ویتامین B12، دشمن خستگی

نویسنده:

مترجم:

​​​​​​​احساس کمبود انرژی می‌کنید؟ شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که ویتامین B12 کافی دریافت نمی‌‌‌کنند. البته به توصیه متخصصان اولین قدم برای تشخیص این موضوع مراجعه به پزشک یا متخصص است.
نحوه عملکرد ویتامین B12| به گزارش «مرکز مکمل‌های غذایی موسسه ملی بهداشت»، ویتامین B12‌ ماده مغذی یا خانواده مولکول‌هایی به نام کوبالامین است که در ساختارش یونی از عنصر کبالت دارد که در سلامت خون و سلول‌های عصبی بدن و همچنین در ساخت دی‌ان‌ای، ماده ژنتیکی سلول‌ها، موثر است. B12 همچنین از کم‌خونی مگالوبلاستیک، که نوعی بیماری خونی و عامل احساس خستگی و ضعف است، جلوگیری می‌کند.
نشانه‌های کمبود ویتامین B12| به گزارش وب‎سایت فُرچون (Fortune)، کمبود ویتامین B12 علاوه بر ضعف و خستگی، نشانه‌های دیگری هم دارد که عبارت‎اند از: پوست رنگ پریده، تپش قلب، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ناباروری، سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها به‌دلیل مشکلات عصبی، بی‌تعادلی، افسردگی، گیجی، حافظه ضعیف و دردهای دهانی.
نیاز روزانه ویتامین B12| هر فرد بسته به سنش به مقدار مشخصی از B12 نیاز دارد. این مقدار روزانه از ۰.۵ میکروگرم در نوزادان شروع می‌شود و به ۲.۴ گرم در نوجوانان و بزرگ‎سالان می‌رسد. این مقدار در زنان باردار و مادران شیرده بیشتر و به ترتیب ۲.۶ و ۲.۸ میکروگرم است.
مواد غذایی حاوی B12| B12 در طیف گسترده‌ای از مواد غذایی حیوانی یافت می‌شود، زیرا باکتری‌های روده آن را تولید می‌کنند و سپس طی زمان در بافت ماهیچه‌ای بیشتر حیوانات گیاه‌خوار مانند ماهی، گاو، مرغ و برخی صدف‌ها انباشته می‌شود. B12 از طریق مصرف مواد غذایی حیوانی مانند گوشت یا محصولات لبنی جذب می‌شود.
10 شماره آخر