سوگنامه ای برای بهترین خواهر امام رضا(ع)

کیست که این‌گونه جلا می‌دهد بوی غریبی رضا می‌دهد

نویسنده:

مترجم:

غفوریان- امروز سالروز وفات شفیعه اهل بیت عصمت و طهارت، حضرت فاطمه معصومه (س) و سزاوار است عرض تسلیت و تعزیت به پیشگاه حضرت امام رضا(ع) ببریم که در حقیقت او عزادار و سوگوار خواهر عزیزتر از جانش است. خواهری که از جایگاه منزلت و مقام، هم دختر امام معصوم، هم خواهر امام معصوم و هم عمه امام معصوم است.
در کنار تمامی ویژگی ها و جایگاهی که این بانوی بزرگوار داراست، یکی از میان تمامی آن ها توجه را به خود جلب می کند؛ آن جا که پدر بزرگوارشان حضرت امام موسی کاظم(ع) درباره دختر نازنین اش می فرماید: «فِداها اَبوها»؛ یعنی پدرش به فدایش.
اما ماجرای این فدا شدن پدر برای دختر چیست؟ در منابع گوناگون از جمله، كتاب «كشف اللئالی‏» آمده است، «در زمان حیات مبارک امام موسی بن جعفر (ع) پدر گرامی حضرت معصومه سلام ا... علیها جمعی از علاقه مندان و یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می کردند، برای زیارت و عرض ادب و طرح سوالات خود به مدینه می آیند و به خانه حضرت مشرف می شوند. در را که می زنند حضرت معصومه (س) پشت در می آیند و به آن شیعیان می گویند و خبر می دهند که پدر در خانه نیست. آن شیعیان عرض می کنند ما از بیرون مدینه برای زیارت امام (ع) و طرح سوال خدمت شان رسیده ایم. این جاست که حضرت معصومه (س) می گویند من سوالات را ببینم و بعد هم می فرماید فردا بیایید و جواب سوالات را بگیرید. آن ها یک شب در مدینه سر می کنند و فردا می آیند در خانه امام در حالی که هنوز امام به خانه برنگشته بودند اما پاسخ سوالات از سوی حضرت معصومه (س) داده می شود. آن ها جواب سوالات را می گیرند و در راه رفتن به سمت خانه هایشان امام موسی کاظم (س) را در راه زیارت می کنند و قاعدتا از دیدار امام خوشحال می شوند. آن وقت ماجرا را برای امام بازگو می کنند، امام سوالات را به همراه پاسخ آن ها می گیرند و مطالعه می کنند و می بینند که حضرت معصومه (س) تا چه اندازه زیبا و دقیق جواب سوالات را داده اند. آن وقت است که چشمان امام پر از اشک می شود و سه بار پشت سر هم تکرار می کنند: فداها ابوها، فداها ابوها، فداها ابوها.»
همچنین ارادت ورزی حضرت رضا(ع) به خواهر بزرگوارشان در موارد متعدد مورد توجه مورخان و معارف شناسان بوده است. از جمله روایت هایی که قطعا بسیاری از ما تاکنون شنیده ایم، توصیه امام رضا(ع) درباره زیارت خواهرشان در قم است که فرموده است: من زارها بقم فمن زاری؛ یعنی کسی که خواهرم را در قم زیارت کند، همچون کسی است که من را زیارت کرده است، بر جایگاه این بانوی کریمه افزوده است. ضمن این که درباره زیارت ایشان، حضرت جوادالائمه(ع) نیز وعده بهشت به زائران او داده است، آن جا که فرمود: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ (هر کسی که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.)
حال ما نیز هم نوا با برادر بزرگوارش، ابیاتی از قادر طراوت پور را در سوگ کریمه اهل بیت(س) زمزمه می کنیم:
عاصی و محتاج ترحم شدم 
 راهی بیت‌الکرم قم شدم
رد شدم از وحشت دشت کویر
 رد شدم از تشنگی گرمسیر
کیست که این‌گونه جلا می‌دهد 
 بوی غریبی رضا می‌دهد
پاره‌ای از بارگه شاه طوس
 فاطمه ای خواهر شمس‌الشموس
10 شماره آخر