هشدار! قاتل بی رحم در کمین

همزمان با هشدار هواشناسی درباره کاهش شدید دمای هوا، گریزی به آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن زدیم و اصول و قواعد ایمنی نصب وسایل گرمایشی را مرور کردیم

نویسنده: وحید تفریحی

مترجم:

 گول هوای گرم امروز و روزهای اخیر را نخورید؛ کاهش شدید و سریع دمای هوا آن طور که رسانه ها و هواشناسی اعلام کرده اند با ورود سامانه فوق سرد اسکاندیناوی به کشورمان
 پیش بینی شده و برای مشهد نیز احتمالا از فردا شاهد وقوع این کاهش جدی دما و سرمای شدید باشیم. طبق پیش بینی ها، دمای هوای مشهد روز سه شنبه در گرم ترین حالت ممکن 17 درجه خواهد بود یعنی کاهش حدود 13 درجه ای هوا نسبت به هوای روز یک شنبه! البته در سردترین زمان هم دما به 9 درجه خواهد رسید. این وضعیت در روزهای بعد از آن هم ادامه دارد و بالاخره پای سرما به هوای مشهد باز شد و احتمالا این وضعیت ادامه دار خواهد بود. از همین رو بسیاری از خانواده ها، نصب وسایل گرمایشی در منازل را آغاز کرده اند و در همین روزها و شرایط است که پای یک قاتل بی رحم به خانه ها باز می شود؛ قاتلی که هم نامرئی است و هم خاموش! مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر به خصوص در زمان های ورود به فصول سرد و در هنگام نصب وسایل گرمایشی است، استفاده از بخاری ها و لوله های بخاری غیراستاندارد، بی توجهی به اصول نصب صحیح بخاری و اطمینان حاصل کردن از خروج کامل گاز مونوکسید کربن از مسیر لوله ها یکی از پرتکرارترین اشتباهاتی است که پای این قاتل بی رحم را به خانه ها باز می کند. به گزارش «خراسان رضوی»، در این گزارش ابتدا گریزی به آمار پزشکی قانونی از مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در استان خواهیم زد تا این تلنگر زده شود که سایه این قاتل نامرئی نزدیک تر از هر زمانی است و در ادامه به مرور اصول ایمنی برای جلوگیری از بروز این گونه حوادث تلخ خواهیم پرداخت.
یک لحظه غفلت و تمام!
هوا سرد شده، تقریبا اوایل آبان است و مرد جوان به اصرار همسرش قبل از خروج از خانه برای عزیمت به محل کار اقدام به نصب بخاری می کند؛ با عجله ، بدون دقت و حتی بدون ذره ای حساسیت نسبت به رعایت اصول ایمنی. دقیقا همین لحظه فرصتی است برای ورود قاتل نامرئی و رقم خوردن یک حادثه تلخ. مرد عصر وقتی به خانه برمیگردد دیگر همسرش نفس نمی کشد و مونوکسید کربن کار خودش را کرده است. بعد از بررسی های آتش نشانی هم مشخص می شود که عامل نشت گاز مونوکسید کربن، بی دقتی در نصب لوله بخاری است. به همین سادگی و البته تلخی. این روایت واقعی است و البته طی سال های اخیر هم پرتکرار. بررسی داده های پزشکی قانونی کشور از مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با مونوکسیدکربن یا گازگرفتی در استان خراسان رضوی نشان می دهد که طی سال گذشته قاتل خاموش جان 59 نفر از هم استانی های ما را گرفته است؛ یعنی هرماه حدود 5 قربانی! طی سال گذشته از مجموع این 59 قربانی قاتل خاموش، 40 نفر مرد و 19 نفر زن بوده‌اند.
سومین استان در بیشترین قربانی
بررسی آمار دیگر استان های کشور در این سال نشان می دهد که استان خراسان رضوی در سال 1402 بعد از تهران و اصفهان، سومین استان با بیشترین قربانی قاتل خاموش در کشور بوده است. البته مقایسه آمار مرگ و میرهای سال 1402 در استان با سال قبل از آن از کاهش آمار در این زمینه حکایت می کند؛ سال 1401 در استان 82 مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ثبت شده است که این رقم در سال گذشته با 28 درصد کاهش به عدد 59 نفر سید. اگر بخواهیم آمار 5 سال اخیر استان خراسان رضوی در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم؛ میزان قربانیان قاتل خاموش در استان طی سال های 98 تا 1402 به ترتیب 54، 69، 49، 82 و 59 نفر بوده است که نشان می دهد وضعیت نمودار آمار مرگ و میر در این زمینه طی سال های مختلف در خراسان رضوی، سینوسی است، گاهی افزایشی و گاهی هم مثل پارسال کاهشی. این نشان می دهد هر زمان هشدارها و توصیه ها برای توجه به اصول ایمنی در نصب وسایل گرمایشی جدی تر بوده توجه مردم به این مقوله و به تبع آن کاهش آمار قربانیان قاتل خاموش نیز کمتر بوده است. 
​​​​​​​
10 شماره آخر