر گذر کند که خوشبختانه روی فیلم هم خوب چفت شد. آن موقع یک دستگاه سیتی سایزر کوچک داشتم و با اندازه گرفتن پلان‌ها سعی می‌کردم، موسیقی سر موقع عوض شود. سیف‌ا... داد هم وسواس زیادی داشت و تأکید می‌کرد ساز همان جایی بیاید که باید بیاید. هر کدام از موسیقی‌هایی که برای فیلم ساخته‌ام، پنج، شش بار نوشته و پاره شده است و به جایی رسیده که حس من و کارگردان به هم نزدیک شده تا توانستیم آن را در استودیو ضبط کنیم».
10 شماره آخر