تازه های مطبوعات

نویسنده:

مترجم:

فرهیختگان-علی‌رغم این که مرسوم بود شورای نگهبان پس از ارسال لوایح و طرح‌های مختلف، در رابطه با تأیید و ردشان موضع‌گیری صریح و شفافی داشته باشد اما برایند کلی و مواضع اتخاذشده این بار در رابطه با لایحه حجاب دارای ابهام و دوپهلوست و شفافیت لایحه را به عهده نمایندگان محول کرده‌اند، از سمتی نمایندگان مجلس در رابطه با ابلاغ این لایحه گفت و گو می‌کنند و در سمت دیگر ماجرا ترجیح شورای نگهبان این است که سرنوشت لایحه از سوی خود مجلس شفاف شود.
جمهوری اسلامی - یکی از خطرناک‌ترین مطالبی که در کشور ما تبلیغ می‌شود این است که استقبال از جنگ به معنای شجاعت است و تلاش برای جلوگیری از جنگ نوعی ترس را در خود دارد.نباید ذره‌ای تردید کرد که جنگ، شر است و همه باید تلاش کنند کشور وارد جنگ نشود. در شرایط احساسی کنونی که عده‌ای بر طبل جنگ می‌کوبند، صلح‌خواهی و تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ، عین شجاعت است و کسانی که برای وارد کردن کشور به جنگ تلاش می‌کنند، نه‌ تنها از شجاعت بویی نبرده‌اند بلکه این کلمه پرمحتوا و ارزشمند را با «تهور» که برخلاف معیارهای عقلی وارد مهلکه شدن است، اشتباه می‌گیرند.
کیهان - کاری که اسرائیل در رابطه با شهادت یحیی سنوار در باریکه غزه انجام داد در نهایت این بود که عنصر «خون‌خواهی» را به عناصر مقاومتی در غزه اضافه کرد. یعنی از این پس نیرو‌های جهادی فلسطین مطالبه تازه‌ای از رژیم پیدا کرده و برای استیفای آن وارد صحنه می‌شوند.
ایران - واقعیت این است که در وضعیت امروز ایران، دست دولت -هر دولتی - برای ایجاد تحول ملموس و ساختاری باز نیست. علت این باز نبودن دست را باید در ناترازی‌های حوزه‌های گوناگون جست و جو کرد. علاوه بر ناترازی حوزه انرژی -اعم از بنزین، برق یا گاز- یا ناترازی در آب، در حوزه بانکی و کسری بودجه هم ناترازی‌های ساختاری وجود دارد.» همچنین نوشت: « اما به این معنی نیست که مردم نباید انتظار یا مطالبه‌ای داشته باشند.»
10 شماره آخر