«شام ایرانی» مافیایی!

فصل جدید مسابقه سعید ابوطالب که پس از 4سال به نمایش خانگی آمده، چه تغییرات منفی یا مثبتی دارد؟

نویسنده: مائده کاشیان

مترجم:

سعید ابوطالب پس از تولید آخرین فصل مسابقه «شام ایرانی» در سال 98، تمرکزش را بیشتر بر ساخت مسابقات مافیا گذاشت. این کارگردان پس از  فصل سوم مسابقه «پدرخوانده» سراغ ادامه «شام ایرانی» رفت. هرچند که در این مهمانی شام نیز از فضای مافیا جدا نشده است. فصل جدید «شام ایرانی» پس از چهارسال، از دیروز به نمایش خانگی آمد و دور جدید رقابت چهره‌ها در این مهمانی شام آغاز شد. ساختار کلی مسابقه مانند سابق است، اما جزئیات آن تغییراتی کرده که بعضی از این تغییرات به نفع «شام ایرانی» بوده و بعضی اتفاقات جدید نیز نتیجه مثبتی به همراه نداشته است. فصل جدید این مسابقه چه تغییرات مثبت یا منفی داشته است؟
گروه خانم‌ها و آقایان با حضور خانواده
مسابقه «شام ایرانی» از همان فصل اولیه که توسط بیژن بیرنگ ساخته شد و فصل‌هایی که سعید ابوطالب کارگردانی کرد، با شرکت دو گروه مجزای خانم‌ها و آقایان ساخته شد، اما فصل جدید برای اولین‌بار با حضور زوج‌ها و خانواده‌ها، با شرکت گروه‌هایی متشکل از چهره‌های خانم و آقا جلوی دوربین رفته است. بنابراین با توجه به ترکیب گروه اول، در کنار خانواده امیرسلیمانی کمند و سپند و همچنین عروس این خانواده مونا کرمی، شاهد حضور زوج امیرعلی نبویان و بهار نوروزپور در کنار الیکا عبدالرزاقی و حدیث میرامینی بودیم. خانوادگی شدن فضای مسابقه، این فرصت را به سازندگان داده است تا رقابت با حضور آقایان و خانم‌ها در یک گروه برگزار شود.
یک مهمان ناخوانده
یکی دیگر از تغییرات «شام ایرانی» در فصل جدید، حضور سرزده یک چهره مشهور در مسابقه است. این مهمان ناخوانده جزو مهمانان اصلی رقابت نیست و پیش از شروع مهمانی، به خانه میزبان می‌آید. مهمان سرزده قسمت اول، امیر کربلایی‌زاده بود. او هنگامی که کمند امیرسلیمانی مشغول آماده کردن شام بود، به خانه میزبان آمد تا به قول خودش بر کار امیرسلیمانی نظارت کند. کربلایی‌زاده با شوخی و خنده سعی کرد در کار میزبان اختلال ایجاد کند. این اتفاق چالش‌هایی برای میزبان به وجود آورد و تنوعی در فضای مسابقه ایجاد کرد.
مافیایی شدن مهمانی شام
یکی از نقاط ضعف مسابقه در قسمت اول، تلفیق بازی مافیا با «شام ایرانی» بود. در بخشی از قسمت اول زمانی که مهمانان دور هم جمع شدند، امیرعلی نبویان در نقش راوی و مجری مسابقه مافیا فرورفت و شرکت‌کنندگان مسابقه با هم مافیا بازی کردند. «شام ایرانی» مسابقه مستقلی است و بازی مافیا نیز تا به حال در قالب مسابقات مختلف تولید شده و مخاطب بارها شاهد این بازی بوده است، بنابراین لزومی ندارد در مسابقه‌ای مانند «شام ایرانی» نیز بازی مافیا انجام شود. بهتر است این چالش که مهمانان تا پیش از شام چطور سرگرم شوند، به میزبان و ایده‌های خلاقانه او سپرده شود.
طراحی نامناسب یک ایده خوب
​​​​​​​در فصل جدید «شام ایرانی» علاوه بر شرکت‌کنندگان، دو داور حرفه‌ای نیز پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر را ارزیابی می‌کنند و به میزبان امتیاز می‌دهند. از آن‎جایی که ممکن است شرکت‌کنندگان به دلیل رفاقت، دوستی، فضای سرگرم‌کننده مسابقه و از همه مهم‎تر نسبت خانوادگی با میزبان، بسیار خوش‎بینانه امتیاز بدهند و در نتیجه رقابتی ایجاد نشود، حضور داور در «شام ایرانی»، این رقابت را جدی و چالش‌برانگیز می‌کند. البته ناگفته نماند که از این ایده به درستی در مسابقه استفاده نشد. در حالی که مهمانان برای صرف شام دور میز نشسته بودند، دو داور مسابقه در فضای نشیمن حضور داشتند. حضور داوران در فضای نشیمن و غیر از یک فضای مستقل و مخصوص، آن هم در حالی که مهمانان دور میز سرگرم معاشرت خودشان بودند، مانند یک وصله نچسب بود! این طراحی برای حضور داوران، میزبان را نیز سردرگم کرده بود و نظم مهمانی را بر هم زده بود. بهتر بود داوران در آیتمی مستقل، غذا را ارزیابی و نکات‌شان را مطرح می‌کردند تا آداب میزبانی برای آن‌ها و مهمانان اصلی به خوبی رعایت شود.
و باز هم الیکا عبدالرزاقی
مسابقه «شام ایرانی» هم مانند بسیاری از برنامه‌ها و مسابقات دیگر، ترکیب جدید و متفاوتی از شرکت‌کنندگان نداشت، اما بیشتر از همه حضور تکراری الیکا عبدالرزاقی در مسابقه به چشم می‌آید. این بازیگر اواخر سال 1402 با مسابقه «اسکار» در نمایش خانگی دیده شد و امسال با فصل سوم مسابقه مافیایی «پدرخوانده» در این مدیوم دیده شد. او به تازگی با مسابقه «جوکر» نیز در نمایش خانگی حاضر بود و حالا با «شام ایرانی» بازگشته است.
10 شماره آخر