مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد اعلام کرد

90 درصد مراکز بهداشتی و درمانی مشهد در فهرست ناایمن ها!

نویسنده: هانیه غلامی

مترجم:

​​​​​​​ 90 درصد مراکز بهداشتی و درمانی مشهد تاییدیه ایمنی ندارند؛ این را مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد اعلام و بر ضرورت توجه به دریافت تاییدیه ایمنی در این مراکز تاکید کرد.
123 ساختمان ناایمن و فعال در مشهد
به گزارش «خراسان رضوی»، حمیدرضا کافی‌نیا روز گذشته در نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار «خراسان» درباره تعداد ساختمان های ناایمن شناسایی شده گفت: ما ساختمان‌ها و برج‌های زیادی در سطح شهر مشهد داریم و به رغم این که به آن‌ها اخطار داده شده است، اما همچنان فعالیت دارند. حداقل 123 ساختمان در سامانه مربوطه ثبت شده ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است، ما در حال پیگیری هستیم که اداره راه و شهرسازی استان سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند. کافی‌نیا در پاسخ سوال خبرنگار خراسان مبنی بر این که 123 ساختمانی که اخطار گرفته‌اند در چه حوزه‌ای فعالیت دارند و چه تصمیمی برایشان گرفته خواهد شد؟ گفت: ما وظایف مشخصی داریم و اجازه پلمب ساختمان به ما داده نشده، وظیفه ما بازدید، اخطار و نهایتا ثبت در سامانه است. ساختمان‌ها بر اساس مصوبه شورای شهر در سه سطح اهمیت زیاد، متوسط و بسیار زیاد که کاربری‌های متفاوتی دارند، بررسی می‌شوند. مهم‌ترین ساختمان‌ها با اهمیت خیلی زیاد مراکز بهداشتی و درمانی هستند و بارها گفته‌ایم بالغ بر 90 درصد مراکز بهداشتی و درمانی شهر مشهد تاییدیه ایمنی ندارند و بخشی زیادی از ساختمان‌هایی که در سامانه نیز ثبت شده‌اند، مراکز بهداشتی و درمانی هستند و قسمتی هم شامل مجتمع‌های تجاری و مسکونی می‌شود.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این که سازمان آتش‌نشانی مشهد با حدود 1800 نفر نیرو و 56 ایستگاه عملیاتی به صورت 24 ساعته در حال ارائه خدمات به شهروندان است، گفت: به عنوان وظایف اولیه و ذاتی سازمان، بحث‌های آموزش و بازدیدها را انجام می‌‌دهیم تا شاهد کاهش خطرات و ارتقای ایمنی شهر باشیم. با توجه به این که مشهد شهر زائرپذیری است، اولویت بازدید و آموزش کارکنان و متولیان را به مراکز اسکان رسمی و غیررسمی داده‌ایم. وی به تأثیرگذاری اقدامات انجام شده در دو حوزه بازدید و آموزش طی شش ماه گذشته اشاره کرد و افزود: از چهارشنبه آخر سال گذشته تا انتهای شهریور مناسبت‌هایی وجود داشته است. از جمله تعطیلات عید نوروز، دهه اول محرم، اربعین، دهه آخر ماه صفر و تشییع رئیس جمهور شهید. همه این موارد بسیار ایمن برگزار شد. همچنین، هزار و ۵۰۰ مسجد در سطح شهر داریم که ۲۰۰ مسجد از این تعداد در ایام خاص به مراکز اسکان تبدیل می‌شوند؛ به‌همین منظور، آموزش‌های لازم به متولیان ارائه شده و به هر مسجد ۲ کپسول اطفای حریق نیز اهدا شده است. علاوه بر آن، با جامعه هتل‌داران و سازمان میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از ابتدای ماه جاری به مدیران خانه‌های مسافر و مراکز اسکان رسمی آموزش‌های لازم ارائه می‌شود و ادامه دارد.
13 هزار عملیات در 6 ماه نخست سال
کافی‌نیا با بیان این که میانگین تماس روزانه در 6 ماه نخست سال 1700 مورد بوده است، عنوان کرد: تنها 6 درصد این تماس‌ها منجر به عملیات می‌شود و بقیه، مزاحمت، تماس اشتباهی یا گرفتن مشاوره است. با این حال، در این مدت، بالغ بر 13 هزار عملیات داشته‌ایم که 70 درصد آن شامل امداد و نجات بوده و 30 درصد عملیات‌های مربوط به حریق بوده است. در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش حریق داشته‌ایم. اما در حوزه نجات، 4 درصد افزایش اتفاق افتاده است، عمده عملیات‌های نجات مربوط به محبوس شدن شهروندان در آسانسورها به دو علت قطع برق و عدم بازدیدهای ادواری بوده است و در این 6 ماه بالغ بر 3400 مورد عملیات نجات مربوط به آسانسور داشته‌ایم.  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد یادآور شد: اولین مرکز پایش ایمنی و سلامت آتش‌نشانان و خانواده‌هایشان راه‌اندازی شده است، یکی از اهداف آن بازیابی جسمی و روحی همکارانی است که در عملیات‌هایی مانند قتل و خودکشی که با آسیب شهروندان همراه بوده، حضور داشته‌اند. وی افزود: در 6 ماه گذشته، بالغ بر 7 هزار و 200 پرونده در حوزه پروانه، عدم خلاف و پایان‌کار بررسی شده است که با تهیه 3 چک لیست مشخص با همکاری نظام مهندسی در سامانه قرار گرفته است و زمان اعلام نظر برای این موارد از 60 روز به میانگین 3/2 تا نهایت4/4 روز کاهش یافته است.
استخدام 422 نیروی جدید در اتش‌نشانی مشهد
کافی‌نیا با اشاره به این که مشهد در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به آتش‌نشانی در کشور حرف اول را می‌زند و اکنون در بخش‌هایی مازاد بر نیاز هم امکانات وجود دارد، افزود: با این حال، برای تأمین تجهیزات برای ایستگاه‌های جدیدی که بناست تا سال 1405 راه‌اندازی شود و امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها به 64 ایستگاه برسیم، قرادادهایی در مجموع به ارزش 1400 میلیارد تومان  به صورت تهاتر و نقد در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، به دلیل بازنشسته شدن تعدادی از نیروها و برنامه افزایش ایستگاه‌ها، کمبود580 نفر نیرو خواهیم داشت که با پیگیری‌های انجام شده از طریق سازمان شهرداری‌ها و سازمان امور استخدامی کشور موفق شدیم مجوز جذب 422 نفر را اخذ کنیم و به دنبال آن هستیم دفترچه آزمون زودتر در سایت جهاد دانشگاهی قرار بگیرد و شهروندان بتوانند ثبت نام کنند.
اولین پهپاد اطفای حریق کشور در مشهد
وی به رژه آتش‌نشانی در 7 مهرماه اشاره کرد و گفت: در آن مراسم از اولین اتوبوس ریکاوری کشور رونمایی شد، تمام تجهیزات مورد نیاز در عملیات‌های مختلف از جمله عملیات‌های شیمیایی در این اتوبوس پیش‌بینی شده، همچنین، قرارداد ساخت یک دستگاه پهپاد اطفای حریق به یک شرکت دانش بنیان مشهدی داده شده است و امیدواریم تا آخر سال اولین پهپاد اطفای حریق در کشور را داشته باشیم و بتوانیم در سوانح ساختمان‌های بلندمرتبه به سرعت وارد عمل بشویم. 
10 شماره آخر