استاندار خراسان رضوی در مراسم روز ملی صادرات:

کنار هم بودن یک ضرورت است

نویسنده: حمیدرضا حلاجیان

مترجم:



 استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اهداف دولت و ملت به یک نقطه رسیده و باید در یک مسیر حرکت کنیم. پس از سال‌ها اختلاف به این نتیجه رسیدیم که افراطی‌گری در چپ و راست به جایی نمی‌رسد و همه به عقلانیت رسیدیم که در کنار هم بودن یک ضرورت است. به گزارش «خراسان رضوی»، غلامحسین مظفری در مراسم روز ملی صادرات با تاکید بر ظرفیت‌های خاص موجود در استان، گفت: البته این ظرفیت ها گرفتار مشکلات متعددی است که باید در این زمینه بدون تعارف واقع‎گرا باشیم؛ چرا که در شرایط سختی قرار داریم و رسیدن به موفقیت کار ساده‌ای نیست. اگر مسائل را واقعی ببینیم شرایط سختی داریم و مقاومت در این زمینه نیز کار بسیار سختی بوده است. امیدواریم شرایطمان در حوزه ارتباطات داخلی و بین‌الملل به سامان برسد.
مظفری با بیان این که خواهش من این است بخش خصوصی استان در کنار ما باشد، خاطرنشان کرد: برای ارتباط بیشتر بخش خصوصی و دولت در این استان پیشنهاد ایجاد یک شورای مشورتی در حوزه اقتصاد، تجارت و صنعت را دادیم که حلقه واسط باشد، به عنوان مثال بخش خصوصی برخی از لوایح پیشنهادی را از این طریق بنویسد یا طرح‌هایی را به نمایندگان مجلس پیشنهاد دهد و الگوهایی را معرفی کند. او با اشاره به شرایط ویژه استان اظهار کرد: شرایط خراسان رضوی به نحوی است که می‌تواند از برخی اختیارات منطقه‌ای برخوردار باشد. در این زمینه از رئیس جمهور درخواست کردیم که با توجه به ظرفیت‌های این استان، اختیارات بیشتری به مدیران آن تفویض شود. بر این اساس، لازم است الگویی در استان تدوین و به سطح ملی ارائه شود.
استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: نباید عرصه را برای مدیرانی که به دنبال کارگشایی هستند و فعالیت‌های مختلفی برای حل مشکلات انجام می دهند، تنگ کرد؛ مدیر خوب فردی نیست که در طول زمان مدیریتش فقط به دنبال این باشد که آهسته کار کند و آرام و بدون چالش دوران مدیریت خود را پشت سر بگذارد. مظفری اضافه کرد: به طور قطع شرایط کشورهای اطراف خراسان رضوی با گذشته بسیار متفاوت شده و علایق و ذائقه هایشان نسبت به محصولات ما تغییر کرده است، در صورتی که بتوان هلدینگ‌های مشترک اقتصادی با آن کشورها تشکیل داد، می‌توان از ظرفیت‌های کالایی آن ها نیز بهره برد.
اهداف دولت و بخش خصوصی بر هم منطبق شده است
محمدرضا توکلی زاده، رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در آغاز این نشست با اشاره به این که امروز در شرایطی هستیم که اهداف دولت و بخش خصوصی برای توسعه اقتصاد، بر هم منطبق شده است، بیان کرد: رئیس جمهور کشورمان در دیدار با فعالان بخش خصوصی استان و چه در ملاقات‌های دیگر خود با فعالان اقتصادی، به بعضی از ضرورت‌های اساسی در بخش اقتصاد اشاره کردند که شاخص‌ترین آن بحث ضرورت اصلاح هدررفت انرژی و مدیریت ناترازی‌ها، تاکید بر اصلاح نظام چندنرخی ارز، اقدامات اثرگذار در بحث نحوه مالکیت و مدیریت شرکت‌های بزرگ دولتی (خصولتی) و اهمیت شفافیت مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی بود. 
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان این که خالص‌سازی نه تنها برای مدیریت کشور آورده‌ای ندارد بلکه بسیار آسیب‌‎زاست، گفت: خواهش ما این است که به تأسی از رئیس جمهور در چیدمان تیم اقتصادی خود صرفاً نگاه تخصصی، توجه به توانمندی و رزومه قبلی افراد داشته باشید و به هیچ عنوان نگاه سیاسی نداشته باشید. ابراهیمی ادامه داد: میانگین نسبت مصارف به منابع بانک‌ها در کشور 85 درصد است، در حالی که این رقم برای استان ما 71 درصد شده؛ درصورتی که بتوانیم به عدد 85 درصد برسیم، می توانیم 30 همت به اقتصاد استان کمک کنیم.
​​​​​​​
10 شماره آخر